کد خبر: 908276
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
مادورو پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد
شورای انتخاباتی ونزوئلا روز گذشته پیروزی «نیکلاس مادورو» با کسب 68 درصد از آراء را اعلام کرد تا بار دیگر شکستی برای سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در کاراکاس به شمار آید.

صبح نو

جوان‌آنلاین: شورای انتخاباتی ونزوئلا روز گذشته پیروزی «نیکلاس مادورو» با کسب 68 درصد از آراء را اعلام کرد تا بار دیگر شکستی برای سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در کاراکاس به شمار آید.

آمار اعلام شده از سوی ستاد برگزاری انتخابات ونزوئلا نشان می‌دهد که میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، 46 درصد بوده است و «نیکلاس مادورو» که رییس‌جمهوری فعلی ونزوئلا است در میان چهار نامزد این دوره از انتخابات پیروز قاطع این رقابت‌ها شناخته شده است.
انتخاباتی که اعتراضات برخی از نامزدهای انتخاباتی همچون «هنری فالکون» نامزد مخالفان و رقیب اصلی مادورو که از حمایت‌های غرب و آمریکا برخوردار بود را به همراه داشت.
فالکون که مورد حمایت آمریکا قرار داشت، پیش از انتخابات تصمیم بر آن داشت تا این انتخابات را تحریم اعلام کند تا ونزوئلا محلی برای پیاده شدن سیاست‌های امپریالیستی آمریکا قرار گیرد اما با شروع شدن زمان انتخابات، فالکون و حامیان غربی آن به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری این کشور وارد شدند و در رقابتی کاملاً شفاف که با نظارت نهادهای خارجی همراه بود، مادورو مجدداً پیروز این انتخابات بود این انتخابات بار دیگر شکست سیاست‌های واشنگتن در ونزوئلا را آشکار کرد.
شکست آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری کاراکاس موجب شد تا کاخ سفید نسبت به پیروزی مادورو واکنش منفی نشان دهد و همچنان بگوید که مخالف برقراری دموکراسی و سیاست‌های مردم‌سالاری در این کشورآمریکای لاتین است.

خشم آمریکا از پیروزی مادورو
از این رو «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا نتایج این انتخابات را نمی‌پذیرد، عنوان کرد؛ واشنگتن «فعالانه» در حال بررسی اعمال تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا است. مادورو می‌گوید آمریکا خشمگین از اینکه نفوذش را از ونزوئلا از دست داده، به دنبال فشار به این کشور و سلطه بر منابع نفتی ونزوئلاست.
همچنین،«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در واکنش به انتخابات ونزوئلا، در توییترش نوشت: «امروز نظاره‌گر ونزوئلا هستیم. انتخابات تقلبی هیچ‌چیز را تغییر نمی‌دهد. لازم است که مردم ونزوئلا قدرت را در این کشور در اختیار بگیرند؛ کشوری که داشته‌های زیادی برای عرضه به جهان دارد.»

وضع تحریم‌های تازه آمریکا علیه ونزوئلا
مردم ونزوئلا در حالی روز یکشنبه برای انتخاب رییس‌جمهوری و نمایندگان شوراهای قانونگذاری ایالتی و شهری این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند که کشورهای غربی به رهبری آمریکا از مدت‌ها قبل این انتخابات را «نامشروع» خوانده و نتایج احتمالی آن را زیر سؤال برده بودند.
مخالفان غربگرا و اروپایی دولت مادورو هم با بیان اینکه این انتخابات «نابهنگام» و فاقد «شرایط مناسب» است، مشارکت در انتخابات را تحریم کرده‌اند. با این وجود، «هنری فالکون» که از اصلی‌ترین مخالفان مادورو است با بیان اینکه تحریم انتخابات بی‌نتیجه بود، در انتخابات نامزد شده بود و نتوانست به آرای
در خور شأنی برای خود دست یابد. فالکون با اختلاف 40درصدی آرا از مادورو شکست خورد.
آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی حتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، این انتخابات را رد کرده بودند. سیاست‌های ضدآمریکایی مادورو موجب شده تا واشنگتن تحریم‌های گسترده‌ای علیه ونزوئلا وضع کند.

استقبال ایران از انتخابات ونزوئلا
از طرفی دیگر؛ «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و انتخاب مجدد نیکلاس مادورو، عنوان کرد: برگزاری انتخابات و نتیجه حاصل از آن به‌رغم فشارهای داخلی و تهدیدات و تحریم‌های خارجی، یک موفقیت و پیروزی بزرگ برای مردم‌سالاری در ونزوئلا و دولت و ملت این کشور است.
قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است طرف‌های خارجی با توجه به نتایج این انتخابات، به رأی مردم ونزوئلا احترام بگذارند و از برقراری ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی در این کشور
حمایت کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر همبستگی عمیق با دولت و ملت ونزوئلا تأکید و آمادگی کامل خود را برای تقویت هر چه بیشتر و همه‌جانبه روابط دوجانبه اعلام می‌کند.البته، انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا که تحت نظارت گروهی از ناظران خارجی قرار دارد گزارشی دال بر تخلف از سوی این ناظران منتشر نشده است. در این انتخابات همچنین هیچ حادثه امنیتی‌ای هم در جریان برگزاری انتخابات گزارش نشد. ترکیه، آنتیگوا و باربودا، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه و روسیه حمایت خود از فرایند انتخابات ونزوئلا را اعلام کرده‌اند.
گفته می‌شود این انتخابات در ابتدا قرار بود برای ماه دسامبر و آوریل امسال برنامه‌ریزی شود که پس از آن انتخابات به 20 می به تعویق افتاد. بیش از ۲۰میلیون شهروند اهل ونزوئلا برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری واجد شرایط بودند که بیش از 46درصد در این دوره از انتخابات شرکت کردند و آرای خود را به صندوق انداختند.
شورای انتخابات ملی ونزوئلا دیروز دوشنبه اعلام کرد که با شمارش تقریباً 93درصد آرای انتخاباتی، مادورو موفق شد 68 درصد از آرای انتخابات را به خود اختصاص دهد و رقیب خود یعنی فالکون را تقریباً با اختلاف 40درصد شکست دهد.

نیکلاس مادورو
نیکلاس مادورو، ۵۵ ساله، از زمان درگذشت «هوگو چاوز»، رییس‌جمهوری سابق ونزوئلا در سال ۲۰۱۳ تاکنون به‌عنوان رییس‌جمهوری کشورش فعالیت دارد. مادورو بسیاری از سیاست‌های چاوز را ادامه داد و در حین مبارزات انتخاباتی خود شعارهای «اقتصاد جدیدی» را در کشورش مطرح کرده است.
مادورو با تأکید بر اینکه نظام انتخاباتی ونزوئلا پاک است، آمریکا را به هدایت و رهبری یک توطئه بین‌المللی راستگرا برای پایان دادن به سوسیالیسم این کشور و تسخیر نفت ملی ونزوئلا توصیف کرده است. دولت ونزوئلا، حامیانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعت نفت دارد و بنا بر برآوردهای مختلف بیش از نیمی از مردم این کشور حامی سیاست‌های «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری این کشور هستند.

 

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار