کد خبر: 912800
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از اجرای ۹ طرح کاربردی توسط این مرکز طی سال جاری خبر داد.
علی نکویی‌فرد با بیان اینکه این طرح‌ها با هدف انتقال یافته‌های علمی و دانش فنی به صورت کاربردی در استان اجرایی می‌شود، گفت: در مجموع ۱۲ طرح در دست اجرا بود که سه طرح پایان اردیبهشت ماه امسال خاتمه یافت.
وی با بیان اینکه از این ۹ طرح شش طرح شامل پرورش ماهی در قفس در منابع آبی استان، ارزیابی ذخایر اقتصادی ارس، پایش ذخایر شاه میگوی دراز، طرح پتانسیل‌یابی برای پرورش انواع آبزیان گرمابی و سردآبی و خاویاری است، افزود: سه طرح دیگر در زمینه تولید و تکثیر آرتمیا است.
نکویی‌فرد ادامه داد: همچنین امسال جزو تعهدات مرکز است که نزدیک پنج طرح تحقیقاتی و کاربردی با تزریق اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان را در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز اجرایی کند.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به اعتبار اختصاص یافته برای ۹ طرح در دست اجرا اشاره کرد و گفت: از این طرح‌ها ۷۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است و در مجموع ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.
این کارشناس تهیه بانک ژنی، تولید و تکثیر آرتمیا را از دیگر طرح‌های این مرکز برشمرد و افزود: این مرکز برای حفظ ذخایر ژنتیکی ایجاد بانک ژن سیست و آرتمیا را در کنار ذخیره‌سازی ژنتیکی آرتمیای کشور و آرتمیا‌های موجود در کشور‌های منطقه انجام می‌دهد.
نکویی‌فرد بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبک‌ها و میکرو ارگانیسم‌های دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبک‌های دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آن‌ها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخر‌های خاکی فسندورز میاندوآب را از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام این مرکز در راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار