کد خبر: 910128
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
معاون سازمان توسعه تجارت خبر داد
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: اگر قرار باشد امریکا به ایران سخت بگیرد و تحریم‌های جهانی شدت یابد، در سیاست‌های تجاری تمهیدات و تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود که...

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: اگر قرار باشد امريكا به ايران سخت بگيرد و تحريم‌هاي جهاني شدت يابد، در سياست‌هاي تجاري تمهيدات و تصميمات جديدي اتخاذ مي‌شود كه در اين راستا و بنا بر سناريوهاي بدبينانه، وزارت صنعت فهرستي از اقلام غيرضروري وارداتي آماده كرده كه نيازي به واردات آنها وجود ندارد و مي‌توان با تشديد تحريم‌ها آنها را از سبد وارداتي كشور حذف كرد.
محمدرضا مودودي درگفت‌وگو با «ايسنا» اظهار كرد: اگر قرار باشد تحريم‌هاي امريكا به همراه تحريم‌هاي بين‌المللي ايران اجرايي و تشديد شوند، نياز است واردات و حتي در مواردي صادرات به گونه‌اي كنترل و مديريت شود كه مانع از هدر رفت ارز شود و براي تأمين موارد غيرضروري ارز مصرف نشود. وي در پاسخ به اين سؤال كه كدام كالاها در ليست مذكور قرار خواهند گرفت، آن را به آينده موكول كرد و گفت: اين اقلام توسط معاونت صنعتي و دستگاه‌هاي ذي‌ربط تعيين و اعلام خواهند شد، اما قطعاً در اين فهرست اقلام ضروري، حساس و مواد اوليه واحدهاي توليدي و قطعات و ماشين‌آلات نيستند.
معاون سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه افزود: البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه طبق قوانين موجود در كشور، وزارت صمت با استفاده از ابزارهايي محدود‌كننده همانند تعرفه و عوارض، بايد واردات را كنترل كند و اجازه ممنوعيت را ندارد، اما اين در شرايط عادي است و در شرايط فوق‌العاده، طبيعي است كه بايد براساس مصلحت اقتصاد عمومي تصميم گرفت و مانع از آن شد كه منابع ارزي كشور كه خون رگ‌هاي اقتصادي هستند، براي مصارف غيرضروري از پيكره اقتصادي كشور خارج شود و مديريت واردات حداقل اقدامي است كه دولت بايد انجام دهد. در شرايط خاصي مانند اعمال تحريم‌هاي سخت و فرساينده، ضرورت مديريت منابع ارزي بسيار اهميت دارد و بنابراين ممنوعيت واردات برخي اقلام هم محتمل است.
مودودي با تأكيد بر اينكه تاكنون هيچ كالايي مشمول اين محدوديت‌ها نشده است، اظهاركرد: در قالب مصوبات ارزي كشور كه اخيراً ابلاغ شده شرايط به گونه‌اي در نظر گرفته شده كه صادركنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در راه‌هايي مانند واردات اقلام مورد نياز داخلي هزينه كنند. برهمين اساس نيز مي‌توان گفت كه شركت‌هاي واردكننده بيش از صادركنندگان به دنبال ايجاد ارتباط با صادركنندگان براي تأمين ارز آنها براي فعل واردات خود هستند؛ بنابراين صادركنندگان بدون دغدغه و با قدرت به صادرات خود ادامه دهند و از اين فرصت پيش آمده، همچون دو ماه گذشته حداكثر بهره را ببرند.
معاون سازمان توسعه تجارت ايران در خاتمه يادآور شد: آمار آنلاين گمرك در اين دو ماهه نشان مي‌دهند كه صادرات كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲درصد رشد داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار