کد خبر: 910756
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
صالحی:
برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برگزارشد.

جوان آنلاین: برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با موضوع "دست به ماشه آماده شکستن حبس هسته‌ای" درباره سالن مونتاژ سانتریفیوژها اظهار کرد: جایی که ما اکنون در آن هستیم قبلاً یک سوله متروکه بود و زمانی که مذاکرات آغاز شد با توجه به تجربیات گذشته پیش‌بینی می‌کردیم که شاید این مذاکرات به نتیجه نرسد و یا اگر به نتیجه برسد با توجه به بدعهدی‌هایی که از آمریکا سراغ داریم آمادگی لازم را به‌منظور برگشت‌پذیری ایجاد کردیم.

وی افزود: این سالن قبل از آن‌که برجام به سرانجام برسد ساخته شده بود و این سوله متروکه را سال 93 احداث و تجهیزات آن را تأمین کردیم، این سوله از چند غرفه تشکیل شده است به‌عنوان مثال روتو در سرعت‌های مختلف در این غرفه‌ها تست می‌شود.

صالحی تصریح کرد: تمامی تست‌های لازم برای روتور و تجهیزات دیگری که در سانتریفیوژ به‌کار گرفته می‌شود در این سالن‌ انجام می‌شود همچنین یک سالن بزرگتری وجود دارد که در مرحله احداث قرار دارد و در آنجا کنترل کامل 60 سانتریفیوژ امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این سالن‌ها به‌سرعت از زمانی که مقام معظم رهبری دستور دادند به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعال‌سازی است و طی 48 ساعت گذشته اقدامات بسیاری صورت گرفته و امیدواریم حداکثر تا یک ماه دیگر کل این سالن‌ها آماده و فعالیت‌ها آغاز شود.

وی ادامه داد: این سوله متروکه بوده و از قبل ساخته شده است به همین دلیل محدودیت‌های بسیاری داشتیم، چرا که هرچقدر سانتریفیوژها پیشرفته‌تر باشد از نظر شعاع، طول و ارتفاع افزایش خواهند داشت و اگر بخواهیم سالن مونتاژ داشته باشیم ارتفاع باید افزایش پیدا کند. در این مکان نمی‌توانیم تعداد مناسب سانتریفیوژ جدید را در قالب برجام مونتاژ کنیم در این مکان ظرفیت 60 سو است و ماهی 18هزار سو و در 10ماه 180هزار سو سانتریفیوژ آماده می‌شود و در ظرف 10ماه می‌توانیم به خواسته رهبری برسیم.

صالحی بیان کرد: این سالن برای سانتریفیوژهای ir2m ,ir4 ,ir6 که جزو سانتریفیوژهای پیشرفته ما هستند مناسب است اما سقف آن برای Ir8 مناسب نیست و می‌توانیم در ادامه این سوله اکستنشن داشته باشیم و در سالن جدید سقف را آن‌قدر بزرگ در نظر می‌گیریم که ir80 هم در آن جای بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این‌که کشورهای اروپایی نیز اقدامات اخیر ایران را نقض برجام نمی‌دانند، گفت: ما نمی‌توانیم هرمقدار که می‌خواهیم شارژ سانتریفیوژ بسازیم چرا که محدودیت برجامی داریم و رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند که زیرساخت‌های لازم آماده شود تا چنانچه ضرورت یافت به‌سرعت بتوانیم مونتاژ سانتریفیوژهای جدید را آغاز کنیم به‌گونه‌ای که به ظرفیت 190 سو در یک فاصله زمانی کوتاه برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت این مکان حدود 60 ماشین در روز است به این معنا که در ظرف ده ماه مجموعه سالن‌هایی که ایجاد شده می‌توانند 190 هزار سو تولید کنند.

صالحی گفت: ما در حدی که برجام اجازه می‌دهد سانتریفیوژهای جدید را مونتاژ می‌کنیم و اگر امروز نیز ما 180 هزار سو داشته باشیم شرایط آماده نیست و مواد اولیه به‌اندازه این میزان سو وجود ندارد و خوشبختانه پس از برجام موفق شدیم حدود 400 تن مواد اولیه به 550 تنی که داشتیم اضافه کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: اگر تا 190 هزار سو داشته باشیم سالانه به 300 تن اورانیوم نیاز داریم تا به‌عنوان ورودی مواد اولیه تغذیه باشد و اکنون این میزان را در اختیار نداریم اما به‌شدت تلاش می‌کنیم که در سنوات آتی بتوانیم از حیث تولید مواد اولیه در کشور به 300 تن برسیم.

صالحی افزود: ما با این پیش‌بینی که اگر مذاکرات هسته‌ای با شکست روبه‌رو شود و یا مورد بدعهدی قرار بگیرد جلو رفتیم و رهبر انقلاب نیز تذکر داده بودند که به آمریکا اعتماد نکنید.

وی ادامه داد: سال 93 شروع به ساخت این نیروگاه کردیم اما از آن بهره‌برداری نکردیم و در واقع زیرساختی بود تا اگر شرایط تغییر کرد جلوتر از زمان باشیم، ما اگر می‌خواستیم طبق روال معمول عمل کنیم مجموعه‌ای که اکنون می‌بینید 5 الی 6 سال دیگر ساخته می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تأثیر 190 هزار سو در زندگی مردم خاطرنشان کرد: ما اکنون نیروگاه اتمی بوشهر1 را در اختیار داریم و دو نیروگاه دیگر نیز در دست احداث است و هرکدام از این نیروگاهها در حالت پایدار 30 تن مواد اولیه و سوختی نیاز دارند که این 30تن غنی‌شده معادل 270 تن اورانیوم کیک زرد است، پس 190 هزار سو برای آن‌که 300 تن مواد اولیه را به 30 تن سوخت غنی‌شده تبدیل کنیم نیاز داریم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم برای هر نیروگاه 5 میلیارد دلار هزینه کنیم و بعد از نظر سوخت وابسته به دیگران باشیم که هر موقع خواستند به ما سوخت بدهند و هر موقع خواستند ندهند لذا ما باید پیش‌بینی خوداتکایی به‌منظور تأمین سوخت را در دستور کار قرار دهیم با این تفاسیر اگر 3 دیدگاه وجود داشته باشد حدود 600 هزار سو نیاز خواهیم داشت.

صالحی تصریح کرد: ما در نطنز باید تمامی زیرساخت‌های لازم برای یک میلیون سو را آماده کنیم و اکنون کل نطنز جایی برای 48 هزار ماشین دارد.

وی افزود: یکی از زیرساخت‌هایی که 20 فروردین رونمایی شد تأسیسات برقی این سالن‌ها است چرا که مراکز غنی‌سازی نیازمند برق بسیاری هستند و ما اکنون میزان لازم برق را برای یک میلیون سو آماده کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: یک واحد بزرگ دیگری در حال احداث است که به پسماندداری تعلق دارد، به‌عنوان مثال فرض کنید که در این سالن‌ها 40 هزار ماشین در حال کار باشد لذا این حجم از ماشین به آلوده‌زدایی نیازمند است لذا اکنون نطنز برای یک میلیون سو آماده شده است.

صالحی اظهار کرد: هر سانتریفیوژ برای آن‌که به تولید انبوه برسد باید پنج الی ده سال مورد تست‌های مختلف قرار بگیرد به‌عنوان مثال آی‌ار4که اکنون استفاده می‌شود بیش از ده سال تست می‌شد.

وی افزود: قطعاً ما تا 7 الی 8 سال آینده نمی‌توانیم ir8 را به مرحله تولید انبوه برسانیم و باید آن قدر عیب‌یابی شوند تا مطمئن شویم که سانتریفیوژ تولید با حداقل صدمه قابل بهره‌برداری است‌.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Mohammad Reza
|
United States
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
...میگویی که پیش بینی همچین روزی را میکردید....پس اگر میدانستید که باید میدانستید چون حضرت آقا امام خامنه ای مکرراً یاد آور بد عهدیهای دشمن به شماها بودند پس چرا از خدا و شهدأی خدا و خانوادهای آن عزیزان شرم نکردید و اصرار به نابودی صنعت هسته ای کردید و در کیسه بیت المال بجای کمک مالی بتون ریختید؟...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
صالحی جان ... انگار ما نمیدونیم چطور دانشمندای غنی سازی رو فرستادی ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار