کد خبر: 908503
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا:
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: امروز مردم ما به بازخوانی فتح خرمشهر و تقویت اراده و صبوری خود نیاز دارند، همچنان که مسئولان می‌توانند این رویداد مهم تاریخی را الگوی خود قرار دهند.
جوان آنلاین: سرلشکر سید یحیی صفوی در مراسم گرامیداشت سوم خرداد که امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ۳۶ سال پیش در چنین ایامی، یکی از بزرگترین حماسه‌های ملت ایران یعنی آزادسازی خرمشهر رخ داد؛ روح مقاومت و مجاهدت ملت غیور و بزرگ ایران بود که باعث دستیابی به چنین پیروزی بزرگی شد. امروز هم لازم است این روحیه بازپروری شود، چرا که ما برای پیشرفت، رفاه و سازندگی و همچنین دستیابی به اهداف، آرمان‌های انقلاب و داشتن امنیت ملی به چنین روحیه‌ای نیاز داریم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه دشمنان ماشین تبلیغاتی خود را به کار انداخته‌اند، افزود: دشمنان ما می‌خواهند تا امید، نشاط و مقاومت جوانان ما را هدف قرار دهند؛ از این رو لازم است واقعیت سال‌ ۶۱ و ظرفیت استقامت و صبوری ملت ایران در برابر فشارهای روانی و جنگ اقتصادی آن زمان بازخوانی شود.

سرلشکر صفوی همچنین به مسائل اقتصادی ایران در دوران جنگ اشاره و بیان کرد: ما در زمان جنگ باید روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. منافقین، آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها دست به دست همدیگر دادند و به کمک بعثی‌ها آمدند تا بزرگترین ترمینال نفتی ما در خارک را مورد هدف قرار دهند، زیرا ۹۰ درصد صادرات نفت ما از این ترمینال انجام می‌شد؛ به همین خاطر هواپیماهای فرانسوی، بمباران خارک را شروع و تشدید کردند طوری که صادرات نفت ما از دو میلیون بشکه به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید و این مسئله موجب افزایش صادرات نفت عربستان شد و قیمت نفت در ایران همزمان با سال ۶۵ از ۲۰ دلار به زیر ۱۰ دلار سقوط کرد و همه هزینه نفتی ما ۷ میلیارد دلار بود که باید با این مبلغ کشور و ملت را اداره می‌کردیم؛ از این رو سیستم کوپنی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه آزادسازی خرمشهر می‌تواند یک الگوی مقاومتی برای مسئولان ما باشد، گفت: ما ۳۶ سال پیش به فضل الهی توانستیم از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی عبور کنیم؛ امروز هم می‌توانیم با بازخوانی عوامل قدرت ملی که موجب دستیابی به پیروزی بزرگی چون آزادسازی خرمشهر شد، راه خود را ادامه دهیم، حتی مسئولان مملکتی می‌توانند فتح خرمشهر را یک الگوی مقاومتی و یک رهنمود کلان برای خود به حساب آورند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به مؤلفه‌هایی که موجب پیروزی ایران در میدان نابرابر جنگ در زمان فتح‌ خرمشهر شد، اشاره و بیان کرد: ملت ایران و رزمندگان اسلام به قدرت لایزال و نصرت الهی باور داشتند و همین مسئله موجب فتح خرمشهر شد. رزمندگان ما ۲۵ روز پی‌درپی در زمینی به وسعت ۵۰۰۰ کیلومتر مربع جنگیدند. سومین مرحله از عملیات خرمشهر که تا ۲۸ اردیبهشت به طول انجامید، مرحله‌ای بود که ما هنوز به شهر دست نیافته‌ بودیم، اما در چهارمین مرحله از عملیات خود توانستیم خرمشهر را فتح کنیم و این جز نصرت الهی امکان‌پذیر نبود، تا آنجا که فرمانده عراقی‌ها و مسئول مین‌گذاری، خودش روی مین رفت و تکه‌تکه شد.

به گفته سرلشکر صفوی، رهبری خردمندانه و شجاعانه امام راحل، حمایت مردم و تبعیت مسئولان، عامل دیگری بود که به فتح خرمشهر منجر شد؛ مردم ایران دو میلیون جوان خود را داوطلبانه به جنگ فرستادند و این تعداد علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه بود. وحدت و انسجام درونی همه اقوام ایرانی و مشارکتشان در جنگ، یکی دیگر از مواردی بود که موجب پیروزی ما در این نبرد نابرابر شد.

وی بالا بودن ظرفیت، آستانه پایداری و مقاومت مردم ایران در مقابله با یأس، ناامیدی و امید داشتن به پیروزی را یکی دیگر از دلایل فتح خرمشهر دانست و افزود: در زمان تسخیر خرمشهر سه میلیون نفر آواره شدند؛ هنوز جمعیت این شهر به جمعیت پیش از جنگ نرسیده است. این مقاومت به خاطر آموزه‌های اسلامی مردم و بالا بودن آستانه صبر و پایداری‌شان بود. خاطرم هست مادری به اهواز آمده بود، درحالی‌که شوهر و سه فرزندش می‌جنگیدند، خود او پوتین رزمندگان را واکس می‌زد و پتوها و ملحفه‌های خونی را در رود کارون می‌شُست. طبیعی است که این روحیه به پیروزی ملت در برابر بعثی‌ها می‌انجامد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، پنجمین و آخرین مؤلفه‌ای که موجب فتح خرمشهر شد را قدرت برتر فکری فرماندهان ارتش و سپاه برشمرد و گفت: فرماندهان ارتش و سپاه در طرح‌ریزی عملیات موفق عمل کردند و استراتژی جنگ را از جنگ کلاسیک به انقلابی تغییر دادند. ما طی ۹ ماه ۴ عملیات بزرگ داشتیم که از شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه ۱۳۶۰ به پیروزی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ رسید و ما طی این مدت توانستیم ۸۰۰۰ کیلومتر از مناطق اشغال شده ایران را آزاد کنیم و این به خاطر شجاعت و رفتار خردمندانه و در عین حال جوان بودن فرماندهان ما بود. اکنون هم ملت ایران می‌تواند با نگاه ژرف به گذشته و عبرت‌آموزی از مصاف با دشمنان، با اتکا به همان مؤلفه‌های قدرت ملی، از شرایط حساس کنونی، عبور و به شرایط بهتری دسترسی پیدا کند.

سردار صفوی به اهانت‌های رئیس‌جمهور و وزارت خارجه آمریکا اشاره و بیان کرد: رئیس‌جمهوری چون اوباما خواستار تغییرها و تعدیل‌هایی در نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اما ترامپ که کم‌عقل‌تر است و محبوبیت کمتری بین مردم آمریکا دارد، براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهد و این خواسته او، توهم و هذیانی بیش نیست. مردم مسلمان ایران با حضور قدرتمند خود در راهپیمایی روز قدس، پاسخی دندان‌شکن به اهانت‌ها و خیالات خام او خواهند داد.

وی قدرت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را رو به افول و نزول دانست و افزود: اغلب دانشمندان حوزه علوم سیاسی که تغییرات در قدرت جهانی را دنبال می‌کنند و از میان آنها می‌توان به برژنسکی اشاره کرد، اذعان دارند که قدرت آمریکا رو به زوال است و دولت آمریکا در حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناکارآمد بوده تا آنجا که سال ۲۰۱۲ اعلام کردند بیش از ۴۶ میلیون نفر از جمعیت آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از مؤسسات خیریه بن غذا می‌گیرند. همچنین آمریکا تا سال ۲۰۱۲، ۱۶ تریلیون دلار بدهی خارجی داشته، ضمن اینکه لشکرکشی نظامی به کشورهایی چون افغانستان و عراق هم چندین تریلیون دلار برای او هزینه برداشته و به کشته و زخمی شدن هزاران نفر انجامیده است.

به گفته سرلشکر صفوی، دولت آمریکا در راه‌اندازی گروهک‌های تروریستی چون داعش برای ارسال به سوریه و عراق به جهت براندازی دولت‌های حاکم بر این دو کشور نقش داشته است. خوشبختانه امروز این گروهک تروریستی در عراق به طور کامل منهدم شده، ۷۰ درصد سوریه هم در اختیار دولت بشار اسد و گروه‌های مبارز مردمی است. همه اینها نشان می‌دهد که دولت آمریکا دوره انبساط را که با تسلط اقتصادی، فرهنگی و نظامی همراه است، پشت سر گذاشته و به دوره انقباض و زوال خود نزدیک شده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: اگرچه دولت آمریکا از سال ۲۰۰۱ و با لشکرکشی به افغانستان، تعدی به کشورهای دیگر را آغاز کرده، اما استراتژی ایران حمله به کشورهای دیگر نیست. استراتژی ما دفاعی و بازدارندگی مؤثر است؛ البته برای دفاع از خود در پی افزایش منابع قدرتمان هستیم، چرا که باید از خودمان در برابر کشوری چون آمریکا که به افغانستان و عراق حمله کرد، در سال ۱۳۶۵ با ناوگان نظامی خود به سکوهای نفتی ما حمله آورد و هواپیمای مسافربری‌مان را سرنگون کرد، دفاع کنیم.

در این مراسم همچنین حسین حاجی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آزادی خرمشهر، آزادی یک سرزمین نبوده، گفت: آزادی خرمشهر، پرواز آزادی بود و آزادی پرواز؛ از آسمان خرمشهر بود که فرهنگ دفاع به اقصی نقاط جهان پرواز کرد و در قلب مؤمنان و جوانان رشید غرب آسیا نشست. آزادی خرمشهر بهانه‌ای برای مقابله با استکبار جهانی بود.

در مراسم گرامیداشت سوم خرداد، نمایشی به بهانه این روز به اجرا درآمد. همچنین حمید حامی دو قطعه درباره جنگ خواند. نام یکی از قطعات «رؤیای بی‌سر» با شعری از یغما گلرویی بود و لالایی مادرانه‌ای را روایت می‌کرد که برای فرزند خود از پدری می‌گفت که به شهادت رسیده و جسد بی‌سرش هرگز به آغوش خانواده بازنگشته است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار