کد خبر: 908122
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
بيژن يانچشمه

دكتر محمد مهدي گويا همچنين از فوت 11 نفر بر اثر مصرف اين قارچ خبر داد و گفت: مسموميت با اين قارچ درمان كامل ندارد و فرد بايد در معرض پيوند كبد قرار گيرد كه تاكنون سه پيوند كبد انجام شده است. خبر مسموميت عده‌ زيادي در چند هفته اخير بسيار غيرمنتظره بود،اما به هر حال اين اتفاق پيش آمده است و بايد براي آن چاره‌اي در نظر گرفت. اينكه بحث اطلاع‌رساني در بسیاری از نقاط دور افتاده كشور بسيار دشوار است و تاكنون وزارت بهداشت هم از طريق رسانه ملي اطلاع‌رساني كافي نكرده است.
در حقيقت به دليل كمبود آگاهي مردم نسبت به قارچ‌هاي سمي ( گفته مي‌شود فقط 6 درصد قارچ‌هاي موجود در طبيعت قابل مصرف هستند)، اين موضوع بيشتر گسترش يافته است. استفاده سنتي از قارچ‌ها سال‌هاست در ميان مردم به خصوص آنهايي كه در طبيعت زندگي مي‌كنند رايج بوده، ولي جمع‌آوري و عرضه آن در مراكز فروش نيازمند نظارت و كنترل و اطلاع‌رساني دقيق است كه متأسفانه در اين خصوص بخش‌هاي درگير كم‌كاري كرده‌اند.
هزينه درمان و پيوند كبد، بسيار هزينه‌بر و مشكل است. براين اساس بهتر است جهت پيشگيري گام برداشته شود تا جلوي شيوع اين عارضه گرفته شود .
با توجه به اينكه در اين فصل استفاده از گياهان خوراكي افزايش مي‌يابد و عده‌اي براي درآمدزايي به دنبال جمع‌آوري گياهان دارويي و خوراكي هستند، لازم است تا نظارت نيز افزايش يابد.
با نظارت بر مراكز و افراد كه مستقيم يا غيرمستقيم با اين گياهان در ارتباط هستند مي‌توان جلوي افزايش مسموميت با قارچ و ساير گياهان سمي را گرفت.
اما اصل این ماجرا هم بودار است ! نه سابقه‌دار و نه قابل پیش بینی بود. احتمالاتی در فضای مجازی مطرح شده است. دستگاه‌های مسئول باید در این باره هم روشنگری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار