کد خبر: 920045
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
یادداشت «محمد رضا کائینی» به مناسب سالروز فرمان مشروطیت
در دوران برگزاری تحصن‌های مشروطه در سفارت انگلستان، فردی از عوام نزد شیخ فضل الله آمده وگفته بود: من از صبح تا عصر به باغ سفارت رفتم، اما این خسیس‌ها، حتی یک لقمه مشروطه هم به من ندادند!
به گزارش جوان آنلاین، محمد رضا کائینی، دبیر صفحه تاریخ روزنامه جوان، در صفحه اینستاگرامش به مناسبت فرار رسیدن سالروز اعلام فرمان مشروطیت نوشت:
 
فردا چهاردهم مردادماه سالروز اعلام فرمان مشروطیت ایران از جانب مظفرالدین شاه قاجار است و نگارنده بدین مناسبت، تذکار به خاطره‌ای را به هنگام می‌شمارد.
 
در محله ما در دوران کودکی ونوجوانی، منزل ومدرسه عالمی پرآوازه وجود داشت به نام آیت الله حاج شیخ یحیی نوری معرف به "علامه نوری". شهرت ایشان در تشرف دادن پیروان دیگر ادیان به اسلام بود و بر حسب آنچه خود می‌گفت، حدود دوازده هزار نفر در محضر او اسلام آورده بودند.
 
القصه، این عالم فقید با آیت الله شیخ فضل الله نوری نسبت سببی و مهم‌تر از آن، از زندگی و منش او، اطلاعاتی خاندانی و شنیدنی داشت. (نگارنده در این باره با آن مرحوم گفت و شنودی انجام داد که در یکی از یادمان‌های شیخ، در دهه هفتاد منتشر شد) ایشان نقل می‌کرد: «در دوران برگزاری تحصن‌های مشروطه در سفارت انگلستان، فردی از عوام نزد شیخ فضل الله آمده وگفته بود: من از صبح تا عصر به باغ سفارت رفتم، اما این خسیس‌ها، حتی یک لقمه مشروطه هم به من ندادند!»
 
بله، درجامعه آن روز، عوامی، چون این فرد، تصور می‌کردند که "مشروطه" نام غذایی است که هر روزه در سفارت انگلستان طبخ و بین مردم توزیع می‌شود! مردم در مواجهه با پدیده‌های وارداتی، عمدتا تسلیم چیزی می‌شوند که به درستی آن را نمی‌شناسند و طول و عرض واقعی آن‌ها را، بعد‌ها در می‌یابند.
 
از آغاز امضا و اجرای "برجام" مکرر شنیده‌ایم که این معاهده، بخش‌های محرمانه دارد! این ملت تا کی باید زیر بار ترهاتی برود، که چیستی و حد و مرز آن، اساسا تبیین نشده است؟
 
بعضی‌ها نمی‌دانستند مشروطه خوردنی است یا پوشیدنی!
 
پ.ن: تصویر فوق آمده، مربوط به دیگ بران به باغ سفارت انگلستان، در دوران برگزاری تحصن مشروطه خواهان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار