کد خبر: 907937
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
پس از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام، موج خروج شرکت‌های اروپایی از ایران آغاز و با وجود مذاکرات ایران و اروپا بر سر حفظ برجام، روزانه خبرهای جدیدی از عدم همکاری شرکت‌های اروپایی و غربی شنیده شد، بر اساس جدیدترین خبرها یک بانک آلمانی و دو شرکت فرانسوی و لهستانی هم اعلام کرده‌اند که همکاری خود با ایران را قطع خواهند کرد.

به گزارش جوان آنلاین، روزنامه صبح نو نوشت: پس از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام، موج خروج شرکت‌های اروپایی از ایران آغاز و با وجود مذاکرات ایران و اروپا بر سر حفظ برجام، روزانه خبرهای جدیدی از عدم همکاری شرکت‌های اروپایی و غربی شنیده شد، بر اساس جدیدترین خبرها یک بانک آلمانی و دو شرکت فرانسوی و لهستانی هم اعلام کرده‌اند که همکاری خود با ایران را قطع خواهند کرد.
     

شرکت‌های اروپایی برای خروج از ایران صف کشیدند
با گذشت کمتر از دو هفته از خروج آمریکا از برجام، برخی شرکت‌های اروپایی مانند شرکت خوشه‌ای «زیمنس» آلمان، شرکت نفتی «انی» ایتالیا، شرکت فولاد «دنیلی» ایتالیا، شرکت نفتی «توتال» فرانسه، هواپیمایی «ایرباس» فرانسه، نفکش «TORM» دانمارک و کشتیرانی «مرسک» دانمارک؛ هر یک به‌گونه‌ای اعلام کرده‌اند که پس از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا ایران را ترک کرده و قطع همکاری خواهند کرد.
همچنین شرکت‌های آمریکایی مانند «جنرال الکتریک» و «بوئینگ» هم پیشاپیش از این شرکت‌های اروپایی آماده رفتن شده بودند و با تمام این اوصاف؛ روند خروج شرکت‌های غربی از ایران هنوز هم ادامه دارد.در جدیدترین خبرها، شرکت برق چندملیتی «اینژی» که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس قرار دارد، روز جمعه اعلام کرد به قراردادهای مهندسی خود در ایران خاتمه خواهد داد. همچنین «دی‌زی بانک» آلمان که دفتر مرکزی آن در فرانکفورت است، از تعلیق تبادلات مالی خود با ایران از اول جولای خبر داد و شرکت «پی‌جی‌نیگ» لهستان هم اعلام کرد که پروژه گازی خود با ایران را به‌دلیل ریسک تحریم‌های آمریکا، به حالت تعلیق درآورده است.اضافه شدن سه نهاد دیگر به لیست خارج‌شوندگان اروپایی از ایران نشان می‌دهد عزم اروپا برای همکاری با آمریکا جزم بوده و حتی اگر در ظاهر ابراز همراهی با ایران می‌کنند، هیچ‌گاه به معنی ترجیح دادن ایران به آمریکا نیست. این موضوعی است که آقای علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت بر آن تاکید کرد.
      

تناقض‌گویی مقامات اروپایی شک‌برانگیز   است
ولایتی روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه می‌توان ضمانت‌های اجرایی لازم درباره برجام را از کشورهای اروپایی اخذ کرد، گفت: نظر قاطع جمهوری اسلامی که از لسان مقام معظم رهبری بیان شد این است که در مذاکره با طرف‌های اروپایی باید تضمین جدی گرفته شود تا به برجام خدشه وارد نشود. وی تاکید کرد: متاسفانه بعضی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ، گاهی می‌گویند در برجام هستیم، اما در حوزه اقتصادی، برخی هم می‌گویند ما بنا نیست در برابر آمریکا باشیم، این تناقض‌گویی در اظهارات مقام رسمی اروپا شک‌برانگیز است، به همین دلیل تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید بتواند تضمین‌های لازم را بگیرد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خروج توتال پس از لغو برجام از سوی آمریکا گفت: این‌ها در زمان عقد قرارداد کارهای نمایشی انجام دادند و عکس یادگاری گرفتند اما اکنون در عمل می‌گویند نمی‌توانیم در برابر آمریکا بایستیم.
       ظریف: برجام بیماری در حال مرگ است
رفتارهای متناقض اروپاییان در میانه مذاکره برای حفظ برجام و خروج شرکت‌های غربی به تبعیت از آمریکا، موضوعی است که نگرانی نمایندگان را هم در پی داشته است، به همین منظور نشست غیرعلنی روز گذشته بهارستان با حضور وزیر امور خارجه، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به این موضوع پرداخت. به گفته آقای محمدرضا رضایی‌کوچکی، رییس کمیسیون عمران به مهر، برجام از نظر آقای ظریف، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد. کوچکی می‌گوید: آقای ظریف در این نشست اعلام کرد که «ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.» او همچنین این شبهه را مطرح کرد که «مشخص نیست شرکت‌های اروپایی چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.»  البته شاید این اظهارات تکان‌دهنده آقای وزیر نه از سر اعتراف بلکه راضی کردن پارلمان باشد برای آنچه دولت برای حفظ برجام خواب دیده است. چراکه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» موضوع دیگر نشست غیرعلنی دیروز مجلس بود که مهمانان این نشست هر یک به نوعی سعی می‌کردند نمایندگان را در پذیرش این دو لایحه قانع کنند؛ لوایحی که برخی نمایندگان مجلس با درس گرفتن از تجربه برجام، آن‌ها را خطرناک و هموار‌کننده مسیر اجرای «الزامات گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) می‌دانند.
البته هرچند که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اروپا آمریکا را به ایران نخواهد فروخت اما سابقه دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط اروپاییان وجود دارد.
     

قوانین مسدود‌کننده اروپا
اتحادیه اروپا در نوامبر‌۱۹۹۶ قانونی را مصوب کرد که به Blocking Statute یا قوانین مسدود‌کننده معروف است. این مصوبه اساساً در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا صادر شد تا سپری باشد در برابر شرکت‌های اروپایی که با این کشور تجارت می‌کنند.
حال اروپا گفته است همین قوانین را در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌کار گیرد. اما این پرسش به میان می‌آید که آیا اراده‌ای برای ممانعت از تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد؟ «قوانین مسدود‌کننده» اتحادیه اروپا در رابطه با شرکت‌های کوچک اروپایی که هیچ مراوده‌ای با آمریکا ندارند، مؤثر خواهد بود اما شرکت‌های بزرگ اروپایی باید میان حضور در ایران یا استفاده از نظام مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند. چراکه ماهیت تحریم‌های آمریکا و مکانیسم اعمال آن‌ها از سال ۱۹۹۶ تاکنون چندین مرحله تکوین یافته و واشنگتن برای اعمال تحریم‌های خود، از ابزاری به‌نام «قطع ارتباط با نظام بانکی آمریکا» استفاده می‌کند.
 با این تفاسیر تضمین عینی اروپا، بی‌تأثیر و چیزی با ارزش‌تر از یک کاغذ نیست، اینکه شرکت‌های عظیم اروپایی بعد از چند سال معطل نگه داشتن ایران، اعلام خروج کنند اما اتحادیه اروپا بگوید مصوبه Blocking Statute را اجرا کرده است و اینجا در ایران کسانی جشن بگیرند که اروپا محکم پای برجام ایستاد، مصداق واقعی خودفریبی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار