کد خبر: 913046
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
محققان دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی، به پیشرفت ۹۰ و ۷۰ درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی) رسیده‌اند و با اطمینان می‌توان اعلام کرد نخستین واکسن ایرانی این بیماری به‌زودی تولید خواهد شد و در صورت دریافت مجوز، احتمالاً از سال ۹۸ وارد بازار می‌شود.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره ضرورت تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور گفت: تولید هر واکسن داخلی برای عفونت‌های ویروسی و بیماری‌هایی که افراد باید در برابر آن‌ها واکسینه شوند، یک موفقیت برای کشور است؛ چراکه واردات واکسن، هزینه‌های سرسام‌آوری دارد و بسیار گران به دست مصرف‌کننده داخلی می‌رسد. دکتر رضا ملک‌زاده افزود: هزینه واکسیناسیون HPV برای هر فرد، ۷۵۰ هزار تومان و نرخ استفاده از این واکسن در کشور، ۴۳ هزار دز است؛ بنابراین تحقیقات و تلاش‌ها برای تولید واکسن‌های مؤثر و باکیفیت که این هزینه‌ها را به‌شدت کاهش دهد، قابل حمایت هستند.

اولویت‌های تولید واکسن در ایران

وی درباره اولویت‌های تعریف شده در تولید واکسن‌های داخلی گفت: این اولویت‌بندی در کشور‌ها از جمله ایران، از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری‌های در حال شیوع، سیاست‌های ملی سلامت و برنامه‌های کشوری واکسیناسیون، تبعیت و روند کاملاً مشخصی را طی می‌کنند. بر این اساس تولید برخی واکسن‌ها در اولویت نخست قرار دارند و برخی دیگر در اولویت بعدی هستند، اما تلاش‌های علمی محققان داخلی برای تولید واکسن‌ها جزو هر اولویتی که باشند، قطعاً در پاسخ به نیاز جامعه است و نمی‌توان حرکت علمی دانشمندان کشور را متوقف کرد.

از انحصار شرکت‌های بزرگ خارج شدند

وی افزود: از آنجا که برنامه‌های تشخیصی ویروس HPV تحت پوشش بیمه قرار ندارد، ساخت واکسن بیماری، ضمن آن‌که با کاهش قابل توجه هزینه‌ها، به نیاز داخلی پاسخ خواهد داد، تولید آن را از انحصار شرکت‌های سازنده دنیا (گارداسیل و سرواریکس) خارج خواهد کرد و از سوی دیگر یک سرمایه‌گذاری ارزی برای کشور محسوب می‌شود؛ چراکه این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیاست و ما می‌توانیم نیاز برخی کشور‌ها را تأمین کنیم.
 
ضرورت انجام مطالعات فراگیر

وی خاطرنشان کرد: آنچه از یافته‌های منتشره برمی‌آید، این است که تا کنون مطالعه فراگیری در کشور که بتواند با حجم نمونه قابل تعمیم، شیوع HPV را در زنان و گروه‌های مختلف سنی نشان دهد، وجود ندارد و از سویی اغلب مطالعات در کشور در زمینه HPV در موارد سرطان و تعیین ارتباط آن صورت گرفته است؛ در حالی که صورت دیگر بیماری، در زنان و مردان زیر ۳۰ سال است که خود را با بروز زگیل‌های آنوژنیتال با تبعات بسیار فراوان نشان می‌دهد.

واکسن HPV هیچ عارضه‌ای ندارد

دکتر ملک‌زاده گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، در صورتی که میزان پوشش واکسیناسیون HPV در بین زنان جوان تا ۷۰ درصد باشد، کاهش قابل ملاحظه بروز سرطان دهانه رحم مورد انتظار است. وی یادآور شد: واکسن HPV از ذرات شبه ویروس تهیه می‌شود و حاصل فناوری نوترکیب است. این ذرات فاقد هر گونه محصول بیولوژیک زنده با DNA هستند و قدرت بیماری‌زایی ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر