کد خبر: 914011
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
تکلیف هیأت رییسه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به جز دو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» و «کمیسیون اصل نود» تعیین تکلیف شده و این انتخابات بیش از هر کسی یک پیام برای علی لاریجانی و طیف منتسب به او در مجلس داشته است.
جوان آ‌نلاین: تکلیف هیأت رییسه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به جز دو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» و «کمیسیون اصل نود» تعیین تکلیف شده و این انتخابات بیش از هر کسی یک پیام برای علی لاریجانی و طیف منتسب به او در مجلس داشته است.

با نگاه به ترکیب جدید ریاست کمیسیون‌ها مشخص می‌شود که تنها کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی که ریاست آن به کاتب رسید به طیف لاریجانی نزدیک است و مابقی کمیسیون‌ها بین فراکسیون امید و فراکسیون نمایندگان ولایی دست به دست
شده است.
حالا علی لاریجانی که حدود یک ماه پیش با رأیی شکننده و در دو مرحله موفق شد به ریاست مجلس دهم برسد این بار حامیان او در انتخابات کمیسیون‌ها شکست سنگینی را پذیرفتند.
به انتخابات یک ماه پیش هیأت رییسه مجلس برمی‌گردیم جایی که لاریجانی نتوانست به سادگی دوره‌های قبل به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند! فراکسیون نمایندگان ولایی نیز در دو دوره انتخابات هیأت‌رییسه با لاریجانی همراهی کرد اما اعضای این فراکسیون معتقد بودند که در مجلس دهم لاریجانی دائماً از اصول‌گرایان در مقاطع مختلف امتیاز گرفته و به فراکسیون امید امتیاز داده است. انتخاب دو نایب‌رییس مجلس از میان اعضای فراکسیون امید یکی از جلوه‌های این امر بود و به همین دلیل فراکسیون نمایندگان ولایی برای ریاست مجلس نامزد جداگانه معرفی کرد، اگرچه می‌دانستند نامزد این فراکسیون تنها ۶۰ تا ۷۰ رأی در مجلس خواهد داشت و لاریجانی مجدداً بر کرسی ریاست تکیه می‌زند اما می‌خواهند به پایگاه اجتماعی خود که نسبت به عملکرد ضعیف مجلس انتقاد دارند اعلام کنند، فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم اقلیت هستند و تصمیم‌گیری‌های مجلس دهم در مورد مؤسسات مالی و اعتباری، نوسانات بازار ارز، استیضاح وزرا و سؤال از رییس‌جمهوری و لوایح چندگانه و نظارت ضعیف بر دولت ناشی از عملکرد این فراکسیون نیست.
اما در نهایت آقای علی لاریجانی موفق شد با رأی فراکسیون نمایندگان ولایی از آقای محمدرضا عارف پیشی بگیرد. حالا یک ماه پس از آن انتخابات، این بار در انتخابات هیأت‌رییسه مجلس وضعیت برای طیف علی لاریجانی ورق خورده است! انتخابات هیأت‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی امروز برگزار می‌شود و فراکسیون مستقلان ولایی که وابسته به علی لاریجانی است یکی یکی ریاست این کمیسیون‌ها را از دست می‌دهد.
حالا هم فراکسیون امید و هم فراکسیون نمایندگان ولایی پیام‌های جداگانه‌ای را به علی لاریجانی مخابره می‌کنند، البته فراکسیون امید یک پیام ویژه نیز به دولت و رییس‌جمهوری هم دارد که اصلاح‌طلبان پای حمایت‌های بی‌چون و چرای کابینه شما از
علی لاریجانی نمی‌ایستد.
اما نکته قابل توجه در این بین این است که این اتفاقات و به عبارتی شکست‌ها برای علی لاریجانی در حالی رقم می‌خورد که یک سال به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و بدون شک جایگاه رییس مجلس و حامیان او برای این دوره از انتخابات در خطر خواهد بود.
از سوی دیگر ترکیب جدید کمیسیون‌های مجلس بر روابط دولت و طیف علی لاریجانی نیز بی‌تأثیر نخواهد بود، رییس مجلس در تمام پنج سال اخیر در بسیاری از لوایح و مصوباتی که حاشیه‌های زیادی را به همراه دولت داشته حامی رییس‌جمهوری بوده است و شاید هم حال این انتظار را از کابینه رییس‌جمهوری داشته باشد که در وضعیت کنونی و احتمالاً در انتخابات آتی مجلس هوای او و حامیان او را داشته باشد.
هرچه هست در وضعیت کنونی انتخابات اخیر نشان داد که روابط دولت و رییس و حامیان رییس وارد مرحله تازه‌ای شده و حواشی جدیدی را نیز به همراه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار