کد خبر: 918354
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شوند که ۱۵ هزار هکتار نیز در حال مطالعه و تامین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، خلیل نیکشاد در جمع خبرنگاران استان اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل در بخش کشاورزی دارای نقاط قوت و ضعف بوده که تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم با تقویت نقاط قوت در راستای توسعه و افزایش تولیدات و بهره‌وری در بخش کشاورزی اقدامات اساسی را انجام داده و چالش‌های موجود در این بخش را برطرف کنیم.

وی بحران آب را از مهمترین چالش‌ها در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی از مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به شمار می‌رود که استان اردبیل در این حوزه در سطح کشور جزو استان‌های پیشرو بوده به طوری که 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه‌ها تجهیز می‌شوند که در مرحله اجرا یا مطالعه قرار دارد و 15 هزار هکتار نیز در حال مطالعه و تامین اعتبار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به مسائل نظام پولی و نوسانات پولی در کشور افزود: این نوسانات در بخش کشاورزی نیز نارسایی ایجاد کرده و سبب ایجاد ضرر و خسارت در تولید می‌شود که برای رفع این مساله شرایط ویژه‌ای در استان توسط دولت ایجاد می‌شود.

نیکشاد اردبیل را از مناطق منحر به فرد برای تولید انواع بذور گیاهان برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 100 درصد تولید بذر سورگوم و چغندر قند مورد نیاز کشور در استان اردبیل تولید می‌شود و این منطقه ویترین تولید انواع بذور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به رتبه نخست استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی گفت: 800 هزار تن سیب‌زمینی در استان علاوه بر کشت پائیزه در استان تولید می‌شود و نیز 70 درصد بذور دانه‌ریزی کشور نظیر گندم و جو در اردبیل به عمل می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از شناسایی و شناسه‌دار شدن 400 گونه گیاهان دارویی در جنوب استان اردبیل خبر داد و افزود: تولید 6 هزار و 400 تن تولید عسل در استان با برند شاخص و جهانی سبلان، 250 هزار تن شیر خام و محصولات لبنی و 42 هزار تن گوشت سفید در استان از جمله ظرفیت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود.

نیکشاد یک سوم اشتغال در استان اردبیل را در بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: اعطای تسهیلات روستایی و عشایری کم‌بهره برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی و نیز پرداخت تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی که 43 میلیارد تومان برای این حوزه اختصاص یافته است زمینه‌ساز اشتغال هر چه بیشتر در این بخش می‌شود.

وی با اشاره به توزیع 279هزار اصله نهال یارانه‌دار و مقاوم در برابر بحران‌های آب و هوایی بیان کرد: در تولید بذور گندم و جو علاوه بر نیاز استان، نیاز سایر استان‌ها نیز توسط استان اردبیل تامین می‌شود به طوری که 35 هزار تن بذر گندم و جو در این استان تولید شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر