کد خبر: 912797
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در حال حاضر طبق برآورد‌ها بیش از ۷۰ هزار هنرمند در سطح هزاران کارگاه خانگی فرش دستباف به هنرآفرینی مشغول هستند که در حال حاضر از این تعداد تنها حدود ۱۵ هزار نفر تحت پوشش قانون بیمه قالیبافان بوده و از خدمات آن بهره‌مند می‌باشند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دلیل اصلی بیمه نشدن قالیبافان کمبود اعتبارات یارانه‌ای تخصیصی می‌باشد گفت: در حال حاضر حدود ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در استان تولید می‌شود که با توجه به ماهیت ذاتی خود مصداق کامل اقتصاد مقاومتی بوده و به عنوان یک کالای نفیس و گرانقدر ایرانی می‌تواند نقش مؤثری در تحقق شعار امسال که همانا خرید ایرانی می‌باشد ایفا کند.
اسد درویشی با اعلام اینکه طبق برآورد‌ها آذربایجان غربی جزو قطب‌های مهم تولید فرش دستباف بوده و جزو ۱۰ استان برتر کشور است، افزود: مشکل اصلی هنر صنعت فرش استان مقوله بازاریابی و بازارسازی می‌باشد.
وی ادامه داد: با وجود درخواست مرکز ملی فرش ایران از مرکز آمار کشور مبنی بر ضرورت انجام سرشماری تخصصی از حوزه فرش دستباف تا به امروز این مهم محقق نشده و بر همین اساس آمار دقیقی از تولیدات استان‌ها در رتبه‌بندی آن‌ها در دست نمی‌باشد، اما طبق برآورد‌ها آذربایجان غربی جزو قطب‌های مهم تولید فرش دستباف بوده و جزو ۱۰ استان برتر کشور است.
این کارشناس با اعلام اینکه در سطح استان آذربایجان غربی برند‌های مختلفی به دست هنرمندان قالیباف تولید می‌شوند که در این میان فرش ریز ماهی خوی در سال ۹۸ ثبت ملی گردیده و در سال ۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده، گفت: همچنین فرش دستباف افشار تکاب نیز در سال ۸۹ به ثبت ملی رسیده و در حال طی مراحل ثبت جهانی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار