کد خبر: 913278
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اینکه پس از اجرای حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان کار پلیس سخت تر شده است گفت : قاچاقچیان خودشان را با قانون تنظیم می کنند مثلا اگر در قانون آمده باشد حمل بیش از 100 کیلو گرم مواد مخدر اعدام دارد آنها 99 کیلو و 800 گرم مواد مخدر قاچاق می کنند تا اعدام نشوند .

به گزارش خبرنگار ما ،  سردار زاهدیان در نشست خبری صبح دیروز گفت : در سال ۹۶ در خصوص کشفیات مواد مخدر 14 درصد رشد داشتیم به طوریکه در این مدت با تلاش ماموران پلیس  717 تن  مواد مخدر در کشور کشف شد و سایر دستگاهها هم علاوه کشفیات ناجا در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشفیاتی داشتند که در مجموع به 808 تن در سال گذشته رسید .

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از ابندای سال ۹۷ تاکنون، ۱۹۷ تن موادمخدر کشف شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

کشف 2 تن مواد مخدر در اطراف مدارس

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته خبر داد و گفت : سال گذشته  در راستای اقدامات پیشگیرانه بیش از 500 مدرسه در سراسر کشور مورد رصد قرار گرفتند که نزدیک به دو تن مواد مخدر در حاشیه آن مدارس  کشف شد و امسال با توسعه این طرح قرار است دو هزار مدرسه در پوشش این رصدها قرار گیرد.

سردار زاهدیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دستگیری دانش‌آموزان حامل مواد مخدر نیز گفت: این تعداد بسیار جزئی بوده ولی غالب این افراد کسانی بودند که به واسطه سوء مصرف مواد مخدر ترک تحصیل کردند.

به گفته وی بیشترین مواد کشف شده در اطراف مدارس انواع قرص ها، گل، ماری جوانا و حشیش بوده  است.

75 درصد کشفیات موادمخدر مربوط به مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: ایجاد ناامنی‌ها در کشور عراق باعث شده که میزان قاچاق موادمخدر از افغانستان بیشتر شود، به همین دلیل نگهداری از مرز‌ها و توجه مرزبانی به موضوع قاچاق موادمخدر در اولویت کار‌ها قرار گرفته و ما اقدامات خود را در مرز‌های شرقی و جنوب شرقی متمرکز کرده‌ایم که بیش از ۷۵ درصد کشفیات در این مرز‌ها انجام می‌شود.

وی افزود : امروز بیشتر کشفیات ما با اقدامات اطلاعاتی انجام می‌شود.

سردار زاهدیان بیان کرد: استکبار جهانی در کشت و قاچاق موادمخدر نقش دارد و امروز بیشتر درآمد موادمخدر هزینه گروه‌های تروریستی مانند داعش و طالبان می‌شود که این‌ها نشان می‌دهد، آمریکا برای مصرف موادمخدر هزینه کرده است.

کشف 9000 تن مواد مخدر در افغانستان

وی افزود: در سال گذشته طبق اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۹۰۰۰ تن انواع مواد مخدر در افغانستان کشف شده است که البته تخمین ما این است که حدود ۱۰ هزار تن کشفیات مواد مخدر در افغانستان بوده است. به همین سبب به نظر می‌رسد که با توجه به روند رو به رشد افزایش کشف مواد مخدر طی سال‌های اخیر وضعیت در افغانستان وخیم‌تر نیز بشود. به طوریکه در سال ۲۰۰۱ آمار کشفیات تریاک در افغانستان ۱۸۵ تن بود اما امروز به بیش از ۹۰۰۰ تن رسیده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از افزایش تولید هروئین و مرفین در افغانستان نیز خبر داد و گفت: اسیدهایی که برای ساخت هروئین و مرفین لازم است در اختیار کشورهای صنعتی قرار دارد و خرید و فروش آن باید با مجوز انجام شود. حالا معلوم نیست که چطور این مواد به افغانستان می‌رسد.

سردار زاهدیان با بیان اینکه ۶.۶ میلیارد دلار گردش مالی تولید تریاک در افغانستان است، گفت: طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد درآمد ناخالص ملی افغانستان مربوط به کشت مواد مخدر است .

زاهدیان در پاسخ به سوالی دیگر درباره تامین مالی قاچاق مواد مخدر و نقش کشورهای غربی نیز گفت: غربی‌ها که در مورد FATF چنین فشارهایی را وارد می‌کند خوب است که در مورد این مسائل نیز شفاف سازی کند. من این سوال را مطرح می‌کنم که چطور وقتی که 1000 دلار به حساب دانشجویی در یک کشور اروپایی واریز می‌شود تمام مسیر پول را بررسی می‌کنند اما در این مورد چه اقداماتی انجام می‌شود.

آمادگی داریم 72 ساعته معتادان متجاهر و جمع آوری کنیم

وی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز گفت: در سال گذشته شاهد افزایش 10 درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر بودیم به طوریکه بیش از 47 هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و به مراکز بازپروری و ترک اعتیاد معرفی شدند و اگر ظرفیت‌های لازم برای جمع‌آوری معتادان فراهم باشد همانطور که بارها نیز گفته‌ایم آمادگی داریم تا ظرف مدت 72 ساعت تمامی معتادان متجاهر را از سطح پاتوق‌ها و نقاط آلوده جمع‌آوری کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکره با طالبان در امر مبارزه با مواد مخدر نیز تصریح کرد:‌ این موضوع مربوط به الان نیست و در هر دوره‌ای سیاست‌ها متفاوت است. در سالیان قبل در این زمینه متناسب با شرایط همان زمان صحبت‌هایی شده بود.

زاهدیان در ادامه نشست با اعلام خبر دستگیری بیش از 106 عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر در کشورمان طی سال گذشته از تمرکز پلیس از شبکه های توزیع محلی طی سال جاری خبر داد و گفت: علاوه براین موارد پلیس درسال گذشته 47 هزار نفر از معتادان خیابانی را جمع آوری کرده و به مراکز بازپروری انتقال داده و این آمار حاکی از رشد 10 درصدی در این حوزه است.

مزارع کشت گل در کشور نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره ورود بذر مخدر گل به کشور اظهار کرد: بذر این مخدر از اروپا وارد کشور می‌شود و من با این تعبیر که عده‌ای بگویند مزرعه گل داریم مخالفم اما گشت در حال حاضر به صورت زیر زمینی و گلخانه ای تولید می شود .

به گفته وی قیمت شیشه به دو برابر افزایش یافته که این موضوع بر ناخالصی این مواد اثر دارد .

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پایان گفت : سال گذشته ۱۶ شهید در راه مبارزه با موادمخدر به کشور تقدیم کردیم که ۶ نفر آن‌ها از پرسنل پلیس مبارزه با موادمخدر و مابقی برای سایر پلیس‌ها بوده‌اند؛ همچنین در طول سال‌های گذشته، ۱۲ هزار جانباز تقدیم کشور شده است که ۴۸ نفر آن‌ها در سال گذشته به درجه جانبازی نائل شده‌اند .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار