کد خبر: 908612
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
عباس حاجی نجار

آنچه را كه در مورد بيان شروط مورد نظر كاخ سفيد توسط پمپئو نسبت به ايران تعجب‌برانگيزتر است، اين است كه اين مواضع از سوي كسي مطرح شده است كه سال‌ها هدايت گسترده‌ترين سازمان جاسوسي جهان يعني سازمان سيا را بر عهده داشته و طي دو دهه اخير چندين بار عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران توسط اين سازمان و ديگر نهادهاي اطلاعاتي جامعه امريكا مورد تأكيد قرار گرفته و حتي خود او قبل از تصدي وزارت امور خارجه امريكا در دو ماه قبل رسماً عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را مورد تأكيد قرار داده بود.
آنچه به طور قطع در مورد مواضع اخير پمپئو كه روز دوشنبه در انديشكده بريتيج در قالب یك بيانيه تبليغاتي مطرح شد مي‌توان گفت اين است كه پمپئو در اين سخنان، انشای نوشته شده توسط مثلث شوم منافقين، صهيونيست‌ها و سعودي‌ها را بازخواني و البته تلاش كرده است براي ادعاهاي ترامپ و چرايي خروج او از برجام مستندسازي كند.
نكته‌اي را كه ترامپ و ديگر تنظيم‌كنندگان اين بيانيه از آن غفلت كرده‌اند، اين است كه شاخصه‌هايي را به عنوان نقاط ضعف براي ايران مطرح كرده‌اند كه به خاطر آن بايد در برابر امريكا تسليم شود كه همگي نقاط قوتي است كه ترامپ بارها بر استيصال امريكا در برابر آن اذعان كرده و به قول خود هر جاي منطقه مي‌رود با عقبه‌ها و سرپل‌هاي جمهوري اسلامي مواجه مي‌شود و حالا او و وزير خارجه‌اش انتظار دارند كه ايران با كنار گذاشتن اين نقاط قوت، تسليم مذاكره ديگري با امريكايي‌ها شود تا به زعم پمپئو به ايران تضمين داده و نسبت به مسائل اقتصادي ايران گشايش ايجاد كند.
نكته احمقانه‌تر در اين گزارش اين است كه كساني كه مظهر بدعهدي بوده و همين چند روز قبل با خروج از برجام به همه عهدهاي گذشته كاخ سفيد پشت پا زدند، به ايران وعده مي‌دهند كه اگر تسليم امريكا شود تضمين مي‌دهند و شاهد مثال را هم تعامل جديد رهبر كره‌شمالي مي‌آورد كه به زعم او قرار است در آينده تسليم ترامپ شده و فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف كند. چند عامل را در اين نوع برخورد مي‌توان مؤثر دانست:
1- بخشي از فزون‌طلبي‌هاي ترامپ ناشي از عملكرد سران بزدل شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس است كه با يك تشر او ناچار شدند هم هزينه حضور متجاوزانه امريكا در منطقه را تأمين و هم براي رونق كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي امريكا سفارش تسليحات بدهند. اين رفتار ترامپ را نيز به اين توهم رساند كه مي‌تواند براي مذاكره با ايران شرط تعيين كند.
2- برآورد غلط از تأثيرگذاري تحريم‌هاي اقتصادي بر مردم ايران دومين عامل توهم ترامپ و پمپئو است. وزير خارجه امريكا در اين سخنان با به‌كار بردن واژه‌هايي نظير شديدترين و قوي‌ترين تحريم‌ها يا «فشار مالي شديد و بي‌سابقه» به نوعي تلاش كرده است، تهديدات خود را باورپذير كند و اين در حالي است كه ساكنان سلف كاخ سفيد حتي از واژه فلج‌كننده‌ترين تحريم‌ها عليه ايران استفاده و سعي در كاربرد آن داشتند كه البته موفق نبودند و اين در حالي است كه امريكا نه اجماع گذشته كشورها را با خود دارد و از سوي ديگر ايران با تعاملات دوجانبه توانسته است زمينه بسياري از تحريم‌ها را خنثي كند.
3- برآورد غلط از محيط داخلي ايران كه اين نيز متأثر از فضاسازي منافقين و صهيونيست‌ها براي كاخ سفيد است، عامل ديگر در اتخاذ اين مواضع است.
اين برآورد غلط كه حتي در نشريه هيل وابسته به كنگره امريكا كه وظيفه خط‌دهي به نمايندگان كنگره را دارد، نيز ديده‌ مي‌شود كه به آنها هم القا شده كه نظام ايران از داخل در حال فروپاشي است. همين برآورد سبب شده بود كه هفته گذشته بعد از حوادث كازرون، رئيس دستگاه ديپلماسي امريكا شتابزده وارد صحنه شده و از تحركات معدود افراد وابسته كه در ذيل يك مطالبه شهروندي مردم كازرون برخي تحركات ضدامنيتي خود را سامان داده بودند حمايت كند و اين در حالي است كه هم در اين حادثه و هم در حوادث دي‌ماه گذشته، هنگامي‌كه توده‌هاي مردم مؤمن و انقلابي بر اهداف تفرقه‌افكنانه تعدادي از افراد نفوذي گروهك‌ها واقف شدند به سرعت صف خود را جدا كرده و حتي خود به مقابله با آشوب‌ها پرداختند.
4- عدم شناخت مسائل منطقه نيز يكي ديگر از زمينه‌هاي خطاي فاحش رئيس دستگاه ديپلماسي امريكاست، چراكه او در حالي حزب‌الله را گروه تروريستي مي‌داند و ایران بايد همكاري‌اش را با او قطع كند كه حزب‌الله در انتخابات اخير لبنان بهترين كارنامه را داشته و در مقايسه با ديگر گروه‌ها و جريان‌هاي اين كشور، از پشتوانه مردمي بيشتري برخوردار است يا اينكه مي‌گويد ايران به دولت عراق اجازه خلع سلاح شبه‌نظاميان شيعه را بدهد و اين در حالي است كه فهرست مرتبط با نيروهاي مقاومت عراق به لحاظ اينكه اولين بار است كه در صحنه انتخابات اين كشور وارد شد، از بهترين كارنامه برخوردار است و خود بخشي از دولت عراق است و نيازي نيست كه ايران بخواهد در مورد خلع سلاح آنها نظر بدهد.
5- اما نكته‌اي كه نمي‌توان نسبت به آن اغماض كرد، مستندسازي‌ای است كه برخي از رسانه‌ها و نخبگان با مواضع نسنجيده خود نسبت به مسائل داخلی و در سیاه‌نمایی و القای ناتوانی کشور در حل برخی مشکلات و رفع نارسایی‌‌ها برای دشمن می‌کنند، به گونه‌ای که منشأ بسیاری از تحلیل‌های آنها خروجی‌های همین رسانه‌‌ها و یا مواضع مسئولین ناتوانی است که در حالی که صلاحیت این ابراز نظر یا آن مسئولیت را ندارند، برای القائات دشمنان بسترسازی می‌کنند. تردیدی در این نیست که دشمن تلاش دارد جنگ اقتصادی سنگینی را بر ما تحمیل کند و به زعم خود اراده مردم ما را در مقاومت شکسته و از مردم ایران امتیاز بگیرد اما تجربه تاریخی مردم ایران در دوران دفاع مقدس و حتی چهار دهه تحمل انواع تحریم‌های اقتصادی نشان داده است که مردم ایران تمام آن تهدیدات و چالش را به یک فرصت تبدیل کرده و بر سرمایه‌های مادی و معنوی نظام افزوده‌اند و شرایط کنونی نیز به طور قطع به فرصتی برای اعتلای بیشتر نظام و شکست دشمنان انقلاب تبدیل خواهد شد و ترامپ و پمپئو همچون رؤسای سلف کاخ سفید، آرزوی تسلیم ایران را به گور خواهند برد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
با سلام و ادب.چرا مقام معظم رهبری عزیز در برابر اختلاس.دزدی.بی عرضه گی ... کاخ نشینان ... انان که ثابت کرده اند فقط در کاخ نشینی.اسلام آمریکایی.اسلام مرفهین بی درد و حقوق های نجومی عرضه کار کردن را دارند و برای فقر زدایی از کشور.اشتغال.اقتصاد مقاومتی عرضه و برنامه ای را ندارند و یا نمی خواهند انجام بدهند.سکوت کرده اند؟ و چرا آنها را عزل نمیکنند ؟ باتشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار