کد خبر: 915006
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
پلیس: ارائه خدمات حفاظت شخصی غیر‌قانونی است
چند سالی است که مؤسسات ارائه خدمات حفاظت شخصی بازار پر رونقی پیدا کرده‌اند. درحالی‌که این مؤسسات مجوز قانونی هم ندارند؛ خدماتشان تبدیل به مایه فخر بسیاری از سلبریتی‌ها و تازه به دوران رسیده‌ها شده است. حالا پلیس اعلام کرده فعالیت بادیگارد‌های شخصی نه‌تن‌ها غیرقانونی است، بلکه هیچ نهاد بر طبق هیچ قانونی اجازه فعالیت تحت عنوان «بادیگارد» را به هیچ شخصی نمی‌دهد.
عليرضا سزاوار
چند سالی است که مؤسسات ارائه خدمات حفاظت شخصی بازار پر رونقی پیدا کرده‌اند. درحالی‌که این مؤسسات مجوز قانونی هم ندارند؛ خدماتشان تبدیل به مایه فخر بسیاری از سلبریتی‌ها و تازه به دوران رسیده‌ها شده است. حالا پلیس اعلام کرده فعالیت بادیگارد‌های شخصی نه‌تن‌ها غیرقانونی است، بلکه هیچ نهاد بر طبق هیچ قانونی اجازه فعالیت تحت عنوان «بادیگارد» را به هیچ شخصی نمی‌دهد.
مدت‌هاست که برخی خواهان استخدام محافظ به‌منظور کسب امتیاز اجتماعی هستند. از عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی بعضی سلبریتی‌ها و افراد ثروتمند مدام منتشر می‌شود، چنین بر می‌آید که این افراد در محفل‌های عمومی به همراه تیم محافظ و تشریفات حضور می‌یابند.
تب این کار از ورزشکار و بازیگر سینما گرفته تا صفحات اینستاگرام بچه پولدار‌ها دیده می‌شود و البته این اقدامات با واکنش‌های مختلف هم همراه بوده است. به نظر می‌رسد استخدام محافظ در بین بعضی‌ها به پدیده نوظهور اجتماعی تبدیل شده است. رئیس پلیس پیشگیری ناجا در واکنش به فعالیت برخی افراد و شرکت‌های خصوصی تحت عنوان محافظان شخصی یا بادیگارد که سرویس‌های محافظتی را به برخی از افراد از جمله سلبریتی‌ها ارائه می‌دهند، گفت: پلیس و نیروی انتظامی هیچ مجوزی برای محافظت شخصی از افراد یا فعالیت بادیگارد‌ها صادر نکرده و نه‌تن‌ها پلیس، بلکه قانون نیز چنین اجازه‌ای را نداده است. سردار محمد شرفی افزود: حفاظت از شخصیت‌ها در نیروی انتظامی بر‌اساس ضوابط خاص و قوانین کشور است و حفاظت از شخصیت‌ها، با توجه به این ضوابط انجام می‌شود.
هم‌اکنون مسئولیت حفاظت از شخصیت‌های نظام به یگانی تحت اختیار یگان حفاظت از شخصیت‌ها در ناجاست. به گفته سردار هدایت البرزی، فرمانده سابق یگان حفاظت از شخصیت‌های ناجا، حدود ۸۰ درصد از مقامات که دارای رده امنیتی هستند، مورد حفاظت قرار می‌گیرند و حفاظت از آن‌ها در اختیار یگان حفاظت شخصیت‌هاست و تعداد معدودی نیز در اختیار سپاه پاسداران است.
تشخیص اینکه یک شخصیت مورد تهدید است یا خیر یا اینکه باید نظام جان چه کسی را حفاظت کند، توسط شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی کشور انجام می‌شود.

وقتی جرم مضاعف رخ می‌دهد

طبق قانون انواع افشانه‌های اشک‌آور گازی مانند تهوع‌آور، خواب‌آور و بیهوش‌کننده که موجب اختلال در تنفس کوتاه و بلند‌مدت می‌شود و انواع شوکر‌های الکتریکی که منجر به اختلال عصبی شوند، جزو سلاح سرد و شکاری محسوب شده و شامل مجازات‌های این قانون می‌شوند.
استفاده‌کنندگان از گاز‌های اشک‌آور علاوه بر جزای نقدی به جزای کیفری نیز محکوم می‌شوند که این مجازات شامل دو تا پنج سال حبس برای نگهداری، فروش، حمل، استفاده یا هر نوع معامله دیگر با این وسیله است. حال آنکه حمل این تجهیزات معمولاً توسط بادیگارد‌های شخصی امری عادی است که این خود منجر به جرم مضاعف هم می‌شود.
در حال حاضر برخی از مراکز به آموزش محافظ می‌پردازند. از نظر این مراکز تربیت بادیگارد مستلزم وضعیت فیزیکی نرمال برای فرد با دارا بودن قد بالای ۱۷۵ سانتیمتر است. بادیگارد تشریفاتی هم باید قد بالای ۱۸۷ سانتیمتر و وزن بالای ۹۰ کیلوگرم داشته باشد.

مراقبت با چاشنی اهانت

جامعه‌شناسان بر این باورند استخدام محافظ نیز از سوی برخی افراد نوکیسه وسیله‌ای برای خودنمایی است. شخصی که تا دیروز کسی او را نمی‌شناخت و به‌واسطه اجرای کنسرت یا بازی در یک فیلم سینمایی شهرت نسبی کسب کرده، نیازی به استخدام محافظ ندارد. مگر این افراد را چه خطراتی تهدید می‌کند؟
اغلب افرادی که مبادرت به استخدام محافظ می‌کنند، در پی ساختن شخصیت کاذب از خود در ذهن دیگران هستند. برخی از این افراد بر این باورند که داشتن محافظ به شخصیت و جایگاه اجتماعی آن‌ها می‌افزاید. اگر مراقبت از سلبریتی‌ها تحت عنوان محافظ شخصی و بادیگارد شامل اهانت، ایجاد ترافیک و به خطر انداختن حقوق دیگران شود، نه‌تن‌ها غیراخلاقی و ضداجتماعی است، بلکه عواقب کیفری هم همراه دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
لیبرال ترین سیستم سرمایه سالاری وکرامت سرمایه داران در جهان در کشور انقلابی ایران برقرار است .....!
پول داری هر کاررررررری خواستی بکن واگر نداشتی حتی نمیتونی بمیری !
قداست پول بخصوص در این پنج سال اخیر حیرت انگیز وگاهی مشمئز کننده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
زمانیکه نیروی انتظامی نمیتونه امنیت رو برقرار کنه مردم مجبورن خودشون با هزینه شخصی امنیت رو برقرار کنن؛ شما به پایین همین صفحه خبری نگاه کنید، چند مورد حادثه دزدی و قتل و زورگیری در کشور اتفاق میفته و هیچکس پاسخگو نیست؟؟؟ پس اگر کاری برای امنیت مردم نمیکنید، حداقل جلوی تامین امنیت توسط خودشون رو نگیرید؛
سپاس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار