کد خبر: 913954
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
در پی ادعای برخی رسانه‌ها درباره توافق جنبش انصارالله بر سر تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل، رهبران انصارالله این ادعا را تکذیب کردند. عضو شورای سیاسی انصارالله گفت که درباره تحویل الحدیده بحث نشده و تنها چیزی که روی آن بحث می‌شود روند نظارت بین‌المللی بر بندر است نه به دست گرفتن اداره آن.
روح‌الله صالحی
در پی ادعای برخی رسانه‌ها درباره توافق جنبش انصارالله بر سر تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل، رهبران انصارالله این ادعا را تکذیب کردند. عضو شورای سیاسی انصارالله گفت که درباره تحویل الحدیده بحث نشده و تنها چیزی که روی آن بحث می‌شود روند نظارت بین‌المللی بر بندر است نه به دست گرفتن اداره آن.
در حالی ائتلاف سعودی سعی دارد استان الحدیده را از دست نیرو‌های یمنی خارج کند و آن را به دست سازمان ملل که به طور غیرمستقیم حامی سعودی‌ها است، بسپارد، نیرو‌های انصارالله می‌گویند در این باره مذاکره‌ای در کار نیست. محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «روند تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل قبلاً و طی روز‌های اخیر مطرح نشده و تنها چیزی که روی آن بحث می‌شود روند نظارت بین‌المللی بر بندر است نه به دست گرفتن اداره آن». وی تأکید کرد: «ائتلاف عربی قبلاً درخواست تحویل بندر را داده بود، اما سازمان ملل رد کرد، چون این موضوع در حوزه اختیارات سازمان ملل نیست و مذاکرات کنونی با سازمان ملل مربوط به بازگرداندن تیم سازمان ملل است که قبلاً در این بندر بود». روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع یمنی مدعی شده بود که انصارالله برای واگذاری کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل اعلام آمادگی کرده است. این درحالی است که مارتین گریفیتث، نماینده سازمان ملل در یمن هفته گذشته به صنعا رفته بود تا با رهبران انصارالله بر سر نظارت سازمان ملل بر الحدیده گفت‌وگو کند که این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت. با اشغال الحدیده، که تنها راه کمک‌رسانی خارجی به یمنی‌ها و نزدیک به پایتخت است، اهرم فشار سعودی‌ها به انصارالله تشدید خواهد شد و یمنی‌ها حاضر به از دست دادن این منطقه استراتژیک نیستند. سازمان ملل در حالی به دنبال خروج الحدیده از دست انصارالله است که جنایات سعودی‌ها در یمن را محکوم نکرده است و با سکوت خود، دست ائتلاف عربی را برای کشتار یمنی‌ها باز گذاشته است. محمد البخیتی در ادامه گفت‌وگوی خود درباره تحولات میدانی الحدیده نیز گفت: «نیرو‌های ائتلاف خسارت‌های شدیدی طی سه روز گذشته متحمل شده‌اند و از مناطقی در منطقه الدوار عقب رفته‌اند. نیرو‌های مردمی و ارتش یمن توانستند خطوط امدادرسانی آن‌ها را در پنج منطقه در امتداد ساحل قطع کنند و این امر منجر به شکست نیرو‌های ائتلافی می‌شود که در طول مناطق ساحل هستند». البخیتی افزود: «حساب باز کردن ائتلاف عربی بر راهکار نظامی غیرممکن است و فرودگاه و اطراف آن تحت تسلط نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی است و تسلط نیرو‌های ائتلاف بر فرودگاه الحدیده صحت ندارد». در روز‌های اخیر ائتلاف عربی بار‌ها مدعی شده است که فرودگاه الحدیده را تصرف کرده، اما این خبر از سوی یمنی‌ها تکذیب شده است و ارتش یمن گفته است که فرودگاه امن بوده و ۱۰۰ درصد در دست انصارالله است.

واکنش‌ها به حملات سعودی

حملات ظالمانه عربستان و متحدانش به بندر الحدیده، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. به گزارش گاردین، شماری از نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه و هنرمندان انگلیس در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور به حمایت لندن از حملات سعودی‌ها به بندر الحدیده اعتراض کردند. این اقدام با تجمع در برابر مقر نخست‌وزیری انگلیس انجام شد. فعالان حقوق بشری در واشنگتن، پایتخت امریکا هم با تجمع مقابل سفارت عربستان تجاوزگری ائتلاف سعودی در یمن را محکوم کردند. نیرو‌های عربستان و امارات حمله به بندر الحدیده را با پشتیبانی امریکا، انگلیس و فرانسه انجام می‌دهند. غربی‌ها که از ابتدای جنگ یمن با کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی ائتلاف عربی را پشتیبانی می‌کردند الان به طور مستقیم وارد نبرد با یمنی‌ها شده‌اند و حتی گفته می‌شود ترور صالح الصماد، رئیس شورای عالی یمن که دو ماه پیش شهید شد هم توسط پهپاد‌های امریکایی انجام شده است. بندر الحدیده، محل اصلی برای ورود کمک‌ها به مردم یمن در نیمه شمالی این کشور است و آژانس‌های کمک‌رسان هشدار داده‌اند که اگر این حملات ادامه‌دار باشد، فاجعه بشری رخ می‌دهد و جان صد‌ها هزار نفر به خطر می‌افتد. تسلط بر بندر الحدیده به سعودی‌ها این امکان را می‌دهد تا بر تمامی گذرگاه‌های آبی یمن سیطره یابند و بنابراین تلاش می‌کنند با اشغال این منطقه و تکمیل محاصره یمن، انصارالله را تحت فشار قرار داده به پذیرش خواسته‌های خود وادار کنند. رژیم سعودی و ابوظبی می‌دانند که به دلیل موقعیت جغرافیای راهبردی بندر الحدیده می‌توانند مسیر سیطره بر ساحل غربی یمن و همچنین دیگر نقاط این کشور را هموار سازند و همه توان خود را برای اشغال این بندر گذاشته‌اند و از متحدان غربی نیز کمک گرفته‌اند.
تلفات سنگین سعودی‌ها
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در چند عملیات نظامی ضربات سختی را بر متجاوزان سعودی وارد کردند. به گزارش شبکه المسیره، منابع نظامی در یمن اعلام کردند که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در چند عملیات حساب شده، موفق شدند خسارات سنگینی به نیرو‌های مزدور وارد آورند. یگان‌هایی از ارتش و کمیته‌های مردمی در عملیاتی در منطقه شمال مجیلیس به کاروانی از تجهیزات و ماشین جنگی متجاوزان و مزدوران آن‌ها حمله کردند که در این حمله خسارات بسیار سنگینی به دشمن وارد شد. همزمان با این عملیات، یگان‌های نظامی دیگری در عملیات مشابه در شمال شهرستان دریهمی موفق شدند با هدف قرار دادن تجهیزات جنگی دشمن در منطقه الجبیله، شش نیروی متجاوز و مزدور را از پای در آورند. بر اساس این گزارش، «ارتش و کمیته‌های مردمی در شهرستان تحیته نیز تحرکات مزدوران را در دو منطقه از شمال این شهر هدف قرار داد که به قول یک منبع نظامی در این عملیات چند ماشین جنگی به همراه سرنشینان آن‌ها هدف قرار گرفته و منهدم شدند». نیرو‌های یمنی تعدادی از مزدوران سعودی را در الحدیده محاصره کرده و از آن‌ها خواسته‌اند خودشان را تسلیم کنند. به‌رغم برخورداری ائتلاف سعودی از تجهیزات نظامی پیشرفته، یمنی‌ها بیش از ۳۰۰ مزدور ائتلاف را به هلاکت رسانده و ده‌ها تن را به اسارت گرفته‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله الهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
با سلام ، در اینکه سازمان ملل و نمایندگان آن قاعده تا" از سر سپردگان صهیونیست هستن اصلا" نباید شک کرد و باز اینکه مدیریت و فرماندهی ایئتلاف علیه مردم یمن صهیونیست و یهودین شکی نیست ، و اینکه آنها هرگز دلشان برای یمنیها نه سوخته شکی نیست ...اما طبق قرآن یهودی رجز و جنگ روان و عربده جلوی اسلام زیاد میخواند ، اما نهیتا" پا به فرار میگذارند اصلا" شک ندارم . این فرمول در عراق سوریه لبنان فلسطین و انشاالله در یمن رخ خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار