کد خبر: 913676
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
نمایندگان مجلس سراغ طرحی مستقل برای مبارزه با پولشویی رفتند
تصویب کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بخشی از برنامه اجرایی است که ایران و گروه مبارزه با پولشویی یا FATF امضا کرده است. برای اجرایی شدن این برنامه اجرایی دولت چهار لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که....
پس از مسکوت ماندن دو ماهه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اعتراضات فراوان به نحوه بررسی و تصویب آن حالا به نظر می‌رسد با سخنان مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس در خصوص نحوه بررسی این لایحه و عدم پیوستن به معاهدات بین‌المللی که تبعات آن برای ما روشن نیست، بیش از گذشته تکلیف این لایحه روشن شده است.
تصویب این کنوانسیون بخشی از برنامه اجرایی است که ایران و گروه مبارزه با پولشویی یا FATF امضا کرده است. برای اجرایی شدن این برنامه اجرایی دولت چهار لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که سه مورد آن به تصویب رسیده، اما به نظر می‌رسد تصویب کنوانسیون مبارزه با پولشویی با مخالفت جدی از سوی مقامات عالی رتبه نظام روبه رو شده است. به این ترتیب و با سخنان رهبری سیگنال‌های جدیدی از مجلس و شخص علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری در حال ارسال است که نشان از تغییر رویه مجلس در این باره دارد.

مطابق دستور رهبری عمل می‌کنیم

علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در حاشیه ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه معاهدات و کنوانسیون‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، آیا ممکن است موضوع الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مسکوت بماند یا قانون جدیدی در این باره وضع شود، اظهارداشت: ما حتماً این مسئله را با ایشان در میان می‌گذاریم. وی افزود: ما در این رابطه نظر کامل ایشان را می‌گیریم و براساس تدابیری که معظم‌له داشته باشند در مجلس پیگیری خواهیم کرد، البته رئیس مجلس شورای اسلامی در این میان تنها به بحث شهرداری‌ها نپرداخت و گریزی به ماجرای شهرداری‌ها زد و درباره امکان تصمیم‌گیری شورایی درباره سایر حوزه‌های مدیریتی گفت: درباره اینکه آیا فضای مدیریتی شورا‌ها را علاوه بر شهرداری‌ها در جا‌های دیگر هم بگسترانند احتیاج به قانونگذاری دارد و ما پیگیر این مسئله هستیم تا فعالیت شورا‌ها و شورا‌های استان‌ها افزایش پیدا کند.
لاریجانی ادامه داد: اصل موضوعی که مطرح است این است که طرح یک نظام یکپارچه مدیریتی در مجلس مطرح شده که در حال بررسی در کمیسیون‌هاست. وی افزود: دلیل اینکه این مسئله خیلی زود انجام نمی‌شود این است که به خاطر تفسیر متفاوتی که در این رابطه وجود دارد و شورای نگهبان با توجه به اینکه مفسر قانون اساسی است تفسیری در مورد حوزه کاری شورا‌ها دارد، همچنین در خصوص جایگاه وزرا هم نظرات خاصی دارد، بنابراین شاید اکنون با این تفسیر نشود نظام جامعی برای حوزه‌های مختلف مدیریتی کشور و شورا‌ها ایجاد کرد ولی در مورد شهرداری‌ها امکانپذیر است. وی همچنین یادآور شد:، اما انگیزه برای اینکه این تمرکز در امور دیوانی شکسته شود و به سمت استان‌ها و شهر‌ها برود وجود دارد.

تلاش نمایندگان برای تدوین طرحی جامع

به گزارش فارس، همچنین در واکنش به سخنان رهبری در مورد لایحه مبارزه با تروریسم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی «طرح مقابله با پولشویی و مبارزه با تروریسم» را تهیه و تدوین کردند. در همین زمینه، عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل ضمن تأیید این خبر گفت: امروز زمان آن است که نمایندگان خانه ملت برای حمایت از حقوق مردم قوانینی تصویب کنند که خلأ‌های قانونی را پر کند.
وی افزود: ما درباره پولشویی و پول‌های ناسالم قوانینی داریم، اما این قوانین نیاز به مصوبات دیگری هم دارند تا کامل شوند؛ در همین راستا طرحی را تهیه و تدوین کردیم تا قوانین محکم و درستی در این زمینه داشته باشیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با تأکید بر اینکه FATF بایگانی می‌شود، تأکید کرد: حمایت از مقابله با پولشویی و مبارزه با تروریسم ازجمله مباحثی است که در این طرح به آن توجه شده و مباحث مرتبط با آن در طرح گنجانده شده است.
یوسفیان‌ملا با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب گفت: در این جلسه و با توجه به رهنمود‌های رهبری برای تصویب قوانین داخلی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم تصمیم به تدوین این طرح گرفتیم که هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهیم کرد. این تصمیم در واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب اتخاذ شده که در دیدار اخیر نمایندگان مجلس گفته بودند، «همانگونه که درباره برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اخیراً مطرح‌شده در مجلس گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.»
لازم به ذکر است هم اکنون چندین قانون در حوزه مبارزه با پولشویی تدوین و تصویب شده است که منطقی‌ترین اقدام نمایندگان در خصوص آن یکپارچه کردن این قوانین و تعمیم آن به مواردی است که خلأ‌های قانونی در آن وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار