کد خبر: 913894
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
گفت‌وگوی «جوان» با کارگردان نمایش «منبر تئاتر»
گروه هنری رسانه‌ای نقاره‌خانه به‌عنوان اولین طراح و مجری «منبر تئاتر» با همراهی تیم متخصص و جوان و با بهره‌گیری از رهنمود‌های مقام معظم رهبری اقدام به تولید تئاتر با موضوعات مختلف آن‌هم با استفاده از فنون نوین هنر‌های نمایشی و تجهیزات نورپردازی و صدابرداری آماده در مساجد، هیئات، مدارس، دانشگاه و ارگان‌های مختلف می‌کنند
محمدعلی میرزایی
گروه هنری رسانه‌ای نقاره‌خانه به‌عنوان اولین طراح و مجری «منبر تئاتر» با همراهی تیم متخصص و جوان و با بهره‌گیری از رهنمود‌های مقام معظم رهبری اقدام به تولید تئاتر با موضوعات مختلف آن‌هم با استفاده از فنون نوین هنر‌های نمایشی و تجهیزات نورپردازی و صدابرداری آماده در مساجد، هیئات، مدارس، دانشگاه و ارگان‌های مختلف می‌کنند، به همین خاطر با «میلاد جباری مولانا» نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر و طراح «منبر تئاتر» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.
درباره این که «منبر تئاتر» چگونه طرحی است و تا چه اندزه می‌تواند در نوع خود تأثیرگذار باشد بگویید.
منبر تئاتر یک شیوه اجرایی و آموزشی را به همراه دارد و هدف بسیار جدی در راستای گسترش مساجد را در دنبال خود دارد. تئاتری که مردمی باشد و با ارگان یا سازمان به‌خصوص ارتباطی نداشته باشد، سالیان متمادی مسجد محل و مأمن کار‌های مردمی است. من یک مثال روشنی را برای شما می‌آورم. در مراسمی یک روحانی خوش‌بیان مباحث اخلاقی و عرفانی را با زبان شیوا و گویا برای مستمعین بیان می‌کند، اما در نهایت کسانی که از آن مراسم خارج می‌شوند نکات آن را به فراموشی می‌سپارند، به همین خاطر هدف منبر تئاتر گسترش اخلاق و ترویج مفاهیم ارزشمند است. در همین موضوع منبر تئاتر کتاب‌هایی وجود دارد مانند مبانی تئاتر مسجدی که این موارد مستلزم منابع مختلفی است و خود بنده نزدیک به ۵۰۰ اجرای تئاتر در مساجد و یادواره شهدای مختلف را در کارنامه خود دارم، در حال حاضر در بعضی مساجد بسیجی‌هایی وجود دارند که در زمینه تئاتر تجربه‌ای را به دنبال نداشتند که ما در گروه رسانه‌ای نقاره‌خانه به دنبال پرورش این عزیزان در حوزه تئاتر و گروه‌های نمایشی هستیم که در ابتدا در تهران هر گروه نمایشی در یک منطقه مشخص شده تا بتواند کار‌های مختلفی را در مساجد اجرا کند ضمن این که خود حقیر در حال آماده‌سازی کتابی تحت عنوان «مبانی منبر تئاتر» هستم که انشاءالله در ماه‌های آتی روانه بازار می‌شود که این کتاب به این دوستان می‌تواند کمک شایانی کند. منبر تئاتر آنچنان دغدغه اجرایی ندارد، اما در تلاش است که بتواند گروه‌های نمایشی سالم در سطح مناطق در مساجد مختلف داشته باشد. این طرح می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های مختلف دوستانی که در مساجد فعالیت می‌کنند باشد. امیدوارم در اجرای طرح «منبر تئاتر» سازمانی همچون «مرکز امور مساجد» به ریاست حجت‌الاسلام «علی‌اکبری» ما را حمایت کند و ما هم در آینده جلسه‌ای در این باره با ایشان خواهیم داشت، چون یکی از مطالبه‌های مقام معظم رهبری هم ایجاد یک فضای نو و متفاوت در مساجد برای جوانان است. یکی از ابزاری که این قشر از جامعه را می‌تواند به خوبی جذب و ساماندهی کند همین مقوله تئاتر است.
اما شاید بتوان گفت: مرکز هنر‌های نمایشی هم بتواند در این امر کمک فراوانی کند. نظرتان چیست؟
بله به نکته خوبی اشاره داشتید. در حال حاضر در ساختار اداره کل مرکز هنر‌های نمایشی تغییر و تحولاتی رخ داده است و آقای «شهرام‌کرمی» به مدیریت این مجموعه آمدند که ایشان هم از نویسندگان و کارگردانان برجسته حوزه تئاتر به شمار می‌آیند و گمانم بر این است که ایشان هم می‌توانند به این طرح کمک کنند. تفاوت یک نمایش معمولی با منبر تئاتر در مفاهیمی است که به مخاطب القا می‌کند. قرار است در یک نمایش ۳۰ دقیقه مفاهیم اخلاقی را به تماشاگر ارائه شود، مانند بین نماز مغرب و عشا یا در ایام محرم هم با هیئت رزمندگان صحبت کردیم که در هیئات مذهبی هم در این ایام منبر تئاتر را اجرا کنیم.
این طرح اهداف زیرساختاری هم به دنبال خود داشته است؟
بله، ما به مخاطب خود نمایشنامه ارائه نمی‌دهیم کما این که نمایشنامه‌های مختلفی در این زمینه چاپ شده و ضرورت ما در این است که فضای «منبر تئاتر» در مساجد حفظ شود و هدف آن هم مساجد است کما این که در دانشگاه و مدارس مختلفی هم اجرا شده و در زیرمجموعه این طرح تئاتر عروسکی هم اجرا شده است که در پایگاه‌ها بتوانیم تیم‌های اجرایی را ایجاد کنیم که نمایش‌های عروسکی را اجرا کنند که این عزیزان با آداب و رسوم آن شهر این فضا را تبدیل به اجرا کنند.
شما با هنرمندان مختلفی از جمله ارژنگ امیرفضلی، امید زندگانی، آتش تقی‌پور و... همکاری داشتید. آیا می‌توان گفت که این عزیزان در این طرح هم حضور داشته باشند؟
قطعاً هنرمندانی همچون امید زندگانی، آتش تقی‌پور، مهری آل‌آقا و... در طرح «منبر تئاتر» می‌توانند کمک‌های زیادی در بحث نمایشی و اجرایی داشته باشند که امید است که از وجود این عزیزان هم استفاده کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار