کد خبر: 910656
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطابق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دسترسي به مواد در هر نقطه‌اي از تهران 15 دقيقه طول مي‌كشد؛ معتادان هم از جنوب به شمال شهر كوچ كرده‌اند...
نيره ساري

نشئگي كه اوج بگيرد، خماري كه زمينشان بزند، شهر دور سرشان مي‌چرخد، ديگر به اينكه كجا و در چه فضايي هستند،‌كاري ندارند. آسمان پايتخت هزار رنگ، در هر گوشه‌اي شاهد قبح‌شكني افراد از تمايلات مختلف اعتياد‌گونه و فاسدي است كه به شكل‌هاي مختلف بروز و ظهور مي‌كند. يكي از جلوه‌هاي عيني و علني‌شدن فساد همين مصرف مخدري است كه تا قبل از دهه 80 و ورود مواد مخدر صنعتي، در هفت پستو اقدام به مصرف آن مي‌شد،‌اما امروز كار به جايي رسيده كه در ساعات مختلف شبانه‌روز در حاشيه اتوبان‌ها، پارك‌هاي كم رهگذر معتادان به راحتي مشغول مصرف مواد هستند.
در شرايطي كه گفته مي‌شود مدت زمان دسترسي به مواد به كمتر از 15 دقيقه و تحويل در منزل رسيده است، برخي ديگر از آمارها هم حكايت از اين دارد كه معتادان متجاهر از مناطق جنوبي شهر تهران به حاشيه بزرگراه‌هاي شمال شهر تهران رانده شده و در آن مناطق به مصرف علني مواد روي آورده‌اند.
‌روزگاري اگر معتادي در گوشه شهر ديده مي‌شد، حتي در شرايطي كه از خماري و نشئگي هم خجالت‌زده بود، تلاش مي‌كرد تا از نگاه ديگران فرار كند، اما امروز كار به جايي رسيده است كه نه‌تنها خجالت‌زده از نگاه ديگران نيستند، بلكه به سادگي در فضاي عمومي شهر اقدام به مصرف مواد‌مخدر مي‌كنند. اين مسئله از دهه 80 به بعد و تغيير الگوي مصرف از مواد سنتي به صنعتي بروز و ظهور بيشتري يافت؛‌چراكه هم علاوه بر امكان مصرف ساده‌تر، دسترسي و تهيه آن هم به مراتب ساده‌تر شد. به گونه‌اي كه امروز گفته مي‌شود مدت زمان اين دسترسي حتي به كمتر از 15 دقيقه رسيده است.
موضوعي كه دور از عقل و منطق نيست. كافي است تا با هدف ديدن چنين رد و بدل‌هايي چند روزي در خيابان‌هاي شهر تردد كرد تا شاهد باشيم به سادگي خريد يك نان مي‌توان به تهيه برخي مواد صنعتي پرداخت. اين در حالي است كه علاوه بر فراهم بودن بستر فضاي عمومي، فضاي مجازي هم به سرعت نور اين امكان را فراهم كرده تا به صورت تلفني، پيامكي و حتي مجازي دسترسي‌ها ساده‌تر شود. البته اين بخشي از ماجرا است كه در مقابل حتي مصرف را هم به سادگي خوردن آب كرده است. قبح‌شكني از مصرف علني تا حدي است كه به گفته بسياري از شهروندان، اين مردم عادي هستند كه با ديدن ملزوماتي چون شيشه و. . . از فرد معتاد روي بر مي‌گردانند تا راحت‌تر به مصرف بپردازد.
مصرف علني مواد مخدر
به گفته معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، معتادان متجاهر حاضر در تهران از مناطق جنوبي اين شهر به حاشيه بزرگ راه‌هاي شمال شهر تهران رانده شده و در آن مناطق به مصرف علني مواد روي آورده‌اند.
پرويز افشار با اشاره به مقايسه مصرف و عوارض ترياك و شيشه تصريح كرد: اگر يك فرد معتاد با مصرف ترياك در مدت حدودي ۱۵ سال به مرحله از دست دادن مهارت برسد، يك فرد با مصرف شيشه با مصرف حدود شش سال مي‌تواند تمامي مهارت‌هاي خود را از دست بدهد و حتي به كف خيابان‌ها رانده شود. اين در حالي است كه عضو كميسيون اجتماعي مجلس هم گفته است: در شرايط كنوني دستيابي به مواد مخدر از خريد يك نان هم آسان‌تر است، كما اينكه در تهران يك فرد غريبه براي خريد نان بايد ساعت‌ها دنبال نانوايي بگردد يا در صف بايستد، اما براي تهيه مواد مخدر تنها با يك تماس تلفني كمتر از 15 دقيقه به مواد دسترسي پيدا مي‌كند.
فضاي مجازي تسهيل‌كننده مواد
احمد بيگدلي با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون توزيع مواد مخدر به صورت آشكار نه‌تنها در فضاي عمومي امكانپذير است، بلكه به صورت تلفني يا از طريق فضاي مجازي نيز به سرعت به تمام نقاط شهر ارسال مي‌شود، معتقد است: تا زماني كه نتوانيم مافياي گسترده مواد مخدر را از بين ببريم، نمي‌توانيم در زمينه مبارزه با مواد مخدر موفق باشيم، ضمن اينكه موفقيت در اين حوزه مستلزم اراده جدي در حاكميت است تا به سرعت افراد ذينفع را محدود و جمع‌آوري كنند. آنچه امروز به عنوان كاهش زمان دسترسي و قبح‌شكني از مصرف علني مواد مخدر در خيابان‌هاي شهر درباره آن هشدار داده مي‌شود، معضلي است كه قطعاً براي نابودي و بهبودي‌ آن مبارزه يك دستگاه و دو نهاد و ماده و تبصره و قانون كافي نيست،‌بلكه اين مبارزه بايد يك مبارزه همه‌جانبه باشد تا تصور اينكه آسمان شهر مكان امني براي مصرف و توزيع مواد است، از بين برود.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اک ب ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
باعرض سلام من خودم حدودا ۳سال شیره تریاک مصرف میکردم تا یه روز از روزها فرزنداول من با شروع مصرف مواد مخدر شیره تریاک با هم به دنیا امد تا وقتی که ۳سالش شده بود یک روز مهمون امد خونه حتی همسرم خبر نداشت من مصرف میکنم تا که همان فرزندم جلوی جمع با خودکار ومداد رنگی کارهای من را تکرار میکرد وخودکار را به دهان من میگذاشت وفوت میکرد تا که به خودم امدم از همان روز به خودم قول دادم یا خانواده وزندگی شیرین یا که تریاک وشیره تا این که از همان روز ترک کردم تا به امروز ۳سال گذشت فرزندم حالا ۶سالشه فرزند دوم ۲سال خیلی خوشحالم که ترک کردم خدا میدونست چی میشد آرزودارم سرمایه دارباشم اول برم ۵۰تا۱۰۰دختر وپسر تحت فرزندی بزرگ کنم خیلی دوست دارم وخیلی مهمتر بهترین درمانگاه برای ترک اعتیاد رایگان به همراه اینکه تا وقتی اعضای خانواده تحت درمان باشد تمام خرج ومخارج زندگی طرف را به عهده بگیرم که ان طرف خیلی راحت از این مواد مخدر اشقال نجات پیدا کنند به خدا گناه دارند خیلی دوست دارم یه کاری بکنم ولی به خدا خودم تو خرج زندگیم کم میارم انشاالله که خدا وسیله کنه جور بشه به آرزوهام برسم خیلیها را نجات بدم چون خودم درک میکنم من هم یه روزی بهاشون همکار بودم بدترین درد دنیا اعتیاد هیچ وقت کسی را مسخره نکنید به نظر من تو دنیا مردتر از معتاد نیست معتاد انقدر مردهستن که اگه هرچی ازش خواستی نمیگه نه امتحان کنید یه سرمایه دار را با یه معتاد !انشاالله که خدا به دادشون برسه من هرکاری میکنم تا انجا که بتونم کمکشون کنم خودشون را پیدا کنند ؟بسم الله هرکه مرد کمکشون کنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار