کد خبر: 907811
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سرهنگ عين‌الله جهاني*

رانندگي در ماه مبارك رمضان به واسطه شرايط جسمي خاص روزه‌داران مستلزم رعايت نكاتي به شرح ذيل هستند كه نظر خوانندگان عزيز را به آن جلب مي‌كنم.
1- خوشبختانه و بنا به تجارب سال‌هاي گذشته، رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي در ايام ماه مبارك رمضان كاملاً مشهود بوده و كاهش تخلفات و تصادفات را شاهد هستيم. در ماه رمضان سال گذشته حدود 11درصد كاهش تصادفات را نسبت به ماه قبل آن شاهد بوديم كه جاي شكرگزاري از خداوند منان و تشكر و قدرداني از ملت عزيزمان دارد.
2- علل تصادفات در اين ايام متفاوت با ساير ماه‌هاي سال است. خستگي و خواب آلودگي نسبت به ماه‌هاي ديگر به اوج خود مي‌رسد طبيعي است بيدار شدن براي صرف سحري و نخوابيدن به دنبال آن، رانندگي صبحگاهي را كاملاً تحت الشعاع قرار داده و احتمال تصادفات را به دليل خواب آلودگي و عدم تمركز در حين رانندگي مي‌تواند بالا ببرد.
3- در عصرهاي ايام ماه مبارك رمضان، خستگي، خواب‌آلودگي ، ضعف و بي‌حالي عامل مهمي است كه بايد به آن توجه شود و حتي المقدور نبايد در اين حالت پشت فرمان قرار بگيريم مخصوصاً رانندگاني كه به سمت غرب يا همان غروب آفتاب رانندگي مي‌كنند بيشتر متأثر از گرما و نور مستقيم خورشيد خواهند بود، به واسطه نور مستقيم خورشيد و خستگي عصرگاهي و... از ميزان ديد آنان كاسته شده و حوادث احتمالي را زمينه‌سازي خواهد كرد.
4- معضل ترافيكي قبل از افطار، شكل‌گيري توقف‌هاي سد معبري است كه برخي از هموطنان براي خريد نان، شيريني، تهيه شام و... مبادرت به توقف‌هاي دوبله در مقابل فروشگاه‌ها و اغذيه فروشي‌ها مي‌كنند كه باعث سد راه ديگران مي‌شود. دقت كنيم اگر قرار هست براي شيرين كردن كام خود يا خانواده يا مهمانانمان در سفره‌هاي افطار، شيريني تهيه كنيم نبايد موجبات تلخ كامي ديگران و ساير روزه‌داران به واسطه تضييع حقوق آنان را فراهم بياوريم.
5- مسئله يا مشكل بعدي قبل از افطار، عجله و شتاب‌هاي عصرگاهي و نزديك به اذان مغرب و افطار است. سرعت‌هاي غيرمجاز، حركات مارپيچ و تغيير مسير از يك خط به خط ديگر و... چشمگير شده و موجبات بي‌نظمي در عبور و مرور و حوادث رانندگي مي‌شود. به‌رغم اينكه اين تخلفات رصد شده و اعمال قانون مي‌شود، دليل يا علت اين تخلفات، عدم زمان‌بندي براي حركت از مبدأ به مقصد يا بدون توجه به شرايط ترافيكي مسيرهايي است كه قبل از افطار بايد طي كنيم از سوي ديگر تماس‌هاي تلفني ميزبان يا مهماناني كه در مسير هستند باعث اختلال حواس راننده در حال رانندگي مي‌شود و سهم خود را در بروز تصادف ايفا مي‌كند.
6- موضوع بعدي اين است كه روزه‌داري باعث مي‌شود كه برخي افراد، كمي با افت فشار و افت قند خون مواجه شوند يا در افراد با سن بالا ممكن است حتي تاري ديد رخ دهد. بنابراين بايد در اين شرايط پشت فرمان خودرو قرار نگيريم چون تأثير آن در رانندگي مشهود است. البته اين موضوعات بسيار نادر هستند، ولي رانندگي در اين شرايط براي افراد خاص اصلاً توصيه نمي‌شود.
در مجموع سه عامل مهم «سرعت غيرمجاز»، « توجه نكردن كافي به جلو در حين رانندگي» و «‌رعايت نكردن حق تقدم‌ها» بيشترين فراواني تصادفات را در رمضان سال 96 داشتند و حدود 49درصد تصادفات نيز از ساعت 16 تا 24 شب اتفاق افتاده بود.

* معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيك پليس راهور ناجا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار