کد خبر: 908359
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نوک کوه یخ در حال پدیدار شدن است
اسرائیلی‌‌‌‌ها قبلاً می‌گفتند ایران با 20 موشک مراکزی را در جولان اشغالی هدف قرار داده اما حالا می‌گویند با 32 فروند موشک حمله کرده‌، اظهاراتی که به رغم سانسور شدید خبری رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده ابعاد جدیدی از «شب موشکی» است.

«آمیکام نورکین» فرمانده نیروی هوایی اسرائیل روز گذشته گفته که در تبادل آتش بامداد 10می‌(20 اردیبهشت) 32 فروند راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و پدافند هوایی سوریه نیز بیش از 100 فروند موشک به سمت جنگنده‌های آنها شلیک کرد. این اظهارات فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حالی است که پیش‌تر مقامات اسرائیلی مدعی شده بودند که ایران 20 فروند راکت به سمت جولان شلیک کرده است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم گفته بود که ۲۰ موشک به بلندی‌های جولان اشغالی شلیک که بیشتر آنها سرنگون شدند و بقیه موشک‌‌‌ها نیز به اهداف‌شان اصابت نکردند. اظهارات متناقض مقامات اسرائیلی درباره تعداد موشک‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که آنها نه تنها واقعیت‌‌‌‌ها را نمی‌گویند بلکه تلاش زیادی برای سانسور خبری و تحریف واقعیت‌‌‌ها به کار گرفته‌اند. بامداد پنج‌‌شنبه 20 اردیبهشت که به شب موشکی معروف شد و در نوع خود پس از جنگ 1973 اعراب و اسرائیل کم‌سابقه بود، نیروهای مقاومت در واکنش به تجاوزات مداوم اسرائیل مواضع این رژیم را در جولان اشغالی هدف قرار دادند. رسانه‌های غالب روایت‌ رژیم صهیونیستی را مبنای خبر قرار دادند که اعلام کرده بودند ارتش اسرائیل در واکنش امکانات و مراکز موشکی و مخابراتی ایران را در سوریه هدف قرار داده است. سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود تعداد موشک‌های شلیک شده را نه 20 فروند، نه 32 فروند بلکه 55 فروند اعلام کرد و گفت هدف از این حملات انتقال پیام به اسرائیلی‌‌‌ها بود. وی گفت: «این حمله موشکی مهم یکی از روش‌های پاسخ‌دهی به تعدی‌های پی‌درپی اسرائیل به سوریه است. حمله موشکی به اسرائیل این پیام را داشت که از امروز به بعد اسرائیل نمی‌تواند تهدید کرده و دست به حمله بزند اما پاسخی به آن داده نشود. ».»
رهبران مقاومت واکنش اسرائیل به حملات شب موشکی را نشانه مؤثر بودن و ایجاد بازدارندگی حملات موشکی در آن شب دانستند. سید حسن نصرالله با اشاره به تهدیدهای گسترده رژیم صهیونیستی که گفته بود اگر سوریه و متحدانش حمله کنند جنگی گسترده را آغاز می‌کنند، این سؤال را مطرح کرد، پس چرا اسرائیلی‌ها جنگی را شروع نکردند. رهبر حزب‌الله گفت:‌« با وجود تهدیدهای اسرائیل، این حمله موشکی مهم به جولان اشغالی صورت گرفت. اسرائیل جرئت پاسخ به این حمله موشکی را نداشت، چراکه می‌دانست که دومین حمله موشکی به مرکز فلسطین اشغالی صورت خواهد گرفت. ۵۵ موشک که برخی از آنها با حجم بزرگ بود، به پایگاه‌های اسرائیل در بلندی‌های اشغالی جولان شلیک شد. این تجربه دروغ بودن ادعاهای اسرائیل را ثابت کرد، چراکه جبهه داخلی اسرائیل برای هیچ جنگی آماده نیست.» ناظران نیز با تأیید حرف‌های نصرالله نوشتند در آینده جزئیات بیشتری از شب موشکی بیرون خواهد آمد. «عبدالباری عطوان‌» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب یک هفته پیش و پس از سخنرانی رهبر حزب‌الله نوشت:‌« همچنین برای‌ ما عجیب نیست که به زودی به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنیم که فاش کند این موشک‌‌‌ها به اهداف خود اصابت کردند... با سیدحسن نصرالله در این مسئله توافق داریم که اسرائیل از جنگ بیشتر می‌ترسد به همین دلیل صدایش بالا می‌رود و جیغش بیشتر و تهدیدهایش علیه ایران و سوریه نیز بزرگ‌تر می‌شود.»

روسیه: حضور ایران به امریکا ربطی ندارد
مقامات روسیه به اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه واکنش نشان دادند و گفتند این مسئله ربطی به امریکا ندارد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،«میخائیل اولیانوف‌» نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین تأکید کرد که هیچ‌گونه پایه و اساس قانونی وجود ندارد که بر اساس آن ایالات متحده امریکا خواستار این شود که همه نیروهای وابسته به ایران از اراضی سوریه خارج شوند. اولیانوف تأکید کرد: «این مسئله چه دخلی به امریکا دارد. امریکا آن سوی اقیانوس است و هیچ‌گونه پایه و اساس قانونی برای مطرح کردن این گونه خواسته در اختیار ندارد.»‌مایک پمپئو‌، وزیر خارجه امریکا در اظهاراتی ضد ایرانی 12 درخواست امریکا را به عنوان شروط عادی‌سازی روابط با ایران مطرح کرده بود که از جمله آنها خروج همه نیروهای وابسته به ایران از اراضی سوریه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار