کد خبر: 919271
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
با نگاهي به بارش ها
متوسط بارندگی سالانه‌ کردستان بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است و ذخیره آب پست سدهایش آنقدر هست که روانه استان‌های همجوار می‌شود، استانی که در کشت دیم حرف برای گفتن دارد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، ۲۹ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حجم بارشی آن معادل ۱۳.۲میلیارد متر مکعب در سال است که ۳.۱ درصد کل بارندگی کشور را شامل می‌شود.

 ۱۷ رودخانه دائمی و ۲۴ رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی ۴.۳ میلیارد مترمکعب را هم دارد و  ۶.۶ درصد روان‌آبهای کشور را در اختیار دارد و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است. 

کردستان، استانی که ۱.۸ درصد مساحت زمین‌های و ۶ درصد منابع آبی کشور را دارد اما تنها ۱۰ درصد زمین‌هایش آبی است در حالیکه میانگین کشوری آن  ٤٧ درصد است.

با عدد و رقم که بگوییم اینگونه می‌شود: از یک میلیون و ٢٤٠هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان تنها ١٢٦هزار هکتار آبی هستند و بخش عمده زمین‌های کشاورزی به صورت دیم کشت می‌شود و نگاه کشاورز به آسمان است تا باران رحمتش را از آنان دریغ نکند.

اگرچه تلاش‌هایی برای اختصاص سهم بیشتری از منابع آبی برای استان در جریان است و بخش‌هایی از آن هم محقق شده، اما برای رسیدن به قله تولید کشاورزی کشور، ممکن است خیلی زود دیر شود.

با این حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: کشت دیم فرصتی خاص برای استان است تا در افزایش ثروت و امنیت غذایی از آن بهره گرفته شود. 

خالد جعفری شامگاه یکشنبه در جلسه شورای کشاورزی کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، افزود: ۲۷ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال دائمی کردستان  به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: حجم تولیدات این بخش ۲.۷ میلیون تن است و در بازه زمانی ۱۰ ساله به بیش از ۴.۶ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.

جعفری گندم را محصول مهم و استراتژیک استان عنوان کرد و گفت: این محصول جایگاه ویژه‌ای هم در اقتصاد مقاومتی دارد و از جمله محصولاتی است که به صورت ۱۰۰ درصد تضمینی تا مرحله آخر خریداری می‌شود.

به گفته وی امسال پیش‌بینی‌ کرده‌اند یک میلیون تن گندم در کردستان خریداری شود که اگر خرید ۹۰۰ هزار تنی آن محقق شود، ۹ تا ۱۰ درصد تولید گندم کشور در سطح ۲ درصدی از زمین‌های کشاورزی کشور اتفاق خواهد افتاد که در اختیار کشاورزان کردستانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان این را هم گفت که استانی نیستیم که از لحاظ زمین‌های آبی وضعیت مناسبی داشته باشیم اما کشت دیم را به عنوان یک فرصت تعریف کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: وقتی صحبت از کشت دیم می‌شود فکر می‌کنند که این کشت، کشتی سنتی است در حالیکه ۹۸ درصد کشت، ۷۵ درصد داشت و ۹۸ درصد برداشت گندم دیم در کردستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی به ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی ذخیره سازی گندم اشاره و هدفگذاری اولیه را ارتقا آن تا ۷۵۰ هزار تن و در مرحله بعدتا ۱.۲ میلیون تن اعلام کرد.

سال پربرکت گندم‌کاران

  سال زراعی جاری، سالی پرباران برای کردستان بود که میانگین بارندگی ثبت شده در آن  ۵۵۵ میلیمتر بود ونسبت به پارسال ۲۵ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۱۲ درصد افزایش داشته است.

این را معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت.
محمد فرید سپری توانایی کردستان در تولید بذر گواهی شده را گامی مهم در رسیدن به خودکفایی تا ۴ سال آینده عنوان کرد که حجم تولید آن در حال حاضر در استان ۹۱ هزار و ۹۵۵ تن است.

وی افزود: سطح زیر کشت گندم آبی  دراستان ۳۳ هزار هکتار و گندم دیم هم ۵۲۵ هزار هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره نقش کودهای ریزمغذی در تقویت تولید استان گفت: امسال ۳۵ هزار و ۹۰۰ تن  انواع کود و ریز مغذی در سال زراعی امسال در مزارع گندم استان مصرف شده که تاثیر زیادی در تنش های پایان فصل داشت.

سپری به فعالیت ۲۵۶ کارشناس شبکه مراقبت در بخش دولتی و ۱۴ نفر در بخش خصوصی گفت: ۵۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی توسط بخش دولتی و ۱۴ هزار هکتار هم توسط بخش خصوصی رصد و پایش شد.

وی به مبارزه با علف هرز در سطح ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: وجود علف‌های هرز  می‌تواند منجر به کاهش ۳۵ درصدی تولید گندم شود.

وی با بیان اینکه امسال تا کنون ۶۰۷ هزار و ۱۱۹ تن گندم در استان خریداری شده است، افزود:  براساس پیش‌بینی تولید یک میلیون تن گندم در استان، کسب ثروت هزار و ۳۳۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در زمینه کاه هم با تولید یک میلیون تن ۱۴۰ میلیارد تومان ثروت برای استان ایجاد می‌شود.

تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم در کشور خریداری شده که خوزستان، گلستان، فارس و کردستان در بالاترین رده‌ها هستند و سپری می‌گوید: با خرید میزان پیش بینی شده کردستان در جایگاه سوم کشور قرار می‌گیرد.

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان می‌گوید: بخش کشاورزی ستون فقرات اقتصاد کردستان است که ظرفیت‌های بسیاری را داراست.
بهرام نصراللهی‌زاده فعالیت بخش کشاورزی را ۱۰۰ درصد خصوصی و تنها با نگاه حمایتی دولت معرفی کرد و اقتصادی کردن این بخش برای توسعه استان را ضروری برشمرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا بخش کشاورزی اقتصادی شود، اتفاق مهمی که منجر به پایداری تولید و ایجاد اشتغال خواهد شد.

اولین جلسه شورای کشاورزی کردستان، امیدهای بسیاری در چشم‌انداز پیش روی استان داشت که همه آن حاصل تلاش کشاورزانی است که می‌خواهد چرخ اقتصاد کشور بر پایه استقلال بچرخد و نان سفره مردم از گندم داخلی تامین شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر