کد خبر: 913103
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
درخواست از بانک مرکزی برای دادن پول حق پخش مسابقات جام جهانی
ممکن است دیگر خبری از پخش مسابقات جام جهانی از شبکه ۳ و کانال ورزش نباشد...
محمدصادق عابدینی
شرکت قطری که انحصار پخش تصاویر جام جهانی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در دست دارد، ممکن است به خاطر عدم پرداخت پول از سوی صداوسیما، قرارداد فروش تصاویر بازی‌ها را لغو کند، به معنای ساده‌تر ممکن است دیگر خبری از پخش مسابقات جام جهانی از شبکه ۳ و کانال ورزش نباشد.
سید احسان قاضی زاده، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر صداوسیما، کمتر از ۲۴ ساعت بعد از تشکر از صداوسیما به خاطر خرید حق پخش مسابقات جام جهانی، در مصاحبه‌ای جدید با ابراز نگرانی از اینکه عدم پرداخت پول خرید حق پخش باعث ناراحتی مردم می‌شود از بانک مرکزی خواست تا هرچه زودتر پول قطری‌ها را بدهد. این نماینده مجلس گفت: باید به هر طریقی که شده صداوسیما و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای پرداخت حق بخش تأمین کنند و اگر این اتفاق صورت نگیرد می‌تواند به وجهه کشور و صداوسیما لطمه وارد کند و باعث ناراحتی مردم شود.
عضو کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با «خانه ملت»، توضیح داد: حوزه حق پخش تنها شامل فوتبال نمی‌شود بلکه بازی‌های المپیک یا مسابقات جهانی سایر رشته‌ها را نیز در بر می‌گیرد، بنابراین شرکت‌هایی وجود دارند که حق پخش تلویزیونی را به کشور‌ها واگذار می‌کنند که این واگذاری به شکل مستقیم است و شرکت‌ها نیز با تخفیفات ویژه به تعدادی کشور می‌دهند و در نهایت باید پول این قرارداد پرداخت شود تا مشکلی در زمینه پخش فوتبال ایجاد نشود.
خرید حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی، یکی از راه‌های کسب درآمد از ورزش است. فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) حق پخش مسابقات بین‌المللی را واگذار می‌کند. این واگذاری بر اساس قرارداد مستقیم با شرکت‌های پخش کننده و شبکه‌های تلویزیونی است. روزنامه «ودوموستی» روسیه گزارش حق پخش مسابقات جهانی برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی این کشور که میزبان مسابقات نیز هست را مبلغ ۳۲ میلیون دلار عنوان کرده است، یعنی میزبان جام جهانی هم از قاعده پرداخت حق پخش مصون نیست، اما درباره کشور‌هایی مانند ایران، حق پخش به صورت مستقیم از فیفا خریداری نمی‌شود بلکه شرکت «بین اسپورت» که زیر مجموعه شبکه الجزیره قطر است، حق پخش انحصاری مسابقات جام جهانی برای پخش در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا‌را در اختیار دارد و شبکه‌های تلویزیونی و سازمان‌های رسانه‌ای برای پخش تصاویر باید با این شبکه وارد مذاکره شوند. «بین اسپورت» صرفاً به فوتبال هم بسنده نکرده است و در سایت این شرکت رسانه‌ای فهرست بلندی از رخداد‌های ورزشی پرطرفدار دیده می‌شود که حق پخش تلویزیونی آن‌ها به صورت انحصاری به این شبکه واگذار شده است.
درباره خرید حق پخش مسابقات جام جهانی از سوی صداوسیما که این روز‌ها خبر ساز شده، داستان گفت و گو و مذاکره با طرف قطری، به سال گذشته باز می‌گردد؛ زمانی که قطری‌ها ۴۱ میلیون دلار برای فروش تصاویر جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از کشورمان طلب می‌کنند. این رقم در مذاکرات دو طرفه کاهش پیدا می‌کند و در نهایت به رقم ۲۰ میلیون دلار می‌رسد. از این میزان ۵/۱۸ میلیون دلار برای مسابقات ۲۰۱۸ روسیه و ۵/۱ میلیون دلار نیز برای پخش مسابقات جام ملت‌های آسیا در نظر گرفته شده است.
در ظاهر حق پخش خریداری شده و روابط عمومی صداوسیما نیز خبر خرید حق پخش را افتخار اعلام کرد، اما در چند روز اخیر رفتار گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه، بیشتر شبیه توریست‌ها بوده تا پوشش رسمی مسابقات و هیچ خبری از استودیوی ایران نیست. خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است: فعالیت گزارشگران صداوسیما در روسیه نه با کارت خبرنگاری بلکه با کارت هواداری است و ممکن است پلیس آن کشور، گزارشگران ایرانی را به دلیل فعالیت غیر مجاز بازداشت کند. هم اکنون صداوسیما راضی شده تا هر چه سریع‌تر ۵/۱۸ میلیون دلار به قطری‌ها پرداخت کند، اما مشکل به مسائل مالی مربوط است که یک سر‌ش به بانک مرکزی می‌رسد. معاون مالی صداوسیما می‌گوید: باید پول قطری‌ها به صورت اسکناس پرداخت شود و تأمین آن به این سادگی‌ها نیست! برخی از گزارش‌ها از بلوف قطری‌ها برای قطع فرکانس برای نقد شدن سریع‌تر طلب‌شان از صداوسیما حکایت دارد؛ موضوعی که صحت آن تا چهارشنبه مشخص می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار