کد خبر: 908222
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
در حالي که جمهوري اسلامي ايران و تروئيکاي اروپايي مذاکرات فشرده اي را در خصوص برجام و نحوه ارائه تضمينهاي محکم از سوي اروپاي واحد براي ادامه توافق هسته اي برگزار کرده اند، امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه بار ديگر موضوع نخ نماي "تغيير برجام" را مطرح کرده است.

در حالي که جمهوري اسلامي ايران و تروئيکاي اروپايي مذاکرات فشرده اي را در خصوص برجام و نحوه ارائه تضمينهاي محکم از سوي اروپاي واحد براي ادامه توافق هسته اي برگزار کرده اند، امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه بار ديگر موضوع نخ نماي "تغيير برجام" را مطرح کرده است.

اتخاذ اين موضع گيري، آن هم در بحبوحه مذاکرات ايران و تروئيکاي اروپايي نشان از بازي هدفمند و حساب شده‌اي دارد که ماکرون در تقابل با ايران در پيش گرفته است. بدون شک مصدر هدايت اين بازي را نمي توان در داخل اروپا جستجو کرد. يک رمزگشايي ساده از اظهارات اخير رئيس جمهور فرانسه نشان مي دهد که بار ديگر، ميان "دو سوي آتلانتيک" در تقابل با ايران ارتباطاتي برقرار شده است.
ماکرون از توافق گسترده تر سخن مي گويد
امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه پس از پايان جلسه روز پنج‌شنبه 27 ارديبهشت ماه با همتايان آلماني و انگليسي خود، سخنان قابل تاملي را در تقابل با جمهوري اسلامي ايران و برجام مطرح کرد .

سخناني که از سوي بسياري از رسانه هاي غربي بازتاب پيدا کرد: «تلاش مي کنيم همه طرف ها به سمت برقراري مذاکراتي براي انعقاد يک توافق گسترده تر حرکت کنند که اين امري اجتناب ناپذير است. اولويت ما در دفاع از برجام تضمين صلح و ثبات در منطقه است.

درباره ايران، اروپا از آغاز متحد بوده است. ما تنها يک اراده داشته ايم که شامل برقراري صلح و ثبات در منطقه خاورميانه است. من از اين موضع در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سپتامبر گذشته دفاع کردم. توافق هسته اي 2015 يک عنصر بسيار مهم براي ايجاد توازن است و به همين دليل ما از آن حمايت مي کنيم. ما به برجام جداي از تصميم آمريکا ادامه مي دهيم. به طور عيني اين کار را از طريق تعهد سياسي مان و تلاش براي ايجاد شرايط مناسب براي باقي ماندن شرکت هايمان در ايران انجام مي دهيم. »
واقعيت امر اين است که حدود 48 ساعت پس از اعلام رسمي خروج ايالات متحده آمريکا از توافق هسته اي، مذاکرات پشت پرده اي ميان سران کاخ سفيد و مقامات اروپايي (خصوصا سه کشور آلمان، انگليس و فرانسه) آغاز شده است.

"مايک پمپئو" وزير امور خارجه آمريکا در اين خصوص اعلام کرد که کاخ سفيد مشغول رايزني با سران کشورهاي اروپايي بر سر سرنوشت نهايي برجام ( پس از خروج آمريکا) است. ديگر منابع خبري و رسانه‌اي در آمريکا نيز اعلام کرده اند که مذاکرات مقامات آمريکايي و اروپايي طي روزهاي اخير بر سر برجام همچنان ادامه داشته است. شايد به نظر برسد که اصلي ترين دغدغه اروپاييان در اين مذاکرات، متقاعد ساختن ايالات متحده آمريکا براي اعمال معافيتهاي تحريمي در خصوص شرکتهاي اروپايي مي باشد اما اين تصور اشتباه است.
اظهارات ماکرون به خوبي نشان مي دهد که دغدغه "بسط توافق هسته اي" يا همان "تغيير برجام" در ميان سران اروپايي به شدت پررنگ است. در اين معادله ، بار ديگر "امانوئل ماکرون" نقش پيشگام را ايفا کرده است. نبايد فراموش کرد که ماکرون در تيرماه سال گذشته و براي نخستين بار اعلام کرد که مي توان بر سر موضوعاتي مانند تحديد و کنترل توان موشکي ايران و ادامه محدوديتهاي هسته اي کشورمان (پس از سال 2025 ميلادي) مذاکراتي را با ايران صورت داد.

ماکرون به ترامپ و نتانياهو قول داد تا با گنجاندن همه شروط و درخواستهاي پيشنهادي ترامپ در برجام، توافق هسته اي را به توافقي تبديل کند که به صورت مطلق، مطلوب واشنگتن و تل آويو مي باشد. بايد اقرار کرد که ماکرون نهايت تلاش خود را در اين خصوص صورت داد. او حتي آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را نيز وادار ساخت تا در اين مسير با پاريس و لندن همراهي کند. اما نتيجه بازي ماکرون در زمين ترامپ، چيزي نبود که رئيس جمهور جوان و بي تجربه فرانسه انتظار آن را داشت.
انتقاد برجامي لوپن از ماکرون چه بود؟
انتقادات مارين لوپن، رهبر جبهه ملي فرانسه در خصوص رويکرد برجامي امانوئل ماکرون، بسيار قابل تامل است. لوپن به درستي ماکرون را نسبت به تشديد توهمات ترامپ در خصوص برجام متهم ساخته است. رهبر جبهه ملي فرانسه در اين خصوص مي گويد: «من نه تنها موضع ترامپ بلکه عملکرد دستگاه ديپلماسي فرانسه را که مي‌خواست نو‌ محافظه‌‌کارانه‌تر از جان بولتون عمل کند و بدون هيچ طرح جايگزيني، تحت قيموميت آمريکا قرارگرفت، محکوم مي‌کنم. اين ديپلماسي شهروندان ما را به خطر مي اندازد و به خروج اقتصاد ما از بازاري پرسود منجر مي شود. ماکرون در اين باره مسئول است. او در خصوص ظرفيت خود براي تغيير عقيده ترامپ در اين پرونده دچار توهم شده و به عربستان درباره سياست خود در قبال ايران تضمين داده بود، بدون اينکه به توافق اصولي برسد. وي در نهايت از رفتن به تهران براي دفاع از منافع ملي و گوش دادن به مواضع دولت ايران خودداري کرد و تنها محور آمريکا-اسرائيل-سعودي را در اولويت قرار داد.»
اظهارات لوپن نشان مي دهد که ماکرون تا چه اندازه در تشديد توهمات ترامپ مبني بر تغيير برجام  (با استناد به موارد چهار گانه موشکي، منطقه اي، بازرسي هاي نظامي و تغيير بند غروب آفتاب) مقصر بوده است. با اين حال، ماکرون در نهايت متوجه شد که رئيس جمهور آمريکا از قبل تصميم خود را براي خروج از برجام اتخاذ کرده و رايزني هاي آشکار و نهان ترامپ با وي ، صرفا در راستاي "پروژه فريب اروپا" و "مشغول‌سازي آن" از سوي آمريکا صورت گرفت.
خطايي که دوباره تکرار شده است
هم اکنون رئيس جمهور فرانسه بار ديگر تحت تاثير "ترامپ"، مايک پمپئو" و " جان بولتون" قرار گرفته و به نيابت از مقامات آمريکايي (که ديگر در برجام حضور ندارند)، در صدد است دغدغه تغيير برجام و اعمال محدوديتهاي گسترده تر عليه کشورمان را زنده نگاه دارد. گويا ماکرون از سرنوشت بازي يکساله خود در زمين کاخ سفيد درس نگرفته است.
اين مواضع نشان مي دهد که مقامات کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا، کماکان روي امانوئل ماکرون در راستاي پيشبرد اهداف تقابلي خود با ايران حساب باز کرده اند. رئيس جمهور فرانسه نيز همچنان با چشماني بسته به بازي در زمين سران کاخ سفيد ادامه مي دهد. گويا اين بار نيز ترامپ و پمپئو وعده‌هاي خاصي را به رئيس جمهور فرانسه داده اند که اتفاقا قرار نيست هيچ يک از آنها عملي شود. يکي از اين وعده ها، معامله بر سر "اعمال تعرفه هاي فولاد و آلومينيوم" مي باشد.بدون شک، اين بار نيز ماکرون هزينه سختي بابت بازي در زمين ايالات متحده پرداخت خواهد کرد. هزينه هايي که حتي نسبت به هزينه اي که کاخ اليزه در بازي اخير يکساله خود در زمين ترامپ پرداخت، بيشتر و شديد تر خواهد بود.

منبع: رسالت

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار