کد خبر: 920551
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان عنوان کرد
نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان بر لزوم راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال تاکید کرد و گفت: شرایط زمانی و پیشرفت‌های تکنولوژی به گونه‌ای است که باید به منظور ترویج فرهنگ مطالعه اقدام به ایجاد کتابخانه‌های عمومی با منابع دیجیتال شود.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌ شاهرودی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اظهار داشت: به روز کردن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی و همچنین توجه به نیازهای مخاطبان با توجه به شرایط منطقه در این زمینه تاثیرگذار است.

وی بر لزوم راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال تاکید کرد و افزود: شرایط زمانی و پیشرفت‌های تکنولوژی به گونه‌ای است که باید به منظور ترویج فرهنگ مطالعه اقدام به ایجاد کتابخانه‌های عمومی با منابع دیجیتال شود.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی بیان کرد: با ایجاد کتابخانه‌های عمومی با منابع دیجیتال می‌توان به کسانی که توانایی حضور فیزیکی در کتابخانه‌ها را ندارند خدمات ارائه داد و این امر به ترویج فرهنگ مطالعه  کمک قابل توجهی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان با اشاره به جایگاه علم و دانش در اسلام، عنوان کرد: ارزش انسانی با علم متمایز می‌شود و بر این اساس باید با ترویج مطالعه به ارتقای بصیرت و آگاهی و علم‌آموزی کمک شود.

وی یکی از شاخص‌های جوامع پیشرفته را سرانه مطالعه برشمرد و گفت: در شرایطی که میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی کاهش یافته باید از به هر شکلی زمینه استفاده از کتاب در جامعه فراهم شود.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه مسابقات کتابخوانی باید متناسب با موضوعات به روز جامعه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و غیره باشد، اظهار کرد: منابع مشترک بسیاری در میان اهل تسنن و تشیع وجود دارد که می‌توان از آنها به این منظور استفاده شود.

وی به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه اشاره و اضافه کرد: باید به هر شکلی کتابخوانی و مطالعه در جامعه تبلیغ شود تا شاهد ارتقای سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی کشور باشیم.

فعالیت 78 باب کتابخانه عمومی در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، تشریح کرد: در حال حاضر استان کردستان دارای 78 باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد عبدالملکی زیربنای کتابخانه‌های عمومی را بالغ بر 21 هزار متر مربع برشمرد و افزود: شاخص سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان به ازای هر 100 نفر 3/1 متر مربع است که با میانگین کشوری که 4 متر مربع است فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در حال حاضر 6 پروژه نیمه کاره کتابخانه در استان وجود دارد که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار عملیات ساخت آن ها در چند سال گذشته متوقف شده است.

عبدالملکی به اشاره به وجود نزدیک به 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، بیان کرد: بر این اساس به ازای هر 2 نفر یک جلد کتاب موجود است که باز هم نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: در سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید تا سال 1404 به ازای هر فرد 4 جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد و امیدواریم با حمایت مردم و مسئولان به این میزان دست پیدا کنیم.

خرید 15 هزار جلد کتاب از ناشران و نویسندگان بومی

وی از خرید بیش از 15 هزار جلد کتاب از ناشران و نویسندگان بومی طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: روند حمایت از این قشر همچنیان ادامه می‌یابد و سعی می‌کنیم شاخص سرانه منابع بومی را در کتابخانه‌های عمومی استان ارتقا دهیم.

عبدالملکی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را 35 هزار نفر برشمرد و گفت: امیدوارم با اجرای برنامه‌های متنوع و همچنین حمایت مسئولان زمینه جذب بیشتر علاقمندان را به کتابخانه‌ها فراهم سازیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه‌های برگزار شده در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی مکتوب و الکترونیکی، جمع‌خوانی، قصه‌گویی، نشست‌های  کتاب‌خوان به شیوه‌های مختلف، نقاشی و ...برخی از این قبیل برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی هم اکنون در کردستان همزمان با سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه از این جشنواره که هشتمین دوره آن است استقبال خوبی به عمل آمده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر