کد خبر: 913824
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
چگونه با يك سياست اشتباه به جای جذب توريست، مردم را تشويق به رفتن به سفرهای خارجي مي كنيم
یکی از بخش‌های که دولت برای کنترل قیمت‌ها برای آن ارز دولتی اختصاص داده است، ارز مسافرتی است. دولت برای هر مسافری که بار اول قصد سفر به کشورهای همجوار مثل ترکیه، گرجستان، افغانستان، تاجیکستان داشته باشد 500 یورو به قیمت دولتی و برای دیگر سفرهای اروپایی هم مبلغ 1000 یورو اختصاص می‌دهد.

سرويس اقتصادي جوان آنلاين - جواد عسگر: در حالی که در چند روز گذشته دوباره قیمت دلار دچار ملتهب شده و در بازار غیر رسمی و یا به اصطلاح بازار سیاه به بالای 7600 تومان رسیده است اما همچنان دولتمردان اصرار دارند که این قیمت‌ها واقعی نیستند و قیمت رسمی همان 4200 تومان است. تفاوت قیمت دلار 4200 تومان بانک مرکزی و دلار بازار غیررسمی 7600 تومان امروز نزدیک به 3400 تومان رانت برای عده‌ای خاص ایجاد کرده است و هنوز برنامه دولت در این باره مشخص نیست.
یکی از بخش‌های که دولت برای کنترل قیمت‌ها برای آن ارز دولتی اختصاص داده است، ارز مسافرتی است. دولت برای هر مسافری که بار اول قصد سفر به کشورهای همجوار مثل ترکیه، گرجستان، افغانستان، تاجیکستان داشته باشد 500 یورو به قیمت دولتی و برای دیگر سفرهای اروپایی هم مبلغ 1000 یورو اختصاص می‌دهد. حال با یک حساب سرانگشتی تفاوت این قیمت با بازار آزاد به نتایج جالبی دست پیدا می‌کنیم.
اگر امروز یک مسافر قصد سفر به ترکیه داشته باشد، تقریبا قیمت تور برای 3 شب سفر یک میلیون و دویست هزارتومان است، که علاوه بر این هزینه باید 220 هزارتومان هزینه خروج هم بپردازد که مجموعا هزینه سفر به ترکیه برای این شخص به یک میلیون و 500 هزارتومان می‌رسد. حال این نکته را در نظر بگیرید که دولت به این شخص 500 یورو به قیمت 5200 تومان می‌پردازد در حالی که این قیمت در بازار آزاد بیش از 8900 تومان است، یعنی دولت به ازای هر نفر که به خارج سفر کند یک میلیون و هشتصد هزارتومان یارانه می‌پردازد. یعنی دولت نه تنها هزینه سفر و عوارض خروج آن شخص را پرداخت کرده است، سیصدهزارتومان هم اضافه پرداخت کرده است.
در حالی که در همین چند روز پیش رهبر انقلاب بر ترک سفرهای خارجی تفریحی تأکید داشتند چگونه است که دولت برای رفتن به سفرهای خارجی یارانه نیز پرداخت می‌کند. آیا درست است در حالی که کشور در یک جنگ اقتصادی با ابرقدرت‌های جهانی ورود کرده است ارزهای گرانبهای کشور را به راحتی هدر داد. ارزهایی که باید به کالاهای اساسی و دارو و یا در جهت تولید ملی کشور اختصاص پیدا کند
در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 تعداد سفرهای خارجی 4 میلیون مسافر بود اما در پایان سال 96 نزدیک 10 میلیون سفر رسیده است.
در حال حاضر آمار گردشگر ورودی کشور به طور متوسط نزدیک به 5 میلیون مسافر است و این نشان از منفی بودن گردشگر به کشور را دارد ، سئوالی که باید از دولتمردان پرسید آیا در چنین وضعیتی به جای جذب توریست خارجی پرداخت یارانه دولتی برای رفتن به سفر خارجی کار درستی است؟

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
1
0
آنوقت ایرانیهای خارج از کشور هم باید عوارض خروج را بپردازند وهم باقی مانده حقوق بازنشستگی خودرا از کشور با یورو بیش از نه هزار تومان خارج کنند....
البته ایرانی های عادی که هیچ نوع تحمیلی به سیستم اقتصادی کشور نمیکنند وبا سختی در اروپا فرزندانشان تحصیل میکنند وخودشان با وجود پرداخت بیمه واحیانا مالیات حقوقشان تقریبا تنها توریستهای داخلی کشور هستند..
البته حساب وطن فروشانی که متاسفانه در داخل همدستان بیشماری دارند جداست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
منظور نوشته بالا طرفداری از گرانی دلار نیست بلکه منظور آن است که چرا دولت باید برای سفرهای خارجی سوبسید و یارانه دهد. اگر قیمت واقعی دلار 5هزارتومان است پس دولت باید زمینه ای ایجاد که همه بتوانند از این قیمت استفاده کنند. نه اینکه برای بخشی از جامعه رانت ایجاد کند و برای بخش دیگری نه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار