کد خبر: 917602
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
رویترز طی گزارشی مدعی شد تحریم‌ها صادرات نفت ایران را به شدت کاهش خواهد داد و بدترین سناریو‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است صادرات نفت ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.
جوان‌آنلاین: صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا احتمالا تا پایان امسال به میزان دو سوم کاهش خواهد یافت و در شرایطی که عرضه نفت سایر کشور‌ها نیز با کاهش مواجه شده، بازار جهانی را با محدودیت‌های شدیدی مواجه خواهد ساخت.

واشنگتن ابتدا قصد داشت پس از خروج ترامپ از برجام، کل صادرات نفت ایران را قطع کند و از کلیه کشور‌ها خواسته بود تا ماه نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند.

اما پس از آن آمریکا اندکی لحن خود را ملایم‌تر کرده و اعلام نموده که ممکن است به برخی ازم تحدانش که وابسته به واردات نفت از ایران هستند، معافیت‌هایی را در نظر بگیرد.

اما برخی تحلیلگران همچنان معتقدند، تحریم‌ها صادرات نفت ایران را به شدت کاهش خواهد داد. بدترین سناریو‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است صادرات نفت ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

موسسه اف جی‌ای معتقد است، صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها ممکن است به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. این میزان نفت عمدتا به چین صادر خواهد شد و مقدار کمی هم سهم کشور‌های هند، ترکیه و سایر مشتریانی خواهد بود که از معافیت‌های دولت آمریکا برخوردار شده اند.

به گفته اف جی ای، ۱۰۰ هزار بشکه میعانات نیز ممکن است راه خود را به سمت چین، خریداران مشمول معافیت و احتمالا امارات و کره باز کند.

چین، بزرگترین مشترین نفت ایران که روزانه ۶۵۰ هزار بشکه از تهران خرید می‌کند، ممکن است تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد و به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

هند که در نیمه نخست امسال روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، هنوز موضع رسمی خود را در مورد تحریم‌های ایران اعلام نکرده است. اما به پالایشگاه‌های دولتی این کشور گفته شده که با یافتن جایگزین‌های دیگر، خود را برای کاهش شدید یا توقف خرید نفت از ایران آماده کنند.

کره جنوبی و ژاپن، که در نیمه نخست امسال مجموعا حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اند، گفته اند، اگر از تحریم‌ها معاف نشوند، خرید نفت از ایران را متوقف خواهند کرد.

اروپا در نیمه نخست امسال بیشترین سهم را از نفت صادراتی ایران به خود اختصاص داده و ایتالیا و ترکیه مهمترین خریداران اروپایی نفت ایران بوده اند.

پس از آنکه بانک سوئیسی بی سی‌ی اعلام کرد، تامین مالی محموله‌های نفتی ایران را تا ۳۰ ژوئن متوقف می‌کند، چند پالایشگاه اروپایی خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند.

پالایشگاه‌های یونان و اسپانیا هم شروع به کاهش خرید نفت از ایران کرده اند. اما ترکیه به عنوان یک خریدار کلیدی گفته، روابط خود با ایران را قطع نخواهد کرد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار