کد خبر: 913458
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
۱۷ بهار گذشت
در حالی راه‌آهن ارومیه- مراغه قرار بود بالاخره در بهار سال‌جاری رنگ خوش افتتاح را به خود ببیند که امروز آخرین روز از اولین فصل ۹۷ هم در حال سپری شدن است و هنوز خبری از افتتاح این پروژه به گوش نمی‌رسد...
میترا شهبازی
این نیز در شرایطی است که این طرح با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تنها در انتظار اتمام ۲ درصد باقی مانده است. حالا پروژه راه‌اهن ارومیه- مراغه ۱۷ ساله شده و معلوم نیست وعده بعدی مسئولان برای افتتاح چه زمانی باشد. معضلی که نه به دلیل کمبود اعتبارات، بلکه به دلیل تعلل متولیان به وجود آمده و مردم آذربایجان غربی را دو دهه در انتظار باقی گذاشته است.

آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و هم‌مرز بودن با ۳ کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران و اروپا معرفی می‌شود. شاهراهی که هنوز پای آن در تکمیل زیرساخت‌ها می‌لنگد و محروم از شبکه ریلی است. به همین منظور ۱۷ سال پیش قرار بر این شد که خط‌آهن ارومیه- مراغه احداث شود تا حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی در مسافرت‌های طولانی را برای مردم به ارمغان بیاورد؛ با این حال مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محروم هستند. سال گذشته نیز وعده افتتاح این راه‌آهن بار‌ها از سوی مسئولان تکرار شد. یکبار قرار بود راه‌آهن ارومیه- مراغه در زمستان سال گذشته افتتاح شود، یکبار هم وعده بهره‌برداری از طرح را به بهار سال‌جاری موکول کردند. حالا در شرایطی که تنها ۲ درصد از تکمیل طرح باقی مانده است، این بهار هم آخرین روز خود را سپری می‌کند و هنوز حتی از تمدید وعده هم خبری نیست.

تعلل پیمانکار یا مسئولان؟!

در حالی وعده‌ها تمدید می‌شدند و با آمدن زمان موعود خبری از افتتاح نبود که بالاخره ۷ بهمن سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور به ارومیه آمدند تا شخصاً به این موضوع رسیدگی کنند. اما آمدن آن‌ها هم فایده‌ای جز تمدید وعده‌ای دیگر نداشت. به طوری که مردم این استان معتقدند که مسئولان نمی‌آیند ربانی برای افتتاح قیچی کنند، بلکه می‌آیند تا قطار وعده‌ها و رزومه خود را طویل‌تر کنند. ۲۱ فروردین ماه امسال نیز معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی به سراغ ایستگاه راه‌آهن رفت و از تعلل پیمانکار پروژه راه‌آهن ارومیه در اجرای این طرح بر اساس زمانبندی ارائه شده انتقاد کرد.
 
تقی کهوریان این مشکل را بر گردن پیمانکار انداخت و مسبب اصلی عدم اتمام عملیات و تکمیل نشدن پروژه براساس زمانبندی ارائه شده را پیمانکار منتخب شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور معرفی کرد که بخش سینی دوار راه‌آهن ارومیه را به پایان نرسانده است. قسمتی که به گفته متولیان مهم‌ترین بخش پروژه است. البته این تعلل یکی دوساله نیست که بتوان با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی فقط پیمانکار را مقصر دانست. چراکه طی این ۱۷ سال اگر پیمانکار و اجرا کنندگان طرح مشکل داشتند، مسئولان به سادگی با لغو قرار داد و جایگزینی شرکتی دیگر می‌توانستند خیلی زود پروژه را به سرانجام برسانند.

اعتبار هست؛ گره در جایی دیگر!

این داستان تا چهارمین روز اردیبهشت ماه هم ادامه داشت تا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه بنادر را به آذربایجان‌غربی کشاند. طی این بازدید، محمدباقرنوبخت خبر از نبود مشکل در اعتبارات این پروژه داد و گفت: «ایستگاه راه‌آهن ارومیه به مراحل پایانی خود رسیده و همزمان با برنامه تعیین شده پیش رفته که امید است در آینده نزدیک و در نیمه اول سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.» مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در تشریح پروژه راه‌آهن ارومیه، بیان کرد: «بخش عمده زیرسازی و کل روسازی ۷۵ کیلومتر از مسیر نقده به ارومیه انجام شده است.»
 
خیر‌اله خادمی، با بیان اینکه ۹۸ درصد زیرسازی ایستگاه انجام شده و ۲ درصد باقی مانده مربوط به آسفالت دو تقاطع است که خبر از اتمام بزودی آن را داد و افزود: «خط اصلی ۱۹۸ کیلومتر ریل گذاری قطار انجام شده و ۲ ایستگاه بین راهی در حال تکمیل است.» این سخنان که در اردیبهشت سال‌جاری گفته شده است، از وعده افتتاح قطار در خردادماه جاری که امروز آخرین روز خود را سپری می‌کند خبر می‌داد. قنچه امیدی که باز هم با اتمام خرداد ماه در دل مردم آذربایجان غربی خشک شده است.

صوت قطار شنیده نمی‌شود

قطاری که سال گذشته قرار بود بخش باری آن افتتاح و امسال بخش مسافربری آن رنگ ربان سرخ بهره‌برداری را به خود ببینید؛ اسیر همان سریال تکراری تمدید وعده‌ها شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در رابطه با اهمیت این خط آهن گفته است که این ایستگاه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن با مجموع ساختمان‌های مسافری و خدماتی به مساحت ۱۶ هزار و ۶۳۸ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار احداث شده است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
 
خادمی همچنین در آخرین صحبت‌های خود در خصوص روند انتقال ایستگاه مسافری ارومیه به داخل شهر توضیح داده است که مراحل تکمیلی مطالعات انتقال بخش مسافری به داخل شهر و ادغام آن با ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر ارومیه- تبریز در کنار پایانه مسافری شهر ارومیه در حال انجام است. با این حال هنوز خبری از شنیده شدن صدای خوش صوت قطار نیست و تا این صدا نواخته نشود، گویی نمی‌توان به صحبت‌های مسئولان اعتماد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار