کد خبر: 908319
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
صعود به حقیقت انسانیت در دوره ای که ما زندگی می کنیم سخت تر شده است...

حجت الاسلام و المسلمین لواسانی*

ما همواره برسر دو راهی قرار داریم: راه انسان شدن و به اخلاق روی آوردن یا به حسب طبع رفتار کردن و در حدود حیوانی گرفتار آمدن. دلیل این حالت دوگانه این است که ما در کنار اندیشه و عقل دارای دو قوه شهوت و غضب هستیم. این دو قوه فوائد بیشماری دارند و بقای نسل و نوع آدمی به دو است و اگر تربیت و تهذیب شوند و تحت حاکمیت عقل قرار گیرند، انسان مالک آن دو قوا می شود، و آن دو را در جهت اهداف انسانی خود به کار می گیرد، در این صورت راه براي صعود به قله انسانیت باز می شود. اما اگر چنین نکند، آنها مالک انسان می شوند و هرجا بخواهند، او را می کشند و آنگاه تهذیب نفس سخت و پیچیده و در حالاتی محال می شود.

صعود به حقیقت انسانیت در دوره ای که ما زندگی می کنیم سخت تر شده است. زیرا جهان ازخود بیگانۀ ما همه ابزار و وسایل را براي تقویت این دو قوه فراهم کرده است، سینما و فیلم و تلویزیون، بازيهاي رایانه اي و خیلی امور دیگر براي تقویت شهوت و غضب سامان یافته اند، تا انسان را در حد چهارپایان در قوه شهوانی و درندگان در حد قوه غضبی تنزل دهند و این امر؛ کار را بر ما سخت کرده است. اینجاست که کار مشکل تر می شود و کاویدن درون ضروری تر می گردد، زیرا مساله و راه حل آن در درون خود ماست.

***

خداوند ما را برای حیات ابدی و آرامش جاودان آفریده است که حداقل قیمت ما بهشت است وگرنه ارزش نهایی ما لقاءالله و دیدار یار است و باید همه عمر تلاش کنیم و لحظه ای را از دست ندهیم که اگر چنین شود گرفتار شکنجه ای دردناک می شویم. فرصت دنیا مهلت بندگی خداست که این بندگی نه طوق بلکه افتخاری است که انسان را بالا می برد و در دنیا و آخرت عزیز می کند. اما بندگی با مجاهده ای مستمر حاصل می شود که نام آن خودسازی، پای بندی به اخلاق و جهاد اکبر است.

آری باید پای بند به اخلاق بود، زیرا انسان صورتی ظاهری در دنیا دارد و آن را می بینیم و باطنی که در پس مرگ ظهور پیدا می کند و این باطن یا با اخلاق کریمانه الهی و جهاد اکبر زیبا می شود یا خدای ناکرده با غفلت و از دست دادن فرصتها سیاه.

*امام جمعه لواسان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر