کد خبر: 908426
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
ظریف: ایران به دوران پس از آمریکا می‌اندیشد
ایران اسلامی از همان ابتدای تولدش در سال 57 با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نشان داد که وابستگی و حمایت هیچ نیروی خارجی را برنمی‌تابد و در این سال‌ها سخت‌ترین آزمون‌ها را به جهت فشارهای اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران تحمل کرده است
جوان آنلاین: در ادامه نمایش مضحکانه ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید مبنی بر خروج ایالات متحده از تعهد بین‌المللی و چند جانبه برجام بدون داشتن دلایل مستدل مبنی بر عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش، شاهد سفر اخیر مایک پمپئو، وزیر جدید امور خارجه آمریکا ( رییس سابق سازمان سیا ) به منطقه خارومیانه با هدف ایجاد ائتلاف ضدایرانی در منطقه و جهان هستیم که ماحصلش در سخنرانی وی در مرکز مطالعاتی «هریتیچ» بیان شد. البته این سخنرانی بار دیگر سناریوی تکراری و نخ‌نمای سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را در قبال جمهوری اسلامی ایران (با تمرکز بر جدایی بین مردم و حکومت) در 12 بند آشکار می‌سازد.


1- تعطیلی رآکتورهای آب سنگین ایران: این درحالی است مهم‌ترین وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گسترش استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز است. به کارگیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای همچنین در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به رسمیت شناخته شده است و در حقیقت، مبنای اصلی این سازمان را تشکیل می‌دهد و این مسأله جزو حقوق مشروع هر کشوری است و ایران اسلامی مستثنی از آن نیست.
2- اجازه دسترسی آزادانه به بازرسان آژانس به تمامی سایت‌ها: ایران بارها از ابتدای شروع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اجازه دسترسی و بازدید کارشناسان و بازرسان آژانس را به سایت‌های هسته‌ای داده است در حالی که بعد از تمامی بازدیدها گزارش‌هایی مبنی بر انحراف فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای منتشر نشده است.
3- ارائه فهرست تمامی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای آغازین فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بارها اعلام داشته است که مصارف فعالیت‌های هسته‌ای صرفاً علمی، پزشکی و صنعتی است و نه نظامی و در حکم صریح مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن استفاده از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی به روشنی به آن تأکید شده است. بنابراین ایران هرگز برنامه نظامی اتمی نداشته و نخواهد داشت.
4- توقف توسعه و پرتاب موشک‌های بالستیک: ساخت و تولید موشک‌های بالستیک و هر گونه صنایع نظامی بازدارنده حق هر کشوری است که بتواند بنیه دفاعی خود را تقویت کند تا از چشم طمع دیگر کشورها در امان باشد و صرف احتمال وجود استفاده از ظرفیت موشکی ایران جهت کاربردهای اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی نمی‌تواند دلیل محکمه پسندی مبنی بر محدودیت یا عدم استفاده از آن را ایجاب کند.
5- آزادی تمام شهروندان آمریکایی زندانی در ایران: این درخواست آمریکا درحالی است که در آمریکا تعدادی زیادی از ایرانیان بی‌گناه و با دلایل واهی در زندان‌ها و در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند.
6-  توقف حمایت از حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی: گروه‌های مقاومتی چون حزب‌الله لبنان ، حماس و جهاد که با هدف تأسیسی مقابله با دشمن صهیونیستی، شکل گرفته است. بر اساس کدام قانون و مقرارت بین‌المللی کسی که از موطن و سرزمین پدری خویش بیرون رانده شده و هرگونه کشتار و شکنجه و آزار را دیده است نمی‌تواند از خود دفاع کند. این دفاع یک حق مشروع است. اما نظام سلطه که ایجاد‌کننده و حامی اصلی این رژیم در قلب جهان اسلام است هرگونه دفاع و حمایت مشروع را غیرقانونی و غیرمشروع جلوه می‌دهد و آنان را در زمره گروه‌های تروریستی و حامیان تروریسم بین‌الملل می‌شمارد.
7-  ایران تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه بیرون ببرد: ایران به دعوت و خواست یک کشور مستقل و قانونی و به جهت مقابله با گروه‌های تکفیری- تروریستی وارد کشور سوریه شده است و این درحالی است که چندین سال است که اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی (داعش ، جبهه النصره و ....) امنیت منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است. حال مقاومت و مقابله با یک گروه تروریستی ناقض امنیت و صلح بین‌المللی جرم و نامشروع خوانده می‌شود! و آیا پیروزی و نابودی این گروه‌های تروریستی توسط جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر و حمایت همه جانبه نظام بین‌المللی نیست ؟
8-  ایران باید به حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد و از خلع سلاح و انحلال نیروهای حشدالشعبی حمایت کند: کشور عراق به دلیل مقابله با گروه‌های تروریستی ساخته و پرداخته نظام سلطه و به جهت حفظ امنیت خود و منطقه از جمهوری اسلامی ایران دعوت به مشارکت مستشاری نمود. این در حالی بود که گروه‌های تروریستی توانسته بودند مناطق گسترده‌ای را در دو کشور عراق و سوریه اشغال کنند و درماندگی دولت‌های منطقه و حتی نظام بین‌الملل در کنترل و نابودی این گروه‌ها مشهود بود اما تجربه و ایمان و تفکر مقاومت جمهوری اسلامی ایران توانست راه‌های نفوذ گروه‌های تروریستی را یکی پس از دیگری مسدود کند و نابودی آنان را میسر سازد. در این بین ایجاد گروه بسیج مردمی حشدالشعبی به ابتکار مرجعیت عالیقدر شیعه (آیت‌الله سیستانی ) توانست جان و امیدی تازه به نیروهای مقاومت ببخشد. خلع سلاح و حذف نیروهای مردمی عراق ربطی به هیچ کشوری ندارد چراکه حفظ امنیت و دفاع از منافع ملی از اولویت‌های اصلی هر کشوری است. تا جایی که حکومت عراق تصمیم گرفت نیروهای مردمی در ارتش این کشور ادغام شوند تا سبب تقویت بنیه نظامی این کشور شوند.
9- ایران باید حمایت نظامی خود از شبه‌نظامیان حوثی را متوقف کند: مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن چند سالی است که با تکیه بر بنیه مردمی و روحیه مقاومت و ظلم‌ستیزی در مقابل سعودی‌ها ایستادگی می‌کنند. در حالی که تسلیحات نظامی و حمایت‌های گسترده کشورهای غربی از این اقدام آل سعود، آنان را در قتل‌عام کودکان و زنان و مردم مظلوم یمن شریک کرده است. جمهوی اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که راه‌حل پایان جنگ ناعادلانه یمن به هیچ وجه نظامی نیست بلکه سیاسی است و باید به نظر مردم این کشور رجوع کرد و بارها آمادگی خود را جهت گفت‌وگو و میانجیگری میان طرفین مطرح ساخته است.
10- ایران باید حمایت خود از گروه طالبان را متوقف کرده و پناه دادن به اعضای القاعده پایان دهد:
دیگر امروز بر کسی پوشیده نیست که جهت مقابله و انحراف و تفرقه در جهان اسلام، نظام سلطه گروه‌ها و نیروهایی به ظاهر اسلام‌نما با چهره‌ای خشن، وحشی و غیرمشروع ایجاد کرده است تا با هدف اختلاف، مقابله، تضعیف و نابودی جریانات اسلامی در جهان بسیج شوند. بارها و بارها مقامات غربی و بخصوص مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در ایجاد و توسعه و حمایت لجستیکی، تسلیحاتی و مالی گروه‌های تروریستی و تکفیری چون القاعده و طالبان نقش محوری و اساسی داشته‌اند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران که همواره به دنبال صلح و ثبات منطقه‌ای و همزیستی مسالمت‌آمیز میان دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا و حتی نظام بین‌الملل است مبرا از حمایت و ارتباط با این چنین گروه‌هایی است.
11- ایران باید حمایت نیروی قدس سپاه از تروریست‌ها را متوقف کند: بلاشک مهم‌ترین و اثرگذارترین نیرویی که توانست به‌رغم حتی یأس نظام سلطه غربی مبنی بر ناتوانی در جلوگیری از گسترش و نفوذ گروه‌های تکفیری تروریستی داعش که صلح و ثبات و امنیت منطقه و جهان را به مخاطره انداخته بود، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که توانست پیروزی‌های چشمگیری در جهت نابودی گروه تروریستی داعش داشته باشد.
12- ایران باید رفتار تهدیدآمیز علیه همسایگان خود را متوقف کند: جمهوری اسلامی ایران بلاشک در تاریخ 40ساله حکومت خود نه تنها شروع‌کننده و تهدیدی علیه دیگر کشورهای منطقه و جهان نبوده است بلکه همواره در حال مقابله و دفاع از تهدیدات دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی خود بوده است و جنگ تحمیلی هشت ساله نیز شاهدی است بر این ادعا.
ایران اسلامی از همان ابتدای تولدش در سال 57 با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نشان داد که وابستگی و حمایت هیچ نیروی خارجی را برنمی‌تابد و در این سال‌ها سخت‌ترین آزمون‌ها را به جهت فشارهای اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران تحمل کرده است. در این میان چونان آهن گداخته قوی‌تر و محکم‌تر شده است. اینکه سران و دولت مردان نظام سلطه و حامیان صهیونیست و مرتجع عربی هر روز تهدیدی جدید علیه ایران بیان کنند دیگر سخن جدید نیست. بلکه سیاست و استراتژی‌های غلط و شکست‌خورده آنان را نشان می‌دهد که از تاریخ گذشته درس نمی‌گیرند و همواره سعی می‌کنند بر خلاف مقررات و قانون‌های نوشته و زیبای سازمان‌های بین‌المللی عمل کنند مقرراتی که همگان را ملزم به حضور و رعایت آن می‌کنند اما خود مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل و یک عضو سازمان ملل متحد می‌کنند و چونان همیشه به ملت همیشه در صحنه و بیدار و هوشیار ایران اسلامی توهین کنند. همچنانکه دکترظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به راهبرد اعلامی از سوی همتای آمریکایی‌اش گفته است: دیپلماسی قلابی آمریکا به عادت قدیمی پسرفت کرده است؛ محصور ماندن در توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده که توسط گروه‌های فاسد دارای منافع خاص دیکته می‌شود، انتخاب‌های نادرست گذشته را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان نتایج بی‌ثمر را درو خواهد کرد. ایران اما، در حال همکاری با دیگر طرف‌های برجام برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکاست.

 

منبع:‌صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار