کد خبر: 917855
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
انتشار اخبار دروغ از سوی چهره‌ها در فضای مجازی ناامنی روحی و روانی ایجاد می‌کند
قطعاً ادعای همراهی با مردم و در عین حال ذبح و مورد هدف قرار دادن امنیت روانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... با انتشار و ضریب دادن به اخبار دروغین و کذب درباره آن‌ها اقدام عقلایی محسوب نمی‌شود
مصطفی شاه‌کرمی
امکانات و ابزار‌های متنوع فضای مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی و امکان ارسال و دریافت عکس و ویدئو فضای وسیعی برای ایجاد ارتباط بین چهره‌های مختلف و سلبریتی‌ها در اختیار آن‌ها قرار داده است. متأسفانه گاهی اوقات انتشار برخی اخبار سوء و غیرواقعی از سوی همین سلبریتی‌ها زمینه‌ساز بروز ناامنی روانی در میان جامعه می‌شود و البته انتشار غیرمسئولانه و اخبار کذب و مجعول، بیش از پیش برای فیلترینگ این شبکه‌ها بهانه دست مسئولان می‌دهد.

توقف سلبریتی‌ها در سطح کاربر
برخلاف توضیح و تعریفی که گفته شد، بسیاری از سلبریتی‌های جامعه ما در حدود و ثغور «استفاده» کردن از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متوقف شده‌اند. به دلیل عدم‌آگاهی و اطلاع از حوزه‌های اثرگذار همین تکنولوژی در بحث ایجاد یا اختلال امنیت روانی و عملیاتی اقدام به انتشار برخی اخبار، تصاویر، فیلم و... می‌نمایند که اتفاقاً روح و روان مردم و امنیت جامعه را هدف گرفته‌اند.
جنجالی‌ترین مواردی که خبر آن از سوی سلبریتی‌ها منتشر شد و کذب و غیرواقعی بودن آن از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی اعلام شده، اخباری در مورد استان سیستان و بلوچستان است.

ظلم به سیستان و بلوچستان
پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود فیلمی از جسد دو کودک منتشر کرد که ادعا می‌شد قلب و کلیه آن‌ها ربوده شده است و… او همچنین در زیر این پست نوشت: «دوقلو‌های زاهدانی که بعد از یک هفته بدون قلب و کلیه پیداشون کردن. امنیت جانی در حد زیر صفره [؟!]مراقب فرزندانتون باشید. [؟!]انتشار این فیلم که ضمن بازتاب فراوان، جنجال بزرگی نیز ایجاد کرد، از سوی دادستان سیستان و بلوچستان، به شدت تکذیب شد. دادستان در این مورد می‌گوید: فردی در فضای مجازی شایعه کرده بود که تعدادی از کودکان توسط باندی ربوده شده‎اند که با توجه به اهمیت موضوع، بررسی پیرامون شناسایی عامل انتشار این خبر کذب و ناصحیح در دستور کار قرار گرفت.

به اسم مردم به کام...
این خبر کذب و دروغین ناامن بودن سرزمین مردمان شریف و نجیب سیستان و بلوچستان را القا می‌کرد و در بین میلیون‌ها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی این سلبریتی منتشر شد. وی پس از اعلام و انتشار تکذیبیه دادستانی استان بدون کمترین عذرخواهی صرفاً به حذف این پست حاشیه‌ساز خود از صفحه شخصی‌اش و نوشتن چند جمله اکتفا کرد! در لابه‌لای جملات این نوشته چند خطی آقای سلبریتی، محتوا و فحوایی جز منت گذاشتن بر سر مردم به چشم نمی‌خورد.
پرویز پرستویی در این پست می‌نویسد: «سلام بر شما هموطنان عزیزم. مدت‌هاست که برای ماندن در فضای مجازی یک دلیل بیشتر نداشته‌ام. از همان روز اول تنها دلیل حضورم آن بود که در این روزگارِ سخت اقتصادی بتوانم اندازه توانم دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم کشورم را در این صفحه بازتاب بدهم [!]تا بلکه بتوانم صدایشان را به گوش شنوایی برسانم [!]پُرواضح است که در این مسیر گاهی هم دچار اشکالات ناخواسته‌ای شده باشم، اما هیچ وقت و در هیچ حال هدفی جز نشان دادن درد و رنج هم‌میهنانم نداشته‌ام.
در تمام این مدت بار‌ها برای گذاشتن پست‌های تبلیغاتی از جانب بِرند‌های معتبر پیشنهاد‌های آنچنانی داشتم، اما هیچ وقت بازگو کردن دردِ دردمندان کشورم را با مال‌اندوزی و کسب درآمد در فضای مجازی عوض نکرده و نخواهم کرد. در آخر عرض کنم تا روزی که در این صفحه کنار شما باشم به جز انعکاس صدای خودِ شما هدف دیگری نخواهم داشت. [!]» البته در اینکه پرستویی از روی ناآگاهی اقدام به انتشار خبر کذب کرده شکی نیست، ولی این سؤال باقی است که چرا از این مردمی که ادعای نمایندگی‌شان را دارد، به دلیل وارد آوردن ضربه‌ای مهلک به امنیت و تشویش اذهان عمومی درباره مردم آن استان در حد یک جمله هم عذرخواهی نمی‌کند؟!
چه اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای مثل شبکه «من‌وتو» به صورت روزانه با سر زدن به صفحات مجازی همین سلبریتی‌ها، محتوا و پست‌های منتشر شده آن‌ها را بررسی می‌کند. در واقع این دروغ‌ها و جعلیات و نه حذف بی‌سر و صدا و آرام آنها، به لطف شبکه‌های سلطنت‌طلب و مخالف نظام، در بین جامعه آماری غیر از کسانی که جزو دنبال‌کنندگان آقای سلبریتی در فضای مجازی هستند نیز بازتاب پیدا می‌کند.
مردم سیستان و بلوچستان مدتی است که تلاش می‌کنند با مخابره اخبار مثبت از استان‌شان تلقی کلیشه‌ای نسبت به این استان را کمرنگ کنند تا از این طریق بتوانند به جذب سرمایه و توریسم کمک کرده باشند، اما انتشار اخبار دروغ و کذب درباره امنیت این استان به اقتصاد مردم این استان نیز لطمه جدی وارد می‌کند.

دروغ تجاوز گروهی
نمونه دیگری که بازهم سلبریتی‌ها نقش اصلی در بازتاب و ضریب دادن به آن داشتند، موضوع کذب و دروغین تجاوز گروهی به ۴۱ زن در شهرستان ایرانشهر بود که با واکنش قاطع دادستان زاهدان و دادستان کل کشور مواجه شده و این خبر جعلی تکذیب شد.
اعترافات اخیر برخی از دستگیرشدگان توسط اطلاعات سپاه پاسداران به دلیل اقدام به انتشار و تولید اخبار دروغین و ناامن جلوه دادن کشور، به خوبی نشان می‌دهد سلبریتی‌ها باید قبل از ورود به چنین فضایی اول از وثوق مطلب و خبر مطمئن شوند. اقدام دیگری که انجامش ضروری است اینکه سلبریتی‌ها و فعالان فضای مجازی لازم است که دوره‌هایی در رابطه با تکنیک‌های عملیات روانی و سواد رسانه‌ای و نحوه استفاده از فضای مجازی را آموزش ببینند تا دچار خطا‌ها و اشتباهات فاحش اینچنینی نشوند.

گل به خودی ممنوع!
قطعاً ادعای همراهی با مردم و در عین حال ذبح و مورد هدف قرار دادن امنیت روانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... با انتشار و ضریب دادن به اخبار دروغین و کذب درباره آن‌ها نه تنها اقدام عقلایی محسوب نمی‌شود بلکه از آن حرکتی در تضاد و تنافر با منافع آن‌ها تعبیر می‌شود. در باب اینکه این سرزمین و مردم رشیدش دشمنان غدار و سفاکی دارد، هیچ شک و شبهه‌ای نیست. بر همین مبنا دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمنان این مردم به پهن کردن تور‌های اطلاعاتی و امنیتی در راستای اهداف اربابان خود، اقدام می‌نمایند که ممکن است با انتشار چنین اخبار ضدامنیتی به صورت ناخواسته و نادانسته از سوی افراد شناخته شده جامعه، نتیجه‌ای خسران‌آفرین برای روح و روان مردم به بار بیاورد، بنابراین بهتر است چهره‌های شناخته‌شده به دلیل سطح اثر‌گذاری‌شان در بین افراد جامعه در انتشار اخبار و مباحثی که امنیت روانی و عملیاتی جامعه را به مخاطره می‌اندازد تا پیش از اطمینان، اعراض داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
0
میبایست برای تمامی افراد و بخصوص سلبریتی هایی که میخواهند درپستهای خود اخبار و اطلاعات عمومی؛اجتماعی؛فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را منتشرکنند اجباری گردد؛ وقانون در مورد انتشار اخبار دروغ به شدت با آنها برخورد کند تا نتوانند به سادگی با آرامش روح و روان مردم، بازی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار