کد خبر: 913040
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
دانشگاه علمی-کاربردی اعتراض دانشجویان را پذیرفت
اعتراض دانشجویان مراکز مختلف طی سال‌های اخیر درباره نامرتبط بودن سرفصل‌های ارائه شده با رشته تحصیلی بیانگر طراحی اشتباه دروس در این دانشگاه بوده است...
ابراهيم مشيريان
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی از بازنگری بیش از ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس این دانشگاه طی دو سال اخیر خبر داده است. اعتراض دانشجویان مراکز مختلف طی سال‌های اخیر درباره نامرتبط بودن سرفصل‌های ارائه شده با رشته تحصیلی بیانگر طراحی اشتباه دروس در این دانشگاه بوده است.
فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی-کاربردی بر پایه شغل و اشتغال است؛ این در حالی است که سایر دانشگاه‌ها علم‌محور و آکادمیک هستند. بنابراین در این دانشگاه باید دروسی تدریس شوند که نزدیکی بیشتری با واقعیت‌های بازار کار داشته باشند.
‌رشته‌های موجود در این مراکز متناسب با بازار کار و نیاز جامعه تعریف شده که پیش‌بینی می‌شود این دانشجویان بیشتر و بهتر جذب شغل متناسب با رشته تحصیلی خود شوند. این در حالی است که در سال‌های اخیر دانشجویان نسبت به بی‌ربط بودن برخی از دروس این دانشگاه اعتراض داشتند.

دروسی خارج از ریل

وضعیت دروس ارائه شده به دانشجویان رشته‌های مختلف در حال تحصیل در مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی به‌خوبی بر صحت اعتراضات دانشجویان این دانشگاه درباره عدم ارتباط برخی دروس ارائه شده با رشته تحصیلی صحه می‌گذارد. به طور نمونه بخش زیادی از دروس حسابداری در زمینه ریاضیات است که برای دانشجویان خارج از حوصله است. به این دلیل که اکثر دانشجویان شاغل هستند و می‌دانند این دروس به آگاهی آن‌ها اضافه نمی‌کند. در واقع دانشجویان به دنبال آگاهی عمیق و عملی‌تر از رشته تحصیلی‌شان هستند نه دانش حاشیه‌ای!
دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سال ۱۳۷۰ و با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان فاقد تجربه اجرایی، آغاز به کار کرد، اما نگاهی به کارنامه این دانشگاه و دروس ارائه شده به دانشجویان نشانگر آن است که برخی از دروس اجباری دانشجویان نه تنها کمکی به ارتقای مهارت‌های آن‌ها نمی‌کند بلکه حتی در محتوا هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

تجربیات دیگران فراموش نشود

ناگفته نماند که محمدحسین امید، رئیس این دانشگاه که خبر از بازنگری در ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس این دانشگاه را اعلام کرد، تأکید دارد که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دانشگاه جامع علمی-کاربردی، بازنگری ۸۰۰ رشته تحصیلی است که مراکز می‌توانند پیشنهاد‌های خود را درباره بازنگری سرفصل‌ها و رشته‌ها ارائه کنند. می‌توان امیدوار بود که اعلام این خبر و درخواست همراهی و همکاری با مراکز مختلف دانشگاه جامع علمی-کاربردی از تلنگر مسئولان این دانشگاه با توجه به اعتراضات دانشجویان و اساتید درباره محتوای واحد‌های ارائه شده نشان دارد.
در این شرایط تلاش مسئولان دانشگاه جامع علمی-کاربردی برای بهبود وضعیت کنونی محتوای دروس ارائه شده به مراکز این دانشگاه و کاهش نارضایتی دانشجویان از ارائه واحد‌های نامرتبط با رشته تحصیلی بدون شک اقدام قابل ستایشی است.
این در حالی است که راز موفقیت در این زمینه بهره‌گیری از نظرات دانشجویان در حال تحصیل و همچنین کارشناسان و اساتید رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه است. استفاده از این تجربیات می‌تواند به ارتقای وضعیت فعلی علمی و مهارتی دانشجویان این دانشگاه و تحقق اهداف اصلی این دانشگاه مفید باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر