کد خبر: 913227
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
ضرورت ساماندهی بازار اجاره مسکن
تقاضای بالا در حوزه اجاره ملک باعث شده صاحبان املاک نیز از آب گل ‌آلود ماهی بگیرند و نرخ اجاره خانه‌هایشان را بدون قاعده ای مشخص و به هر میزان که می ‌خواهند افزایش دهند.

سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین - حامد طبیعت پور: تابستان فصل نقل و انتقال اجاره نشین ها است و مشاوران املاک سرشان حسابی شلوغ می شود؛ یکی از مهم‌ترین روندهایی که در بازار مسکن ایران قابل مشاهده است، افزایش سهم مسکن استیجاری است. بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال شصت و پنج تنها دوازده درصد مردم در مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کردند، سال نود این میزان به بیست و هفت درصد رسیده و البته تازه‌ترین نتایج سرشماری در سال نود و پنج نشان می‌دهد سی و یک درصد از مسکن مورد استفاده در کشور، استیجاری است؛ یعنی تقریبا از میان هر سه خانواده ایرانی، یک خانواده در مسکن استیجاری زندگی می‌کند. کاهش قدرت خرید مردم و هجوم آنها برای اجاره منزل مسکونی یکی از دلایل رخ دادن این ماجراست.

اما این روزها با نوسانات شدید قیمت در بازار مسکن که بخش بزرگی از تورم را نیز به خود اختصاص می دهد، بحران جدی سرپناه و بی خانمانی برای یک سوم خانواده های ایرانی که درگیر تمدید و یا انتقال مسکن هستند ایجاد شده است.

تقاضای بالا در حوزه اجاره ملک باعث شده صاحبان املاک نیز از آب گل ‌آلود ماهی بگیرند و نرخ اجاره خانه‌هایشان را بدون قاعده ای مشخص و به هر میزان که می ‌خواهند افزایش دهند. همچنین بنظر می رسد بسیاری از این نوسان قیمت، نتیجه عملکرد بنگاه‌ های معاملاتی برای کسب سود بیشتر است و تا زمانی که قانون مشخصی در این خصوص تصویب نشود این بی سروسامانی اجاره ‌بها ادامه خواهد داشت.

این افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها مخصوصا پایتخت بطور بسیار محسوسی رخ داده و عملا جمع کثیری از مستأجرین ساکن تهران دیگر از لحاظ مالی قادر به تمدید قرارداد اجاره مسکن خود نیستند. بطور قطع دولت اگر بخواهد می تواند جلوی بروز این بحران را بگیرد، امیدواریم مسئولان نظارت کافی نسبت به گرانی اجاره بهای ساختمان های مسکونی داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار