کد خبر: 908551
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
اینستاگرام؛ دکتر عبدالله گنجی:
دکتر عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان، در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی با عنوان "به بهانه سالروز دوم خرداد1376" نوشت...

به گزارش جوان آنلاین، دکتر عبدالله گنجی در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی با عنوان "به بهانه سالروز دوم خرداد1376" نوشت: دوم خرداد 1376 اولین انتخابات رقابتی ریاست جمهوری در ایران بود که بعد از تکوین دوگانه چپ و راست اتفاق افتاد. تا قبل از آن ستاره ای کاندیدا می شد و رقبا هم با او فاصله نجومی داشتند و نتیجه انتخابات هم نیاز به پیش بینی تحلیلی نداشت. اما از رای مردم در آن روز سه تفسیر شد:

1- مقام معظم رهبری آن را حماسه بزرگ خواند و بعدا نیز آن را دور کننده یک تهدید از کشور اعلام کردند

2- بخشی از جریان پیروز آن را نه به یک جناح خواندند که بد عمل کرده است و مردم از آن روی گردان شده اند

3-بخشی از جریان پیروز رای مردم را "نه به جمهوری اسلامی" تفسیر و بر همین مبنا برای عملیاتی کردن این "نه"برنامه ریزی کردند.رای مردم را نه"برای نظام" که"برنظام" تفسیر کردند وبه دو روش"استحاله پارلمانی" و "جنبش اجتماعی" برای تغییر ماهیت حقیقی نظام تلاش کردند.

در نقطه ای که بعد از 21 سال ایستاده ایم؛نگرش دوم هنوز در مجلس و دولت حضور پررنگ دارد اما دسته سوم دو پاره شد بخشی که عجله زیادی برای مبارزه با نظام داشتند و جمهوری خواهی سکولار را خارج از لفافه فریاد می زدند به در و دیوار نظام کوبیده شدند و جلای وطن کردند. پاره دوم در درون کشور هستند اما مسیر قدرت برایشان تقریبا مسدود شد ونتوانستند به اعتماد سازی روی آورند .خودشان نیز گرفتار بین سیاست ورزی و روشنفکری هستند. هم می خواهند پرچم دار نظر پردازی و جامعه مدنی باشند و هم می خواهند بخشی از قدرت باشند و اینچنین داستان اصلاح طلبی دویست ساله در ایران در کانتکس غربگرایی به عنوان یک خط طولی _پس از آشنایی ایرانیان با غرب_ ادامه دارد.البته سیاست احمدی نژاد که همه یک طرف و من هم یک طرف، رقبای انروز را به هم نزدیک کرد و مساله مشترک برایشان تعریف کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار