کد خبر: 913042
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
در اکثر دانشگاه‌های کشور نمره‌ای برای استخراج مقاله از پایان‌نامه درنظر گرفته می‌شود. درصورتی هم که مقاله‌ای از پایان‌نامه در مجلات ایرانی یا خارجی منتشر نشود، تنها نمره مربوط به مقاله از نمره پایان‌نامه دانشجو کم می‌شود.
علیرضا دهلوی
در اکثر دانشگاه‌های کشور نمره‌ای برای استخراج مقاله از پایان‌نامه درنظر گرفته می‌شود. درصورتی هم که مقاله‌ای از پایان‌نامه در مجلات ایرانی یا خارجی منتشر نشود، تنها نمره مربوط به مقاله از نمره پایان‌نامه دانشجو کم می‌شود.
عدم ارائه مجوز برای دفاع از پایان‌نامه و در نهایت اخراج دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در صورت چاپ نکردن مقاله در مجلات خارجی در حالی انجام می‌شود که بر اساس آیین‌نامه مصوب سایر دانشگاه‌ها، ارائه مقاله برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، تنها امتیاز محسوب می‌شود و اساتید در ارائه نمره واحد‌های تحصیلی به این دانشجویان با دست بازتر عمل می‌کنند.
در واقع بر اساس آیین‌نامه مصوب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه با احتساب سنوات عادی باید در مدت زمان شش ترم تحصیلی با دفاع از پایان‌نامه خود فارغ‌التحصیل شوند و برطبق مصوبه جدید درون دانشگاهی که از دو سال گذشته اجرایی می‌شود دانشجویان ارشد این دانشگاه برای برگزاری جلسه دفاع از پایان‌نامه خود، باید حداقل یک مقاله به زبان انگلیسی در مجلات نمایه شده SCOPUS، ISI و PUMBED به چاپ برسانند.
این مصوبه درون دانشگاهی از اسفند سال گذشته مشکلاتی را برای دانشجویان ارشد این دانشگاه ایجاد کرده است. تعدادی از دانشجویان که در انتظار تأیید مقاله‌های خود در مجلات نمایه شده خارجی بودند با نامه کتبی دانشگاه مبنی بر اخراج از دانشگاه با مدرک کارشناسی از سوی اداره آموزش تحصیلات تکمیلی مواجه شدند. علت ذکر شده در این نامه کتبی برای اخراج این دانشجویان مقطع ارشد، به اتمام نرساندن این دوره در تعداد سنوات مجاز تحصیلی اعلام شده بود.

اخراج را قبول نداریم

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که افتخار برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در حوزه آموزش را دارد، اخیراً به این اخبار واکنش نشان داده است.
دانشگاه آیین‌نامه‌ای تصویب کرده که بر اساس آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تا پیش از این هزینه‌های تولید پایان‌نامه را خود پرداخت می‌کردند می‌توانند، از این پس تحت حمایت مالی دانشکده خود قرار گیرند و طبق این آیین‌نامه دانشجو برای برخورداری از مساعدت‌های مالی باید نسبت به تولید مقاله علمی در مراجع و مجلات معتبر دنیا اقدام نماید.
بدیهی است در این شرایط اگر دانشجویی قادر به تولید مقالات علمی در تراز اول جهانی نباشد، می‌تواند از روال جاری در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تبعیت کند و نسبت به دفاع از پایان‌نامه و فارغ‌التحصیلی اقدام نماید.
در این زمینه یکی از دانشجویان دانشگاه به‌رغم دریافت حمایت‌های مالی و انجام تعهد مبنی بر تولید مقاله، متأسفانه تا ترم ۷ موفق به تولید مقاله نشد و طبق قانون صریح آموزشی دانشگاه امکان استرداد مبلغ حمایتی و طی مراحل دفاع از پایان‌نامه را دارا بود، ولی با این حال هیچگونه اقدامی از سوی نامبرده صورت نگرفت.
با شرایط پیش گفته، دانشجو به وزارت بهداشت برای طی مراحل معرفی می‌گردد تا در صورت امکان، فرصت مجددی در اختیار او قرار بگیرد که در این رابطه طی مکاتبه با وزارت بهداشت و موافقت دانشکده مربوطه یک ترم دیگر با عنوان ترم ارفاقی برای دانشجو درخواست شده تا در کمیسیون موارد خاص پیگیری شود. بر همین اساس این دانشگاه تا پایان مهلت دانشجو برای استفاده از فرصت‌های در نظر گرفته شده، استفاده از عنوان اخراج را قبول ندارد. بنابراین انتظار می‌رود که هیچ نامه کتبی‌ای از طرف دانشگاه مبنی براخراج با مدرک کارشناسی به دانشجویان تحویل نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر