کد خبر: 908048
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
خودروسازان با ادعای كسري 2 هزار و 800 ميليارد توماني سايپا و 4 هزار و 700 ميليارد توماني ايران خودرو، افزايش قيمت 6/9 درصدي خودرو را در سال جاري خواستار شدند.
بهناز قاسمی

خودروسازان در جلسه بررسي احتكار خودرو در كميسيون صنايع و معادن مجلس با ادعای كسري 2 هزار و 800 ميليارد توماني سايپا و 4 هزار و 700 ميليارد توماني ايران خودرو، افزايش قيمت 6/9 درصدي خودرو را در سال جاري خواستار شدند. اما اعضاي اين كميسيون همچنان با افزايش قيمت خودرو مخالفند.
افزايش بي‌ضابطه و سليقه‌اي قيمت خودرو در ماه‌هاي گذشته باعث شد تا كميسيون صنايع و معادن مجلس به اين موضوع ورود كرده و در‌صدد بررسي آن برآيد. برخي از نمايندگان كميسيون صنايع معتقدند يكي از عوامل افزايش قيمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است كه بايد اين دو موضوع از همديگر تفكيك شده و تأثير آنها بر قيمت تمام شده يك خودرو مورد ارزيابي قرار گيرد. برخي ديگر نيز مي‌گويند در مقطعي شركت‌هاي خودروساز از توانمندي داخلي و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت مي‌كنند، اما وقتي ارز گران مي‌شود قطعات وارداتي را بهانه كرده و اقدام به افزايش قيمت‌ها مي‌كنند كه اين موضع براي ما جاي سؤال دارد. بايد ارز بري خودروها نيز مورد بررسي قرار گيرد تا تكليف مردم مشخص شود. علاوه بر اين بيش از 15 تن از اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس هم اخيراً با ارسال نامه‌اي به محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو افزايش قيمت خودرو ‌شده‌اند و تاكنون پاسخي دريافت نكرده‌اند.
بر اساس اين گزارش، در جلسه اخير كميسيون صنايع مجلس، که یکشنبه شب برگزار شد، مديران شركت‌هاي خودروسازي به همراه جمعي از قطعه‌سازان و معاونان وزير صنعت، موضوع افزايش غير‌منطقي قيمت خودرو مورد بررسي قرار گرفت. در اين جلسه برخي از اعضا دلايل افزايش قيمت را قانع‌كننده دانستند و برخي ديگر نيز اين دلايل را قانع‌كننده ندانسته و ايجاد كميسيون مشترك با خودروسازان را درخواست كردند تا دلايل دپو توسط خودروسازان روشن و شفاف شود.
در ابتداي اين جلسه تعدادي از قطعه‌سازان با اعلام اينكه هزينه‌هاي توليد براي فعالان اين بخش افزايش قابل‌توجهي پيدا كرده است به افزايش نرخ ارز، قيمت مواد‌اوليه و ديگر هزينه‌هاي توليد اشاره كردند كه همين موضوعات قيمت تمام شده آنها را افزايش داده است. قطعه‌سازان گفته‌اند: در اين شرايط آنها نمي‌توانند معجزه كنند. يكي از گله‌هاي قطعه‌سازان عدم خريد قطعه آن هم به قيمت مناسب توسط خودروسازان بود كه شركت‌ها در واكنش به آن اعلام كردند، توليد خودرو با شرايط فعلي بسيار پرهزينه و زيان‌آور شده است.
در ادامه اين جلسه مديران عامل ايران‌خودرو و سايپا با ارائه آناليز قيمتي محصولات خود به بيان دلايل افزايش قيمت‌ها پرداختند كه بخشي از آنها تا حدودي مورد تأييد اعضاي جلسه قرار گرفت. به اعتقاد خودروسازان قيمت‌گذاري شوراي رقابت براي آنها همراه با زيان بوده كه در اين رابطه بايد تجديد‌نظر صورت گيرد.
وي افزود: خودروسازان خواهان افزايش قيمتي بيش از 6/9 درصد براي سال جاري هستند، اما كميسيون صنايع مخالف است.
قاضي‌پور: می‌خواهند خودرو را با قيمت دلار روز به مردم بفروشند
نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در رابطه با جلسه اين كميسيون با نمايندگاني از قطعه‌سازان و خودروسازان داخلي اظهار كرد: در اين جلسه تنها به بررسي دلايل افزايش قيمت خودرو پرداخته شد. با افزايش غيرقابل قبول قيمت خودرو در داخل كشور، مجلس شوراي اسلامي موظف شد تا به اين موضوع ورود كرده و دلايل اصلي را مورد بررسي قرار دهد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: در ابتداي اين نشست سؤالي مبني بر دليل اصلي افزايش قيمت قطعه‌سازان مطرح شد و اعضا از توضيحات خودروسازان قانع نشدند. خودروسازان قصد دارند خودرو را با قيمت دلار روز به مردم بفروشند، برخي از اين توليدكنندگان خودرو، دليل اصلي را افزايش قيمت جهاني فلزاتي نظير آلومينيوم و مس بيان كردند. برخي ديگر نيز اعمال تحريم‌ها، لغو برجام و نوسانات ارزي را عامل اصلي ايجاد فشار رواني براي افزايش قيمت‌هاي بازار عنوان كردند و معتقدند دلالان در اين ميان باعث افزايش بيشتر قيمت مي‌شوند.
وي تأكيد كرد: تفاوت قيمت خودرو در كارخانه و بازار با فاصله بسيار زيادي در حال افزايش است كه اين امر توسط دلالان بازار سياه صورت مي‌گيرد.
قاضي‌پور با تأكيد بر بحث اصلي كميسيون صنايع و معادن بر سر افزايش قيمت خودروها تشريح كرد: بايد خودرويي توليد كنيم كه طبقات ضعيف جامعه از جمله كشاورزان و كارگران بتوانند آن را بخرند. اين خودروسازان با توليدات روزانه خود تعداد بيشتري را براي انبار خود توليد كرده تا بتوانند در زمان افزايش قيمت خودروها از آنها براي فروش با سود بيشتر بهره ببرند. اين امر به هيچ عنوان قابل‌قبول نيست و كميسيون به طور جدي در حال پيگيري احتكارهاي صورت گرفته توسط خودروسازان و وارد‌كنندگان خودرو است.
همچنين حميده زرآبادي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت‌وگوی با جوان، از برگزاري جلسه مشترك اين كميسيون با قطعه‌سازان و وارد‌كنندگان خودرو خبر داد و گفت: اين جلسه با حضور اعضاي كميسيون، نمايندگاني از خودرو‌سازان و وارد‌كنندگان و معاون وزير صنعت انجام شد. در اين جلسه به بيان سرفصل‌هاي ايرادهاي كميسيون به افزايش يكباره‌ قيمت خودرو پرداخته شد تا در جلسات آينده، توليدكننده به بيان مسائل پيش‌روي خود بپردازد.
عضو كميسيون با اشاره به صحبت‌هاي خودروسازان داخلي گفت: توليد‌كنندگان معتقدند افزايش قيمت قطعات خودرو را مي‌توان ناشي از نوسانات نرخ ارز و دلالان بازار بيان كرد، البته قرار شد نشست بعدي در هفته آينده براي بررسي دلايل احتكار واردكنندگان خودرو اختصاص يابد.
باستاني: سازمان حمايت و خودروسازان ملزم به ارائه آناليز قيمت محصولات شدند
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در خصوص اين جلسه گفت: مقرر شد تا خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان آنالیز دقيق قيمتي را از خودروهاي توليد داخل براي ارائه در جلسه هفته آينده تهيه كنند.
سعيد باستاني در گفت‌وگو با خانه ملت، با بيان اينكه در اين نشست به پنج تصميم رسيديم، گفت: كارگروه مشتركي با حضور نمايندگاني از خودرو‌سازان، مجلس، واردكنندگان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكيل مي‌شود و تا سه‌شنبه هفته آينده فرصت دارند پيشنهاد مصوبي را ارائه كنند.
وی در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه سه‌شنبه هفته آينده با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت جلسه مجدداً تشكيل مي‌شود و در خصوص تأمين ارز قطعه‌سازان و خودروسازان تأكيد شد تا اقداماتي صورت بگيرد.
باستانی افزود: در اين نشست مقرر شد تا خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان آنالیز دقيق قيمتي را از خودروهاي توليد داخل براي ارائه در جلسه هفته آينده تهيه و مشخص كنند مباني تعيين قيمت خودروها كدام موارد هستند، وی تصريح كرد: گزارشي از واردات خودرو لازم داريم كه مقرر شد آقاي صالحي‌نيا در اين خصوص گزارشي ارائه كند تا تأثيرات خودروهاي وارداتي را در بازار ارزيابي كنيم.
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطر نشان كرد: در ماه‌هاي گذشته به دليل اينكه اختلاف بين ارز دولتي و آزاد كم بود و بازار ارز توسط دولت كنترل مي‌شد خودروسازان ارز مورد نياز خود را به صورت آزاد تأمين مي‌كردند، اما در حال حاضر كه اين اختلاف افزايش پيدا كرده دولت بايد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني را براي خودروسازان و قطعه‌سازان تأمين كند.
زیان خودروسازان
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نگاه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي اين است كه بايد با اعمال مديريت صحيح و بهره‌گيري از روش‌هاي نوين، مديريت هزينه‌هاي تمام شده را كاهش داد، گفت: يكي از ملاحظات اصلي اعضاي كميسيون مجلس حمايت از توليد داخلي است.
سیدجواد حسینی‌کیا با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت خودرو بايد منطقي باشد، گفت: كميسيون صنايع مجلس با افزايش غيرمنطقي خودرو مخالف است.
وی با اشاره به اینکه به گفته جهرودی، مدیرعامل سایپا، این شرکت 11 هزار نیروی مازاد دارد، افزود: اگر افزايش قيمت‌ها اعمال نشود سايپا با كسري 2 هزار و 800 ميليارد توماني و ايران خودرو با كسري 4 هزار و 700 ميليارد توماني روبه‌رو خواهد شد.
حسيني‌كيا با بيان اينكه البته شركت‌هاي خودروساز مي‌توانند با به‌روز‌رساني هزينه‌هاي تحميلي را كاهش دهند، افزود: قرار شده هفته آينده كارگروه ويژه‌اي با حضور نمايندگان مجلس، شركت‌هاي خودروساز و وزير صنعت تشكيل شود تا در نهايت بتوانيم به جمع‌بندي لازم در مورد قيمت خودرو دست پيدا كنيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Austria
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
خدا لعنت کند غریق استخر را
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار