کد خبر: 908049
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
رئيس اتحاديه زنبورداران ايران اعلام كرد
رئيس اتحاديه زنبورداران ايران گفت: جمعيت زنبور عسل با توجه به خشكسالي‌هاي اخير كاهش يافته و بارها موضوع را به مقامات گزارش داده‌ايم، اما جوابي دريافت نشد

رئيس اتحاديه زنبورداران ايران گفت: جمعيت زنبور عسل با توجه به خشكسالي‌هاي اخير كاهش يافته و بارها موضوع را به مقامات گزارش داده‌ايم، اما جوابي دريافت نشد.
عفت رئيسي سرحدي در گفت‌وگو با فارس، در مورد رشد چشمگير تعداد كندوهاي زنبور عسل طي 40 سال اخير خاطر نشان كرد: 40 سال پيش تعداد كندوهاي زنبور عسل 600 هزار بود، اما اكنون 5/7 ميليون كندوي فعال در كشور داريم كه نقش بسزايي در ايجاد اشتغال، كسب و كار و همچنين توليد عسل در راستاي اقتصاد مقاومتي داشته است و در توليد عسل بعد از چين رتبه سوم جهان داريم. وي توسعه باغي، به‌زراعي، حفظ اكوسيستم، كمك به تنوع زيستي و جلوگيري از بيابانزايي را از جمله توسعه صنعت زنبور عسل عنوان كرد و افزود: زنبورها بيش از آنكه سازمان هواشناسي اعلام كند، متوجه خشكسالي‌هاي پيش‌رو شده بودند، به طوري كه از دي ماه سال گذشته زنبورها تخم‌ريزي نكردند، چون مي‌دانستند صحرايي وجود ندارد كه زنبورها بخواهند از آن تغذيه كنند. موضوع خطر كاهش جمعيت زنبورها را به مقامات گزارش و هشدار داديم كه اگر اين اتفاق بيفتد، ممكن است مجبور به واردات زنبور، خروج ارز از كشور و ورود آفات ناشي از زنبورهاي وارداتي شويم، اما تاكنون پاسخي به درخواست ما داده نشده است. وي افزود: اينگونه مشكلات را نمي‌توان در بروكراسي‌هاي اداري انداخت تا فلان وزارتخانه يا سازمان برنامه و بودجه آن را تصميم‌گيري كند و اين مسائل چيزي جز دلسرد كردن توليد‌كننده در پي ندارد.
رئيس اتحاديه زنبورداران ايران به اين نكته اشاره كرد كه ميزان برداشت عسل با وجود آنكه در دنيا از هر كندو بين 22 تا 25 كيلوگرم است، اما اين رقم در ايران يك سوم نرم جهاني است و بين 7 تا 10 كيلوگرم است. رئيسي سرحدي با بيان اينكه زنبور عسل علاوه بر توليد عسل در افزايش توليد ساير محصولات كشاورزي نقش مؤثري دارد، خاطرنشان كرد: فائو مي‌گويد از سه قاشق غذايي كه مردم در دنيا مي‌خورند، يك قاشق آن ناشي از گرده‌افشاني زنبور عسل است، اما اين مسئله در كشور ما مغفول مانده و فكر مي‌كنند كه زنبور فقط عسل توليد مي‌كند، در حالي كه در همين كشورهاي همجوار مثل افغانستان، عراق و تركيه به زنبورداران بابت گرده‌افشاني يارانه يا وام با بهره صفر درصد مي‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار