کد خبر: 913317
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
با توجه به چالش بحران آب در کشور، پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را برای شیرین‌سازی آب دریا عرضه کردند که قادر است با استفاده از غشا‌ها آب را تصفیه کند و به گفته آن‌ها از این دستگاه همچنین می‌توان برای جداسازی فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی بهره برد.
سولماز ولی‌زاده، مجری این طرح با اشاره به چالش آب در ایران گفت: بر‌اساس پیش‌بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب برای ایران به کمتر از هزار و ۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است.
به گفته وی طبق آمار‌های رسمی و به اعتقاد کارشناسان، ایران در آستانه بحران آب به سر می‌برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهر‌ها و مناطق تبدیل خواهد شد. ولی‌زاده از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: این طرح با عنوان طراحی و ساخت سیستم بررسی غشایی اسمز معکوس مجهز به همزن برای شیرین‌سازی آب دریا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد که در آن می‌توان در بسیاری از فرایند‌های جداسازی غشایی که اساس کار آن‌ها گرادیان غلظتی یا فشاری است مورد استفاده آزمایشگاهی و تحقیقاتی قرار گیرد. این محقق، شیرین‌سازی آب‌های شور با استفاده از فرایند‌های غشایی را از جمله کارکرد‌های دستگاه طراحی شده در این تحقیق عنوان کرد و یادآور شد: دستگاه ساخته شده قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی مربوط به فرایند‌های تصفیه مانند تصفیه آب برای زدودن آلودگی‌های موجود در منابع آبی را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار