کد خبر: 912854
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
FATF و حاشیه‌سازی‌هایی که همچنان ادامه دارد
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم گرچه برای دو ماه به حالت تعلیق درآمده است، اما آگاهان سیاسی با نگرانی از وضعیت آینده آن، پذیرش FATF ذیل این لایحه را ترسیم اتاق شیشه‌ای از بنیه دفاعی کشور به بیگانه توصیف می‌کنند.
رحيم زيادعلي

20 خرداد ماه جاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 138رأی موافق، 103 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از 253 نماينده حاضر، با مسكوت ماندن و تعويق دوماهه بررسي لايحه الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمین مالي تروريسم موافقت كردند.
فرداي اين روز، در رسانه‌هاي اصلاحات و نزديك به دولت، از جمله خبرگزاري دولتي ايرنا، موج گسترده‌اي راه افتاد كه اين لايحه با جنجال‌آفرینی نمايندگان « تندرو » به تعويق افتاده است! ايرنا در گزارشي نوشت: لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمین مالي تروريسم يكي از لوايح چهارگانه جنجالي است كه براي نخستين بار در 30 ارديبهشت 97 به صورت غيرعلني در مجلس با حضور علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي؛ محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه؛ سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه و مسعود كرباسيان، وزير امور اقتصادي و دارايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. مسئولان دولتي در اين جلسه با تشريح اين لايحه از ضرورت تصويب آن سخن گفتند.
ادعايي كه خيلي زود تكذيب شد
جهت گزارش ايرنا و ديگر رسانه‌هاي همسو به گونه‌اي پيش رفت كه دبير شوراي عالي امنيت ملي موافق لايحه بوده است، حال آنكه فرداي آن روز مركز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با صدور اطلاعيه‌اي اظهارات منتسب به دريابان شمخاني در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي را تكذيب كرد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده بود: دبير شوراي عالي امنيت ملي در جلسه غيرعلني سي ام ارديبهشت كه با هدف بررسي ابعاد مختلف لوايح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشويي و تأمین مالي تروريسم برگزار شد، تأکید کرده كه نحوه مواجهه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي با اين لوايح واجد هیچ‌گونه جنبه و الزام امنيتي نبوده و صرفاً به تشخيص آنها مربوط مي‌باشد. اين اطلاعيه با تكذيب برخي اظهارنظرها كه حضور دريابان شمخاني در جلسه غيرعلني مجلس را با نظر مساعد دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به FATF مرتبط کرده‌اند، مي‌افزايد: هیچ‌گونه تصميمي مبني بر پيوستن جمهوري اسلامي ايران به FATF اتخاذ نگرديده و بيان مطالبي از اين دست بدون توجه به ضرورت‌های امنيت ملي و صرفاً با اغراض سياسي مطرح مي‌شود.
پروژه پيامك‌هاي تهدیدآمیز كليد مي‌خورد
اكنون كه تعيين تكليف لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمین مالي تروريسم پس از حاشيه‌هاي فراوان براي دو ماه مسكوت مانده است، رسانه‌هاي عصباني از اين تصميم پروژه ديگري راه انداخته‌اند و ادعا مي‌كنند برخي از نمايندگان پيامك‌هاي تهدیدآمیز دريافت كرده‌اند كه در آن از آنها خواسته شده است به لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمین مالي تروريسم رأی ندهند. موضوعي كه به گفته محمدعلی وكيلي، عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به هيئت رئيسه ارجاع شده و در دست بررسي است. ايرنا و ساير رسانه‌هاي همسو با دولت مي‌كوشند، مخالفان پيوستن ايران به اين لايحه را « تندرو » معرفي كنند، ليكن به اين پرسش پاسخ نداده‌اند، اگر اصل بر پذيرش رأی اكثريت هست -كه بايد باشد- چرا حاضر به تمكين رأی اكثريت( 138 از 253) نيستند و آنها را مصداق تندروي مي‌دانند؟
خطرات پيوستن به FATF چيست؟
حال كه قريب 10 روز از تصميم مجلس براي تعويق اين لايحه مي‌گذرد، نگاهي به چرايي مخالفت نمايندگان براي پيوستن ايران به اين قرارداد استعماري مي‌تواند بسياري از ابهامات را برطرف کند.
مجتبي ذوالنوري، عضو كميسيون امنيت ملي و رئيس كميته هسته‌اي كه از مخالفان اين لايحه است، پنج دليل براي خطرات پذيرش اين لايحه عنوان كرده است. ذوالنوري كه با خبرگزاري خانه ملت گفت‌وگو كرده است، در خصوص اينكه آيا پيوستنFATF به صلاح كشورمان است يا خير، با تأکید بر اينكه قطعاً پيوستن به FATF به صلاح كشور نيست، مي‌گويد: گروه ويژه اقدام مالي يا همان FATF ، 46 اقدام را مشخص كرده كه هر كشوري به تناسب تحقق آنها در سطحي از ريسك قرار مي‌گيرد؛ بر اين اساس بايد گفت كه در گذشته كشورمان در black list قرار داشت و اكنون در سطح خاكستري قرار دارد. وي ادامه داد: بنابراين مهم‌ترین قدم براي پيوستن به گروه ويژه اقدام مالي، الحاق ايران به كنوانسيون بين‌المللي مقابله با تأمین مالي تروريسم است؛ در واقع اگر اين الحاقيه پذيرفته شود به نوعي طنابي به گردن خودمان آويزان کرده‌ایم. اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: تعريف از مقابله با تأمین مالي تروريسم و تعريف از تروريسم توسط غربي‌ها صورت مي‌گيرد و آنها به تعريف كشورمان اهميتي نمي‌دهند؛ براي مثال كشورمان اعتقاد دارد نهضت‌هاي آزادی‌بخش تروريست نيستند اما منافقين جزو گروه‌هاي تروريستي محسوب مي‌شود، در حالي كه امريكا گروهك مذكور را از ليست سياه خارج كرد. عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس با اشاره به اينكه حق تحفظ پيش بيني شده براي FATF بر اساس كنوانسيون وين نبايد با روح اين گروه ويژه اقدام مالي در تضاد باشد، اظهار كرد: پذيرش حق شرط كشورمان در گرو عدم اعتراض اعضا است، در حالي كه از هم اكنون 12 كشور نسبت به شروط ايران موضع‌گیری و اعتراض كرده‌اند. ذوالنوري تصريح كرد: همچنين بايد اذعان كرد كه FATF پشت قباله برجام و براي نگه‌داشتن امريكا بود بنابراين وقتي ايالات متحده خارج شده دليلي براي پيوستن به آن وجود ندارد؛ در واقع اجرايي كردن FATF از محصولات برجام است و آقاي طيب نيا، وزير وقت مربوطه به صورت مخفيانه و چراغ خاموش آن را امضا كرد. وي خاطرنشان كرد: بنابراين فقط در حال درست كردن اتاق شيشه‌اي هستيم كه در آينده نيز بر اساس آن نمي‌توانيم تحريم‌ها را دور بزنيم.
ضربه‌هاي دفاعي و امنيتي حاصل از پذيرش FATF
نماينده مردم شاهين‌شهر هم با تأکید بر اينكه پذيرش FATF دست ايران را زير گيوتين دشمنان قرار مي‌دهد، معتقد است: با پيوستن به اين معاهده دشمن بدون هزينه به اطلاعات ايران دست پيدا كرده و ضربه‌هاي امنيتي جدي خواهند زد. حسينعلي حاجي دليگاني، در گفت‌و‌گو با رسا، با اشاره به خطرات تصويب الحاق ايران به FATF در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: تصويب لايحه الحاق به كنوانسيون بين‌المللي مقابله با تأمین مالي تروريسم از بعد امنيتي به نظام آسيب مي‌رساند. وي با بيان اينكه تصويب لايحه FATF مانند قرارداد گلستان و تركمنچاي است، ابراز داشت: با ورود رسمي به FATF خاك كشور محفوظ مي‌ماند اما تمام استقلال كشور را از دست خواهيم داد. حاجي دليگاني تصريح كرد: امروزه مردم ايران در صرف اموال و پول‌هاي خود در مسائل مختلف اختيار عمل كاملي دارند ولي با تصويب FATF در مجلس شوراي اسلامي تمام اطلاعات و داده‌های مالي مردم و مسئولان كشور در اختيار برخي از كشور‌هاي عضو اين كنوانسيون قرار خواهد گرفت. وي عنوان كرد: با پيوستن ما به كنوانسيون مبارزه با پولشويي، اطلاعات دفاعي و نظامي خود را به راحتي در اختيار بيگانگان قرار مي‌دهيم. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اينكه پذيرش FATF دست ايران را زير گيوتين دشمنان قرار مي‌دهد، گفت: با پيوستن به كنوانسيون مقابله با تأمین مالي تروريسم بايد اشخاص، شركت‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌هايي كه توسط نهاد‌هاي بين‌المللي تحريم شده‌اند، مورد تحريم حكومت ايران قرار بگيرند. وي افزود: با اين كار افرادي كه براي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ايران سربازي و ايثارگري كرده‌اند، بايد مورد تحريم خودي‌ها قرار بگيرند و در نهايت به كشور‌هاي بيگانه تحويل داده شوند. عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس اظهار داشت: نخستين هدف از تشكيل FATF تضعيف بنيه دفاعي جمهوري اسلامي ايران در داخل و كاهش ضريب نفوذ ايران در منطقه است تا در نهايت حكومت اسلامي ايران نابود شود. وي با اشاره به تجربه برجام، ابراز داشت: متأسفانه اشخاصي در بدنه دولت قرار دارند كه از روي وابستگي فكري، خودباختگي يا فراهم كردن شرايط مناسب براي روز مبادا از الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمین مالي تروريسم حمايت مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار