در حال حاضر دانشگاهها روی دورههای تحصیلات تکمیلی متمرکز شده و دوره کارشناسی را رها کردهاند. حال آنکه باید به بخش کارشناسی به عنوان پایه آموزش عالی توجه ویژهای شود. فرایند شغلی فارغالتحصیلان باید رصد شود. دانشگاه کارآفرین موضوع جدی است که باید آن را دنبال کرد. آموزشها باید ارتقا یابد و اقدامات تحول آفرینی در عرصه آموزشی صورت پذیرد.
پذیرش دانشجویان خارجی، ارزیابی کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی و رصد وضعیت شغلی فارغالتحصیلان از موضوعاتی است که معاونان آموزشی دانشگاهها باید به آن بپردازند.
قائم مقام وزیر علوم با اشاره به رها شدن دوره کارشناسی در دانشگاهها در این باره گفت: «ما در یک زمانی دورههای تحصیلات تکمیلی را بسیار گسترش دادیم. در سال جاری ۲۴ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد و دولتی داریم که در خوشبینانهترین حالت ۳ الی ۴ هزار نفر از این دانشجویان جذب دانشگاهها میشوند.»
عبدالرضا باقری، به ارتقای کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: «ما زمینه جذب فارغالتحصیلان دکتری را نداریم، بنابراین دغدغه توسعه کمی را نباید داشته باشیم و باید روی تهیه رشتههای کیفی کار کنیم. رشتههایی که کیفی نیست را تعطیل کنیم یا کاهش دهیم وگرنه فارغالتحصیلان بیکار خود به یک معضل تبدیل میشوند.»
وی افزود: «ما برای اقدامات تحول آفرین و برای گذر از دانشگاه گذشته به دانشگاه جدید نمیتوانیم همان شیوههای قبل را ادامه دهیم. باید برنامههای درسی در برخی رشتهها بازنگری شود. به عنوان مثال در رشته کشاورزی همه دورهها به روز و به دانشگاهها نیز
ابلاغ شده است.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر با کمک دانشگاهها باید رشتهها را به روز کنیم. مهمترین مشکل ما اجراست. اجرایی کردن برنامههای موجود یکی از مشکلاتی است که دانشگاهها باید به آن بپردازند.»
سهم دانشگاهها مشخص شود
در شیوه آیین نامه ارتقا در بخش آموزشی همه دانشگاهها ملزم هستند فعالیت اعضای هیئت علمی را در طول زمان برای ارتقا ارزیابی کنند که میتوان از این ابزار برای اجرای سیاستهای آموزشی استفاده کرد.
دغدغه بعدی که دانشگاهها در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستند، پذیرش دانشجوی خارجی است. تعداد دانشجویان خارجی ما تا پایان برنامه ششم توسعه باید از ۲۶ هزار دانشجو به ۸۰ هزار دانشجو برسد و دانشگاهها سهم خودشان را از تربیت این دانشجویان مشخص کنند.
دانشگاهها باید دانشجوی باکیفیت تربیت کنند و این مورد بدون توجه به آموزش عالی پایه و کیفیتر کردن آموزش دانشجویان بومی امکانپذیر نیست.