کتاب «آسیبشناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» نوشته حسین ایزدی، پژوهشگر انقلاب اسلامی از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد.
«انقلاب اسلامی» به عنوان پدیدهای بینظیر در تاریخ معاصر جهان، با گشودن افقهای امیدبخش به بازسازی تمدن اسلامی و بازیابی نقش مسلمین در جهان، نیازمند تأمل و اندیشه و تفکر است. «انقلابگرایی، انقلاباندیشی و انقلابمداری» ضرورتهای نوظهوری هستند که باید در متن زندگی جوانان متفکر انقلابی به عنوان بخشی از حیات حرفهای ایشان جای باز کند. انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائماً اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید کرد؛ اندیشههایی که از قالبهای رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد.
کتاب حاضر تأملاتی در تحلیل آسیبهای کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب اسلامی است. نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر کتاب حاضر بیان داشته است: «این اثر، محصول برخی تأملات و یادداشتهای نویسنده تا کنون است که تنها با انگیزه کمک به انقلاب، سلوک با انقلاب اسلامی و نشان دادن میزان علاقه و اهتمام به این پدیده مقدس به نگارش درآمده است...»
محتوای کتاب
کتاب «آسیبشناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» از یک مقدمه و سه بخش تشکیل شده است: انقلاب اسلامی، حوزههای علمیه و تولید علم. عناوین مقالات بخشهای اول این کتاب عبارتند از:
۱- بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان،۲- گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب، ۳- آسیبشناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی،۴- آسیبشناسی حرکتهای گروهی با رویکرد پاسخ به ضرورتهای انقلاب اسلامی، ۵- معنویت انقلاب اسلامی (تحلیلی بر عوامل کاهش معنویت و راهبردهای توسعه آن در کشور)، ۶- آسیبشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۷- درآمدی بر روششناسی برداشت از سخنان رهبر معظم انقلاب و ۸- مقام معظم رهبری و گفتمانسازی.
بخش دوم کتاب، تأملاتی درباره حوزههای علمیه و نسبت آن با انقلاب اسلامی است و از عناوین زیر تشکیل شده است: ۱- درآمدی بر جریانهای علمی، سیاسی و فکی حوزههای علمیه، ۲- درآمدی بر تیپشناسی و مدلسازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی، ۳- حوزه سنتی و سنتهای حوزوی، ۴- هندسه حیات عالِم انقلاب اسلامی، ۵- تأملی پیرامون جایگاه پژوهش در دوران استقرار حاکمیت دینی (پژوهش تفریح یا تکلیف؟)، ۶- تأملی پیرامون چیستی و چگونگی تحول در حوزه، ۷- آسیبشناسی تحول در حوزه، ۸- تحلیلی بر پدیده ورود دانشجویان به حوزههای علمیه، ۹- درآمدی بر ظرفیتشناسی تبلیغ با رویکرد شبکه جامع تبلیغ، ۱۰- مطالبات جبهه فکری انقلاب اسلامی از حوزههای علمیه، ۱۱- آسیبشناسی مطالبات از حوزههای علمیه در عرصه تولیدات فکری و ۱۲- از فقه تاریخی تا فقه تاریخساز.
بخش سوم کتاب نیز به تولید علم از منظر انقلاب اسلامی میپردازد و شامل مقالات و تحلیلهای زیر است: ۱- بازخوانی ضرورت تولید علم برای جامعه اسلامی، ۲- جستاری در مفهوم آزاداندیشی، ۳- قرائتی اجتماعی از فرآیند تولید علم، ۴- نگاهی به پیامدهای ترجمه و نقش آن در تولید علم و ۵- تأملی پیرامون دفاعیه تئوریک سعید حجاریان در سال ۱۳۸۸.