کد خبر: 908136
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
وقتی از آقایان مسئول خبری نیست
نگاهی به ده‌ها مشکل اساسی استانی که به نام بام ایران معروف است اما متأسفانه هنوز با نام استان محروم شناخته می‌شود و گاها مسئولان ما این استان را با استان کهگیلویه‌ و بویر‌احمد اشتباه می‌کنند.
حمیرا رحیمی

همه مردم از مشکلات جامعه امروز آگاه‌ هستند و دقیقا مشکلات را لمس کرده و مزه آن را چشیده‌اند اما این بار بخشی از مشکلات را به مسئولان گوش‌زد می‌کنیم و قصد انتقاد، تهدید و یا تهمت‌ زدن‌ به مسئولی را نداریم‌ و می‌توان‌ اسم‌ آن را تلنگر گذاشت چرا‌ که احساس می‌کنیم‌ برخی از مدیران و مسئولان ما از مشکلات شهر و استانمان بی‌خبرند و اطلاعی از وضعیت زندگی مردم ندارند‌.

استان چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی‌ است که همیشه با نام استان‌ محروم‌ و یا کمتر توسعه یافته شناخته‌ شده اما به راستی چرا باید بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز هم این نام‌ بر استان باشد و تقریبا این نام هویت‌ استان ما شده است‌.

استانی که به نام بام ایران معرفی شده در هر گوشه و کنار این استان مردمش‌ مشکلات‌ بسیاری دارند اما مردم نجیب ما با همه این‌ سختی‌ها با مسئولان‌ سوختند و ساختند و هر بار امیدشان‌ بر این‌ است که شاید مسئولان جدید بیاییند‌ و دردی‌ از درد آن‌ها دوا‌ کنند اما هر مسئول از مسئول قبلی شاید گفت بی‌توجه‌تر بوده‌ و کاری از پیش نرفته است.

استان چهارمحال و بختیاری با حدود یک‌ میلیون نفر جمعیت در حال حاضر رتبه اول بیکاری را دارد، حفیظ‌الله فاضلیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تودیع و معارفه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ بیکاری در استان بیش از 21 است و این نرخ در کشور بی‌نظیر است و در مقایسه با کشورهای پیشرفته جهان سوم 30 الی 40 درصد فراتر است.

وی افزود: 85 درصد بیکاران استان ما از فارغ التحصیلان هستند و 44 درصد‌ این افراد مدرکشان‌ متناسب‌ با ظرفیت‌ و پتانسیل‌های استان نیست‌ بنابراین‌ دانشگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌ استان دانشجو‌ پذیرش کنند‌.

 افراد بیکار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فعلا معطل مانده‌اند‌ و چشم‌ انتظارند تا شاید مسئولانشان‌ کاری برایشان‌ ایجاد و برای آن‌ها درآمد‌زایی‌ کند‌.

این تنها یکی از مشکلات استان است که مردم‌ 9 شهرستان را درگیر کرده است به جز مسئولان را که در حال حاضر با هر مسئولی به ویژه اداره کار استان صحبت‌ می‌کنیم‌ می‌گوید ما متولی ایجاد اشتغال نیستیم و مجری هستیم

یکی دیگر از مشکلات استان بی‌آبی است که بخشی از علت این‌ بی‌آبی و نبود آب آشامیدنی در بیش از 200 روستای استان را می‌توان خشکسالی گذاشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در مصاحبه‌ای از آبرسانی سیار به حدود 40 روستای شهرستان لردگان خبر داد و گفت: با ورود به فصل تابستان و کمبود منابع آبی این تعداد روستا افزایش پیدا خواهد کرد.

بحث پروژه‌های انتقال آب و اجرایی نشدن پروژه بن - بروجن بخشی دیگر از این مشکل است که امیدواریم مسئولان استانی و کشوری به این موضوع توجه ویژه داشته و نگاهی هم به این استان محروم‌ بیندازند و بدانند استان ما بدون آب نابود می‌شود‌ و نمی‌توان‌ با بی‌آبی سازگاری‌ کنند، البته اینجا انتقادی بر مسئولان به ویژه استاندار بومی وارد است که چرا دلسوزانه برای مسئله آب استان تلاشی نکردند و استاندارهای غیربومی تلاششان بیشتر بوده است.

اقبال عباسی شامگاه شنبه 25 آذرماه، در نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود که با حضور وزیر نیرو و معاونان وی، استاندار اصفهان و یزد، معاونان وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد، گفت: بررسی دوباره سهم چهارمحال و بختیاری، توجه به حقابه کشاورزان و تأمین آب 31 طرح مشکل‌دار استان نیازمند توجه جدی مسئولان وزارت نیرو است.

مسکن و مهاجرت روستاییان به شهرها، یکی دیگر و شاید مهم‌ترین‌ مشکلات مردم استانمان‌ باشد‌. مهاجرت امروزه پدیده‌ای است که در ایران و حتی استان ما به یک امر عادی تبدیل شده و بسیاری از روستانشینان با ترک زادگاه خود راهی شهرهای بزرگ مثل اصفهان می‌شوند.

جامعه‌شناسان معتقدند که علل تأثیرگذار بر مهاجرت روستاییان به شهرها در ایران از 4 بُعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیت شناختی و طبیعی و کشاورزی قابل بررسی است که از این میان بعد اقتصادی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و روستاییان در تلاش برای بهبود زندگی خویش و درآمدزایی بیشتر دست به مهاجرت می‌زنند.

در این‌ گزارش از مسئولان خواهش می‌شود حتما به مسکن‌های روستایی بروند و مسکن روستائیان را با منازل خودشان‌ مقایسه‌ کنند و ببینند‌ که مردم‌ در روستاها‌ با‌ چه وضعیت‌ اسفناکی‌ زندگی می‌کنند شاید همین تلنگری شود برای اینکه فکری به حال مردم‌ در روستاها‌ کنند به ویژه مردمی که در روستاهایی زندگی می‌کنند که مسکن‌هایشان‌ براثر رانش زمین‌ تخریب شده است، اینجا سوالی پیش می‌آید که چرا ستاد مدیریت بحران استان موضوع جابه‌جایی و تجمیع روستاهای در معرض خطر را جدی نمی‌گیرد و خیلی دیر پیگیر این موضوع شدند.

نمیدانم چرا در مسکن، خوراک و پوشاک فرق بین‌ مردم‌ و مسئولان باید از زمین تا آسمان باشد، همین مسئولان در زمان انتخابات تا آن سوی شهرها و روستاها هم صندوق جمع‌آوری آراء‌ را با هلیکوپتر‌ ارسال می‌کنند اما در وقت کمک یا کلا مردم‌ را فراموش می‌کنند و یا می‌گویند کمبود امکانات اجازه نمی‌دهد که‌ به مردم‌ کمک شود‌.

اما باید گریزی هم بزنیم‌ به مشکلات جوانان‌ و ازدواج‌ جوانانی که علاوه‌بر بیکاری و نداشتن شغل و اعتیاد و افسردگی برای دریافت وام‌ ازدواج‌ باید کفش آهنین به پا کنند تا ضامن پیدا کنند و ماه‌ها چشم‌ انتظار باشند تا وام‌ به حسابشان‌ واریز شود.

خرید جهیزیه هم معضلی است که دختران‌ دم‌ بخت‌ دارند و با این‌ وضعیت اقتصادی و گرانی نمی‌دانند‌ چه‌ کنند.

چرا بانک‌های عامل استان در پرداخت تسهیلات به جوانان، سرمایه‌گذاران و مردم انقدر تنگ‌نظر هستند و هر روز مردم را برای گرفتن یک امضا سر کار می‌گذارند و دست آخر هم یا اعتقاد دارند تسهیلات به آن شخص تعلق نمی‌گیرد و یا تسهیلاتی می‌دهند که تا اخر عمر بدهکار بانک است و باید جریمه پرداخت کند.‌

در حوزه صنعت نیز استان ما حال و روز خوبی ندارد به گونه‌ای که در شهرستان شهرکرد 23 درصد واحدهای صنعتی نیمه فعال و 17 درصد تعطیل هستند.

نعیم امامی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: در حال حاضر هزار و 82 پرونده صنعتی مدت‌دار و فعال در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 13 واحد کوچک با کمتر از 50 نفر اشتغال، 40 واحد متوسط با 50 تا 90 نفر اشتغال و 29 واحد بزرگ با اشتغال بالای 100 نفر هستند.

وی افزود: از این تعداد واحد تولیدی در استان 200 مورد فعالیت راکد و مابقی با تولید 20 تا 50 درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: 29 واحد تولیدی بزرگ استان با تولید 50 درصد ظرفیت زمینه اشتغال 6 هزار نفر، 40 واحد متوسط زمینه اشتغال 800 نفر و واحدهای کوچک زمینه اشتغال 5 هزار نفر را فراهم کرده است‌.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تولید در استان وضعیت مطلوب ندارد، گفت: در شهرک صنعتی شهرستان شهرکرد 238 واحد وجود دارد که 60 درصد این تعداد فعال، 23 درصد نیمه‌فعال و 17 درصد تعطیل هستند و در شهرک صنعتی شهرستان بروجن نیز 125 واحد وجود داردکه 50 درصد این تعداد فعال،31 درصد نیمه‌فعال و 19 درصد راکد هستند.

اینها تنها بخشی از مشکلات مردم‌ استان ما است که برای رفع آن‌ها نیازمند همدلی و همراهی و وحدت و تلاش‌ دوچندان‌ و شبانه‌روزی مسئولان‌ است، آقایان مسئول‌ از شما خواهشمندیم‌ نگاهی عمقی به مسائل و مشکلات مردم‌ داشته‌ باشید.

 خوب می‌دانید‌ که اگر این مردم‌ نباشند شما نیستید، خوب می‌دانید‌ که مردم‌ ما با‌ چه‌ رنج‌ و درد‌هایی‌ روبه‌رو‌ هستند اما دم‌ نمی‌زنند‌ و هرکجایی‌ از مردم‌ کمک‌ خواستید‌ بدون‌ وقفه‌ به‌ میدان‌ آمدند و حتی کارشان‌ را از شما مسئولان هم بهتر انجام‌ دادند پس بدانید این حق مردم‌ نجیب استان ما نیست‌ که با این‌ وضعیت زندگی کنند.

متاسفانه مسئولان ما به مسئولان دوربینی معروف شده‌اند و تنها جایی‌ که دوربین‌ رسانه‌ ملی حاضر باشد با مردم‌ ما خوب رفتار می‌کنند و بعضی مواقع مهر و لطف و نجابت‌ مردممان‌ را فراموش‌ می‌کنند و با آن‌ها بد رفتاری می‌شود‌.

مسئولان بدانید مردم‌ ما نیاز به حمایت و توجه شما دارند که اگر این توجه و حمایت از سوی شما باشد مردم‌ ما جان‌ فدا‌ می‌کنند تا استانشان‌ توسعه یابد و آباد شود.

مردمی‌ که در روستای سرخون از توابع شهرستان اردل سفره‌هایشان‌ بوی نفت می‌دهد و نفت در آب‌ شربشان‌ هست چه‌ گناهی کرده‌اند که اینگونه باید زندگی کنند، مسئولان محترم لطفا از خواب بیدار شوید و فکری به حال این مردم‌ گرفتار کنید که طلای سیاه نانشان‌ را خون‌ کرده و به اجبار در آن‌ روستا ساکن‌ شده‌اند‌.

غفلت‌ مسئولان از این‌ مسائل و مشکلات نارضایتی‌ مردم‌ را به دنبال خواهد داشت و روزی می‌رسد که حنای مسئولان پیش مردم‌ رنگی نخواهد داشت.

حال باید پرسید دستگاه‌های نظارتی که وظیفه‌شان بررسی قضایی عملکرد دستگاه‌های اجرایی است چرا گزارشی از تخلفات دستگاه‌های اداری استان ارائه نمی‌کند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر