کد خبر: 910704
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
حذف ناگهانی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه از دفترچه کنکور؛ موجب تعجب و اعتراض دانشجویان این دانشکده شد..
جوان‌آنلاین:  دبیر اتحادیه علوم سیاسی ایران گفت: علت حذف دانشکده روابط بین‌الملل این است که این دانشکده از زیر مجموعه وزارت خارجه خارج شود و دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه‌ها انتظار استخدام قطعی در وزارتخانه را نداشته باشند.
در همین رابطه اتحادیه دانشجویان علوم سیاسی ایران طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواست تا دانشکده روابط بین‌الملل از مصوبه شورای عالی اداری در خصوص تعیین تکلیف موسسات آموزشی دستگاه‌های اجرایی مستثنی شود.
در متن این نامه آمده است:

حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام

با خبر شده‌ایم که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به ریاست جنابعالی در خصوص «تعیین تکلیف موسسات آموزشی و پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به شماره ۱۶۸۲۴۸۸ ابلاغ شده است، نام دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ حذف گردیده است.

نیک می‌دانید که دانشکده روابط بین‌الملل به عنوان قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی تخصصی در ایران همواره با تربیت نیروی متخصص و دیپلمات برای وزارت امورخارجه سهم ارزشمندی در پیشبرد اهداف دیپلماسی میهن عزیزمان داشته است و هرساله به عنوان گزینه اول داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد گرایش‌های روابط بین‌الملل، مطالعات منطقه‌ای و دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا از جنابعالی به عنوان رییس شورای عالی اداری تقاضا می‌شود که دانشکده روابط بین‌الملل نیز همانند دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش مستثنی از این مصوبه گردد.
پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی سپاسگزاریم.»
 
بلاتکلیفی دانشجویان علوم سیاسی از حذف ناگهانی دانشکده روابط بین‌الملل از کنکور

امیرحسین ابراهیمی، دبیر اتحادیه علوم سیاسی ایران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، با اشاره به حذف دانشکده روابط بین الملل از دفترچه کنکور کارشناسی ارشد گفت: متاسفانه رشته علوم سیاسی در کشور مظلوم واقع شده و به آن توجه‌ای نمی‌شود.
ابراهیمی بیان کرد: چشم انداز تیر و تار رشته علوم سیاسی برای دانشجویان علوم سیاسی آنقدر مشهود است که بعضی از دانشجویان علوم سیاسی رشته خود را با رشته اژدهاشناسی که هیچ کاربردی ندارد، مقایسه می‌کنند و از طرفی عدم استخدام دانشجویان در وزارت علوم و تغییر سرفصل‌ها و دور شدن از بستر بین المللی آن از مشکلاتی است که دانشجویان این رشته با آن مواجه هستند.
دبیر اتحادیه علوم سیاسی ایران تاکید کرد: با وجود اینکه بعضی از رشته‌ها احتیاج به بازنگری دارد؛ مخصوصا رشته علوم سیاسی و حقوق که با جامعه سرو کار دارند؛ اما وقتی که یک باره تغییر سرفصل‌ها صورت می‌گیرد، هیچ گونه بستری برای یادگیری دروس مرتبط با رشته فراهم نیست.
وی افزود: رشته علوم سیاسی این روز‌ها اوضاع جالبی ندارد وعدم توجه به علم سیاسی در کشور کاملا مشهود است؛ بعد از حذف ناگهانی دانشکده روابط بین الملل از دفترچه کنکور مظلومیت دانشجویان رشته علوم سیاسی به همگان اثبات شده است.
این فعال دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: پذیرش دانشجویان دانشکده روابط بین المل نسبت به سال گذشته نصف شده است و این در صورتی است که هیچ گونه اطلاع رسانی نشده است.

دبیر اتحادیه علوم سیاسی ایران تاکید کرد: دانشکده روابط بین الملل و وزارت علوم خارجه همانند بقیه دانشگاه‌ها باید زیر مجموعه آموزش پرورش باقی بماند، با حذف دانشگاه روابط بین الملل از دفترچه کنکور دانشجویانی که می‌خواهند در این رشته ادامه تحصیل بدهند، بلاتکلیف هستند.
با حذف دانشکده به شدت تعداد ظرفیت‌ها کاهش پیدا میکنه و قبولی در کنکور کارشناسی ارشد به شدت سخت خواهد شد.
هر سال دانشکده روابط بین الملل در هر گرایش ۲۱ آقا و ۹ خانم جذب میکند، گرایش مطالعات منطقه ایی، دیپلماسی و سازمان‌ها و روابط بین الملل در مقطع ارشد تدریس میکنند.
علت حذف دانشکده در واقع به نوعی این هدف را دنبال میکند که این دانشگاه‌ها مثل علوم قضایی و دانشکده روابط بین الملل زیر مجموعه وزارت علوم قرار بگیرند نه وزارتخانه‌ها؛ و در واقع دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه‌ها انتظار استخدام قطعی در وزارتخانه را نداشته باشند.

منبع: دانشجو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر