کد خبر: 908605
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
«بدون شك توانايي فارغ‌التحصيلان رشته ارزيابي و آلودگي محيط‌زيست در امر آمايش و پايش محيط‌زيست از رشته‌هايي چون عمران، شيمي و متالوژي نه‌تنها كمتر نيست،‌بلكه به مراتب بيشتر خواهد بود». اين بخشي از نامه دانش‌آموختگان...
حسين علايي

«بدون شك توانايي فارغ‌التحصيلان رشته ارزيابي و آلودگي محيط‌زيست در امر آمايش و پايش محيط‌زيست از رشته‌هايي چون عمران، شيمي و متالوژي نه‌تنها كمتر نيست،‌بلكه به مراتب بيشتر خواهد بود». اين بخشي از نامه دانش‌آموختگان بيكار رشته محيط‌زيست به بي‌توجهي سازمان محيط‌زيست براي تخصص و شايسته‌سالاري در آزمون استخدامي است.
ثبت‌نام در آزمون استخدامي سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي به اتمام رسيد كه فارغ‌التحصيلان بيكار رشته محيط‌زيست نسبت به روند جذب نيرو در اين سازمان اعتراضات شديدي دارند.
اما سازمان محيط‌زيست اعلام كرده‌‌است تمامي استخدام‌ها متكي به شرايط احرازي است كه سازمان امور اداري و استخدامي تأييد مي‌كند. همچنين محيط‌زيست علاوه بر دانش‌آموختگان محيط‌زيست به متخصصاني در ساير رشته‌ها نياز دارد.
ضمن اينكه محمد درويش از مسئولان سابق محيط‌زيست هم به تازگي در صفحه اينستاگرام خود تأكيد كرد«ازكساني كه درخواست رشته‌هايي مثل عمران، شيمي و متالوژي براي خدمت در سازمان محيط‌زيست دعوت كرده‌اند بايد تست الكل گرفت!»
به عقيده وي رشته‌هايي كه در استخدامي محيط‌زيست حذف شده كاملاً با جايگاه و مأموريت سازمان محيط‌زيست تطابق دارد. سازمان حفاظت محيط‌زيست واجدان شرايط براي استخدام پست‌هاي سازماني را منوط به تخصص‌هايي كرده‌است كه به هيچ عنوان با آن پست ارتباط ندارند و تخصص‌هاي مرتبط را حذف كرده‌‌است.
مسعود تجريشي، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست هم به اين روند اعتراض دارد. وي به تازگي در اين باره گفته‌است:‌«متأسفانه برخي فكر مي‌كنند محيط‌زيست محدود به حوزه ارزيابي است؛ در حالي‌كه در شرايط حاضر به متخصص در حوزه آلودگي هوا، سوخت، انرژي، پسماند، كيفيت آب‌هاي زيرزميني و اقليم‌شناسي نياز داريم.» اين مقام محيط‌زيستي معتقد است در شرايط كنوني ۴۴ پروژه فولادي در خط ارزيابي در سازمان حفاظت محيط‌زيست وجود دارد، بنابراين در اين شرايط آيا نبايد يك كارشناس داشته باشيم كه زنجيره مواد را بشناسد؟ وقتي در سازمان حفاظت محيط‌زيست چنين نيرويي وجود ندارد،‌قطعاً بايد دنبال جذب متخصص در اين حوزه باشيم. وي با اشاره به فعاليت مركز هوا و تغيير اقليم‌ در سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌افزايد: « متأسفانه در اين مركز حتي يك متخصص آلودگي هوا نداريم، در شرايط حاضر۷۰ متخصص محيط‌زيست در معاونت انساني داريم كه مي‌توانند امور مربوط به ارزيابي را انجام دهند. ضمن اينكه كسي كه متخصص هواست در زمينه ارزيابي متخصص نخواهد بود؛ بلكه هر يك از اينها تنها مي‌توانند كارهاي مخصوص به حوزه خود را انجام دهند.» با وجود اينكه پسماند معضل مهم كشور است و ۵۰ درصد آب‌هاي كشور را آب‌هاي زيرزميني در برمي‌گيرد، هنوز يك متخصص در اين حوزه‌ها نداريم.‌همچنين در حال حاضر سازمان حفاظت محيط‌زيست از نبود متخصص در حوزه‌هاي انرژي و سوخت رنج مي‌برد. اين سخنان معاون محيط‌زيست انساني سازمان نشان مي‌دهد كه درخواست استخدام نيرو براي جبران اين كمبودها بوده است. سازمان حفاظت محيط‌زيست در تعداد نيروهايي كه در رشته محيط‌زيست تحصيل كرده‌اند وضعيت مناسبي دارد؛ اما در بخش‌هاي تخصصي ديگر با كمبود شديد متخصص مواجه است.
به گفته تجريشي«متأسفانه استخدام نيرو محدود است و اگر سازمان محيط‌زيست مجوز جذب نيروهاي بيشتري داشت، به سمت جذب نيرو در حوزه نانو متريال مي‌رفتيم تا تأثير اينها را بر محيط‌زيست بررسي كنيم. قطعاً كسي كه محيط‌زيست خوانده نمي‌تواند علم نانو هم داشته باشد.» اين يعني سازمان حفاظت محيط‌زيست از متخصص نانومتريال هم محروم است و در اين آزمون از جذب چنين تخصصي هم خبري نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار