کد خبر: 913497
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
پیامک‌هایی که در آن‌ها وعده جایزه داده می‌شود و شما برای دریافت این جایزه باید کدی دستوری را شماره‌گیری کنید، اما این کد در عمل کد خالی کردن حساب شماست...
زهرا چيذری
یک بار اشتباه کافی است تا به یکباره تمام شارژ تلفن همراهت تمام شود یا با قبض نجومی تلفن همراه مواجه شوید. پیامک‌هایی که در آن‌ها وعده جایزه داده می‌شود و شما برای دریافت این جایزه باید کدی دستوری را شماره‌گیری کنید، اما این کد در عمل کد خالی کردن حساب شماست. این روند حالا در پیامک جایزه عید فطر از ۴۵۰ هزار مشترک همراه اول کلاهبرداری کرد تا جایی که این‌بار وزیر ارتباطات وارد ماجرا شده و دستور داده خرید همه مشترکانی که در پی پیام جعلی اختصاص حجم رایگان اینترنت صورت گرفته است، لغو شود. با وجود این، اما ماجرای کلاهبرداری‌های پیامکی تحت‌نظر و حمایت اپراتور‌های تلفن همراه همچنان ادامه دارد.
ماجرا از یک پیامک آغاز شد. به مناسبت عیدسعید فطر پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه اپراتور اول به این مناسبت با استفاده از کد دستوری *۱۰۰*۲*۶*۵*۱# به میزان ۱۲۰ گیگ حجم اینترنت رایگان اختصاص خواهد داد، مشترکانی که فریب این پیام جعلی را خورده‌اند، عضو یک سرویس حجمی با ارزش مالی بیش از ۲۰۰ هزار تومان شده‌اند که این مبالغ در صورتحساب آن‌ها لحاظ شده است. همراه اول همان زمان در اطلاعیه‌ای جعلی بودن این پیغام را اعلام کرد، اما با توجه به شیوع این شایعه برخی از مشترکان کد را شماره‌گیری کرده بودند و خرید ناخواسته این سرویس باعث نارضایتی این مشترکان شده بود.

لغو بسته اینترنت ۲۰۰ هزارتومانی

در پی این ماجرا محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور داد تا با شناسایی ارسال‌کننده این پیام جعلی و معرفی آن به مقامات قضایی، تعداد مالباختگان احتمالی را شناسایی کند و راهکار فوری برای حل این موضوع ارائه دهد. ۴۵۰ هزار نفر در دام این جعل افتاده‌اند. از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر سیمکارت اعتباری و ۵۰ هزار نفر مابقی دارای سیمکارت دائمی بودند.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: برای بیشتر مشترکان اعتباری به دلیل نبود اعتبار کافی، این سرویس فعال نشده و صرفاً رزرو شده است. رگولاتور ارتباطی با اشاره به اینکه برای مشترکان دائمی متناسب با میزان کارکرد سیمکارت، سقف اعتبار در نظر گرفته می‌شود، می‌افزاید: پیامکی برای بسیاری از آنان ارسال شده که اعتبار کافی ندارید و برای فعال شدن این سرویس باید اعتبار خود را افزایش دهید، بنابراین برای تعداد زیادی از مشترکان اعتباری این سرویس فعال نشده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه خرید تمامی مشترکانی که براساس شایعه منتشر شده از طریق کد دستوری اعلام شده، بسته ۱۲۰ گیگ را انتخاب کرده‌اند، لغو و مصرف دیتای این مشترکان به آخرین بسته انتخابی قبل از این خرید بازمی‌گردد، تأکید می‌کند: همچنین برای مشترکانی که با فعال‌سازی کد USSD، از سرویس استفاده کرده‌اند هزینه‌ای منظور نخواهد شد و در صورتی که هزینه‌ای هم از آن‌ها کسر شده باشد، این هزینه بازگردانده می‌شود.
رئیس سازمان رگولاتوری با اشاره به اینکه لغو سرویس برای همه مشترکان از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح می‌کند: اپراتور‌ها ملزم شده‌اند فرایند خود را اصلاح کنند و در شیوه جدید برای همه سرویس‌ها، تأیید مشترک به صورت جداگانه پیش‌بینی شود.

حکایت همچنان باقی است

هر چند این دفتر به پایان آمد، اما حکایت پیامک‌های کلاهبرداری از مشترکان تلفن همراه همچنان ادامه دارد. پیامک‌های انبوهی که معلوم نیست با چه مجوزی و چگونه سر از گوشی تلفن همراه مشترکان سر در می‌آورد و با اغواگری‌هایی نظیر شرکت در قرعه‌کشی، برنده شدن شارژ یا پیش‌بینی نتایج بازی فوتبال و از این قبیل نوع جدیدی از کلاهبرداری را پایه‌گذاری می‌کند؛ چراکه در ازای هر پیامک مبلغ ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان از حساب مشترک کسر می‌شود و در نهایت هم هیچ جایزه‌ای در کار نیست و تنها مشترکان به مصرف بیشتر سوق داده می‌شوند. طراحان این پیامک‌های شانس‌محور روی نگرانی‌های موجود در جامعه که بر خلأ‌های موجود در جامعه و آینده مبهمی که در پی ساختار‌های نامناسب اجتماعی و اقتصادی به‌وجود آمده موج‌سواری می‌کنند و هیچ نهادی هم نظارت مناسبی بر این ماجرا ندارد، مگر آنکه این آش آنقدر شور شود که مثل این‌بار ۴۵۰ هزار نفر را درگیر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار