کد خبر: 911239
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
گفت‌وگو با حسین شریعتمداری درباره رسانه‌های برون‌مرزی صدا و سیما
حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان، باور دارد شبكه پرس‌تي‌وي نقش نجات‌دهنده در دنيا دارد و با حضور به موقع در سپهر رسانه‌اي توانسته در رساندن پيام صادقانه و درست به افكار عمومي موفق عمل كند...
زهرا صلواتي

حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان، باور دارد شبكه پرس‌تي‌وي نقش نجات‌دهنده در دنيا دارد و با حضور به موقع در سپهر رسانه‌اي توانسته در رساندن پيام صادقانه و درست به افكار عمومي موفق عمل كند. به بهانه ورود شبكه پرس‌تي‌وي به دوازدهمين سال فعاليتش پاي صحبت او نشستيم و ارزيابي‌اش را از عملكرد اين شبكه جويا شديم.
به نظر شما شبكه پرس‌تي‌وي چه كاركردهايي مي‌تواند داشته باشد؟
شبكه پرس‌تي‌وي در حقيقت نيازي بود كه كمي ديرتر از موقعي كه لازم بود به ميدان آمد. بايد خيلي زودتر از اينها مثلاً در اوايل انقلاب به دنياي رسانه‌اي ورود مي‌كرد. دنياي امروز دنياي ارتباطات است و آدم‌ها همانطور كه فكر مي‌كنند عمل مي‌كنند و همه در اين فكر هستند كه افكار عمومي را به خود جلب كنند، چراكه كساني كه افكار عمومي را در اختيار دارند مي‌توانند مديريت عمومي را هم در دست بگيرند. شبكه پرس‌تي‌وي در اين بزنگاه تاريخي به موقع به ميدان آمد. به گفته حضرت امام(ره) دنيا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدي است و بايد اين فرهنگ به دنيا معرفي شود و انتقال يابد كه يكي از راه‌هاي آن نشاندن پيام روي بال‌هاي زباني است كه ديگران بهتر مي‌فهمند، بنابراين پرس‌تي‌وي نقش بسيار مؤثر و مهمي داشته است. از آنجا كه منطقه غرب آسيا پرتنش است و دشمن اين منطقه را رها نمي‌كند شاهد بوديم كه اين شبكه به خوبي در زمينه اطلاع‌رساني و تنوير افكار عمومي درخشيده است.
دشمن براي اينكه اقدام عملي داشته باشد بايد از يك پيوست رسانه‌اي بهره گيرد تا افكار عمومي را قانع كند، حالا چه واقعيت باشد يا فريب مردم. دشمن از اين منظر غره بود كه حضور به موقع پرس‌تي‌وی و نقش خنثي كننده آن در عمليات فريب‌دهنده دشمن حائز اهميت به نظر مي‌رسد و موفق عمل كرده است. به نظرم پرس‌تي‌وي يك نجات دهنده بوده و از عهده اين مهم به خوبي برآمده است.
در شرايط فعلي كه رقابت شديدي بين رسانه‌ها در دنيا حكمفرماست به نظر شما شبكه پرس‌تي‌وي چه اولويت هايي را در توليد محتوا و برنامه‌سازي بايد درنظر بگيرد تا بتواند پا به پاي آن رسانه‌ها و حتي جلوتر حركت كند؟
يك قاعده در عرصه رسانه وجود دارد تحت عنوان خبر اول، به اين معني كه اولين بار خبري را اعلام و چند گام جلوتر از ديگر رسانه‌ها حركت كنيم. اگر اين خبر اول با تحليل همراه باشد براي مخاطب تأثيرگذار است. وقتي رسانه‌هاي معاند و غرب ترجيح مي‌دهند كه خبري رسانه‌اي نشود و آن را سانسور كنند تا افكار عمومي دنيا از نيات آنها آگاهي نيابند، حضور پرس‌تي‌وي حائز اهميت و پيشتاز است. وقتي خبري را عيناً نقل كنيم مي‌شويم دنباله رو، ولي وقتي با تحليل و نقد همراه باشد برد با ماست و پرس‌تي‌وي از اين منظر دستش باز است. متأسفانه رسانه‌هاي غربي اتفاقات را وارونه و غير‌واقعي جلوه مي‌دهند كه در اين مواقع پرس‌تي‌وي به عنوان يك رسانه متعهد اسلامي كه راستگويي و صداقت ويژگي اصلي‌اش است و البته خنثي‌كننده سوء استفاده ها، مي‌تواند ورود كند. از آنجا كه پرس‌تي‌وي وابسته به جمهوري اسلامي است و ارزش و اعتبار نظام پشتوانه آن است، مخاطبان نگاه به پرس‌تي‌وي را نگاه به مواضع جمهوري اسلامي مي‌بينند كه باارزش است. نكته مهم ديگري كه بايد بگويم اينكه اگر پرس‌تي‌وي مهم و با ارزش نبود چرا در برابرش جبهه مي‌گيرند و اين قدر سر و صدا مي‌كنند و سانسور و تحريم و حذف از روي ماهواره‌ها را صورت مي‌دهند؟!
شبكه پرس‌تي‌وي تا چه ميزان توانسته در كاهش ايران هراسي و اسلام هراسي كه شبكه‌هاي معاند به مخاطبان خود القا مي‌كنند نقش مؤثري داشته باشد؟
قدرت‌هاي زورگو و استكباري كه باید از اسلام و جمهوري اسلامي كه كانون اسلام است بترسند، سعي مي‌كنند چهره‌اي مخدوش، خشن و غيرمنطقي از ايران نشان دهند اما وقتي با تحليل و گزارش چهره واقعي كشور و نظام را نشان مي‌دهيم خيلي مؤثر است. بعضاً ديده شده كساني كه وارد ايران مي‌شوند و باز مي‌گردند تعجب مي‌كنند از آنچه ديده‌اند و شنيده‌اند. امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها در مورد اسلام هراسي دچار اشتباه شده‌اند و ظهور داعش و طالبان كه دست‌پرورده خودشان هستند اسلام هراسي را زير سؤال برده است. در دنياي ارتباطات امروز كسي از واقعيت‌ها بي‌خبر نمي‌ماند.
ارزيابي كلي‌تان از عملكرد شبكه‌هاي برون مرزي و خصوصاً پرس‌تي‌وي چيست؟
بسيار مؤثر و موفق عمل كرده‌اند. اين شبكه‌ها براي رسيدن به جايگاه مطلوب گام‌هاي بلندي را برداشته‌اند و اميدوارم به لطف خداوند متعال ثمرات و بركات بيشتري را داشته باشند.
چه چشم اندازي را در آينده براي اين شبكه پيش‌بيني مي‌كنيد؟
رسانه‌اي كه گام‌هاي بلند برمي‌دارد آينده درخشاني دارد و با تلاش و كوشش دست اندركاران اين شبكه موانع موجود برداشته می‌شود و موفقيت‌هاي روزافزوني خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
با سلام . مطابق اموزه های سازمان نظام وظیفه هر تصمیم که خرد جمعی (نمایندگان مجلس )هر کشور می گیرد باید به ان تصمیم احترام گذاشت . حتی اگر ان تصمیم غیر عادلانه باشد . پس پرس تی وی نیز باید به تصمیمات سایر کشورها احترام بگذارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
با سلام . مطابق اموزه های سازمان نظام وظیفه هر تصمیم که خرد جمعی (نمایندگان مجلس )هر کشور می گیرد باید به ان تصمیم احترام گذاشت . حتی اگر ان تصمیم غیر عادلانه باشد . پس پرس تی وی نیز باید به تصمیمات سایر کشورها احترام بگذارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار