کد خبر: 908104
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پیروزی مادورو در انتخابات
نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل ادعا کرده بود زمان رفتن برای مادورو فرا رسیده است. قبل از انتخابات بخشی از غربگرایان امیدوار بودند که ...

نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل ادعا کرده بود زمان رفتن برای مادورو فرا رسیده است. قبل از انتخابات بخشی از غربگرایان امیدوار بودند که با اعلام تحریم انتخابات را از مشروعیت بیندازند اما در نهایت مهم‌‌‌ترین نامزد غربگرایان یعنی هنری فالکون نتوانست حریف نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا شود که در رأی‌گیری یک‌‌‌شنبه برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شد و حالا فالکون، فاز دوم مشروعیت‌زدایی از انتخابات را کلید زده و می‌گوید که نتیجه را نمی‌پذیرد.
با شمارش تقریباً 93 درصد از آرای انتخاباتی، «نیکلاس مادورو» موفق شد با کسب 68 درصد از آرا، در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا پیروز شود تا دوباره شوکی به جبهه غربگرایان وارد کند. نامزدهای دیگری هم بودند که شانسی واقعی برای پیروزی نداشتند و فقط فالکون رقیبی جدی برای مادورو به حساب می‌آمد. فالکون زمانی هم‌حزبی مادورو در حزب سوسیالیست بود و در دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز فرماندار یکی از ایالات این کشور بود. او در سال ۲۰۱۰ این حزب را ترک کرد تا به مخالفان غربگرا بپیوندد. فالکون می‌گوید تنها راه کنار زدن مادورو انتخابات است، برای همین به‌رغم تحریم انتخابات از سوی مخالفان در آن شرکت کرد اما حالا خواستار تجدید انتخابات شده است و مدعی است که انتخابات برگزار شده ریاست‌جمهوری فاقد هرگونه «مشروعیت» است. تحریم‌‌‌ها در واقع عملاً به خود غربگرایان ضرر زد و آنها می‌توانستند حداقل شکست کوچک‌تری را تجربه کنند اما تحریم‌‌‌ها باعش شد میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، 01/46 درصد باشد.

رد امریکا و استقبال روسیه و ایران

نیکی هیلی، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل متحد در حساب توئیتری باز هم پارازیتی ضد دولت امریکاستیز کاراکاس داد: «به اصطلاح «‌انتخابات‌» امروز در ونزوئلا توهین به دموکراسی بود. ما همچنان در کنار مردم ونزوئلا در مبارزه آنها برای آینده‌ای روشن تر برای کشورشان ایستاده‌ایم. زمان رفتن برای مادورو فرا رسیده است.» از سوی دیگر جان سالیوان‌، معاون وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد. سالیوان می‌گوید امریکا می‌خواهد مطمئن شود که برای رسیدن به هدفش مقامات رژیم «فاسد» ونزوئلا هدف قرار می‌گیرند و نه مردم این کشور. وی مدعی شد: ما نمی‌خواهیم ونزوئلا به گونه‌ای آسیب ببیند که جبران آن بعد از استقرار دولت دموکراتیک در این کشور دشوار باشد. سالیوان تحریم‌های نفتی امریکا علیه ونزوئلا را گامی بسیار مهم دانست و گفت که این تحریم‌‌‌‌ها در حال بررسی هستند. سالیوان، معاون وزیر خارجه امریکا در جمع خبرنگاران گفت در نشست گروه ۲۰ که قرار است روز دو‌‌‌شنبه در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، برگزار شود، موضوع انتخابات ونزوئلا بررسی خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا نه تنها با بایکوت احزاب مخالف مواجه شده، بلکه امریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای امریکای لاتین به شدت از آن انتقاد کرده‌اند. در مقابل، وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با موفقیت برگزار شده و گام مهمی برای مردم این کشور به شمار می‌آید. به گزارش شبکه خبری آر تی عربی روسیه، «الکساندر شتینین»، مدیر بخش امور امریکای لاتین در وزارت امور خارجه این کشور بعدازظهر روز دوشنبه اعلام کردکشورش اطلاعات مبتنی بر داده‌های رسمی شورای ملی انتخابات ونزوئلا در اختیار دارد که نشان می‌دهد «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در انتخابات پارلمانی روز گذشته دو سوم آرای رأی‌دهندگان را به دست آورده است. مدیر بخش امریکای لاتین وزارت خارجه روسیه ضمن تأکید بر اینکه نتایج انتخابات یک معیار و استاندارد غیر قابل بازگشت است، خاطرنشان ساخت که انتخابات اخیر یک گام مهم در زندگی ملت ونزوئلا به شمار می‌آید و شرایط لازم برای حل و فصل مسائل پیچیده پیش روی این کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از برگزاری انتخابات ونزوئلا تأکید کرد: ایران امیدوار است طرف‌‌‌های خارجی با توجه به نتایج این انتخابات، به رأی مردم ونزوئلا احترام بگذارند. بهرام قاسمی ضمن تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و انتخاب مجدد نیکلاس مادورو گفت: برگزاری انتخابات و نتیجه حاصل از آن به رغم فشارهای داخلی و تهدیدات و تحریم‌‌‌های خارجی، یک موفقیت و پیروزی بزرگ برای مردم‌سالاری در ونزوئلا و دولت و ملت این کشور است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است طرف‌‌‌های خارجی با توجه به نتایج این انتخابات، به رأی مردم ونزوئلا احترام بگذارند و از برقراری ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی در این کشور حمایت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر همبستگی عمیق با دولت و ملت ونزوئلا تأکید و آمادگی کامل خود را برای تقویت هرچه بیشتر و همه‌‌‌جانبه روابط دوجانبه اعلام می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار