کد خبر: 907981
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
با توجه به بازگشت تحریم‌های نفتی در 3 ماه آینده به دلیل خروج آمریکا از برجام، برآورد می‌شود فروش نفت‌خام ایران روزی 671 هزار بشکه کاهش یافته و به رقم یک میلیون و 478 هزار بشکه در روز برسد.

با توجه به بازگشت تحریم‌های نفتی در 3 ماه آینده به دلیل خروج آمریکا از برجام، برآورد می‌شود فروش نفت‌خام ایران روزی 671 هزار بشکه کاهش یافته و به رقم یک میلیون و 478 هزار بشکه در روز برسد.

این در حالی است که در بدترین شرایط تحریم سال‌های 90 و 91 فروش نفت‌خام کشور به صورت میانگین روزانه حدود یک میلیون بشکه بود. به گزارش «وطن امروز» تنها مزیتی که برجام برای اقتصاد ایران ایجاد کرد تسهیل فروش نفت به کشورهای غربی بود که البته با توجه به عدم بازگشت پول، آنچنان نفعی برای کشورمان نداشت و بیشتر هزینه‌های فروش این منابع طبیعی با کالاهای مصرفی جبران می‌شد.

با وجود اینکه فروش نفت به اروپایی‌ها آنچنان آش دهن‌سوزی نبود اما دولت تدبیر و امید از آن به عنوان آفتاب تابان، ابر و رعد و برق و... نام می‌برد و آن را دستاورد بزرگ خود می‌دانست که به نظر می‌رسد همین موضوع هم در خطر است. بررسی‌ها حاکی از آن است که با خروج آمریکا از برجام بخش قابل‌توجهی از فروش نفت ایران به کشورهای متحد آمریکا در مرحله اول به حالت ریسک درآمده و در یک بازه 3 ماهه متوقف خواهد شد. ‌

در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون و 500 هزار بشکه از نفت ایران به چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی و ایتالیا صادر می‌شود که تحریم‌ها در 10 سال گذشته هیچوقت بر این موضوع تاثیر‌گذار نبوده و پس از این هم تاثیری نخواهد داشت.

موضوع مهم در حال حاضر خریدارانی مانند فرانسه، اسپانیا و یونان هستند که از فروش نفت‌خام ایران روزانه سهم 671 هزار بشکه‌ای دارند. این کشورها اغلب پس از برجام مشتری نفت ایران شدند و به نظر می‌رسد با فشارهای آمریکا و خروج آن از برجام آنها هم از خرید نفت ایران صرف نظر کنند.

سازمان جهانی تجزیه و تحلیل بازار نفت (rystad analytics) در آخرین گزارش خود با صحه بر این موضوع اعلام کرده این کشورها از منافع خود در برابر ایالات متحده نخواهند گذشت و توقف خرید نفت آنها از ایران بسیار قوی است.

در صورت عدم خریداری نفت‌خام ایران توسط کشورهای نام برده، عربستان و کویت این کمبود را در بازار جبران خواهند کرد و شاهد افزایش قیمت نفت نخواهیم بود. بر این اساس ایران باید تا پیش از زمان 3 ماهه، شرکای نفتی جدید برای خود پیدا کند تا کمترین آسیب را از خروج آمریکا از برجام در مسائل نفتی ببیند.

منبع: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار