کد خبر: 920553
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان اعلام کرد
رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان گفت: بعد از پیگیری‌های فراوان مجوز تاسیس رشته صنایع دستی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان اخذ شد و امسال برای نخستین بار35 دانشجو در این رشته پذیرش می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، صنایع و هنرهای دستی نمایه‌ای از فرهنگ و تمدن هر ملتی به شمار می‌رود که همواره جلوه‌گر خلاقیت‌ها و ایده‌های ذهنی است، این هنر از ابتدای پیدایش بشر در ابزارهای متفاوت نمایان شده و امروزه نیز بسته به سیاست‌ها و اهداف کشورها ادامه دارد.

استان کردستان نیز با فرهنگ پربار تاریخی همگام با تمدن‌های کهن در حوزه هنرهای دستی از پشتازان تاریخ به شمار می‌رود و امروز صنایع دستی یادگار همین گنجینه‌های ارزشمند تاریخی است که شایسته است تا با نگرشی نو در پرتوان کردن و رونق اقتصاد کشور پشتیبانی و پاسداری شود.

امروزه پاسداری از این گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و تداوم کاربری آن نه تنها وظیفه‌ای ملی است، بلکه پویایی و رونق و گسترش صنایع دستی در گوشه و کنار ایران زمین شکوفایی اقتصاد و تجارت را به همراه دارد.

در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته آزمون سراسری (مردادماه) سال 97 که 15 مردادماه منتشر شد برای اولین بار رشته صنایع دستی ویژه دانشگاه کردستان در آن درج شده است رشته‌ای که مدت‌هاست مسوولین دانشگاه کردستان پیگیر اخذ مجوزهای لازم تاسیس این رشته هستند.

برای پیگیری موضوع مصاحبه‌ای با کیومرث ایراندوست رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان داشتیم که در ادامه می آید...

جوان: امسال دانشکده هنر و معماری در رشته صنایع دستی دانشجو پذیرش می‌کند؟

بله. از مدت‌ها قبل پیگیری‌های لازم برای ایجاد این رشته را انجام داده بودیم و امسال موفق شدیم  با اخذ مجوزهای لازم، اولین گروه از دانشجویان را در سال تحصیلی جدید با ظرفیت 35 نفر دانشجو پذیرش کنیم بنابراین امسال و برای اولین بار دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان در رشته صنایع دستی دانشجو پذیرش می‌کند.

جوان: برای راه‌اندازی این رشته اساتید متخصص صنایع دستی جذب شده است؟

دو عضو هیات علمی تمام‌وقت و یک عضو هیات علمی پاره‌وقت متخصص در حوزه صنایع دستی برای تدریس رشته صنایع در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان جذب شده‌اند که برای مقطع کارشناسی کافی است اما در آینده اگر باز به اساتید متخصص این حوزه نیاز داشتیم برای جذب آنها فراخوان منتشر می‌کنیم.

جوان: هدف از ایجاد صنایع دستی در دانشگاه کردستان چیست؟

یکی از پتانسیل‌های اصلی توسعه اقتصادی و فرهنگی استان کردستان صنایع دستی است، صنایع دستی استان کردستان شامل ساخت زینت‌آلات تزیینی، صنایع چوب و صنایع فرش است که می‌تواند از نظر علمی، اقتصادی و فرهنگی پشتوانه خاصی برای توسعه استان باشد.

دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان به منظور توسعه، ارتقاء و بهره‌مندی علمی‌تر از این رشته با ایجاد رشته صنایع دستی میخواهد قدمی مثبت در راستای اقتصادی کردن هنر استان کردستان بردارد، چرا که معتقدیم اگر قرار است در آینده، استان کردستان پایه‌های توسعه خود را تعریف کند صنایع دستی یکی از این پایه‌های اصلی است.

چون استان کردستان ظرفیت‌های بومی زیادی در بخش های هنر و صنایع دستی دارد، سعی ما این است دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان پرچمدار توسعه و ایفای نقش‌آفرینی در این عرصه‌ها باشد.

جوان: تاثیرات ایجاد این رشته بر صنایع دستی استان کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با ایجاد این رشته از این بعد همکاری‌های گسترده‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در راستای آموزش نیروی انسانی متخصص و نیز انجام پژوهش‌های علمی و تخصصی در این حوزه خواهیم داشت.

نقش دانشکده هنر در استان کردستان صرفا آموزشی نیست ما به دنبال نقش‌آفرینی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اندیشه و توسعه کردستان هستیم و هدفمان این است با همکاری اهالی فرهنگ و هنر در این حوزه‌ها مؤثر و نتیجه‌بخش باشیم  پس امیدواریم با ایجاد این رشته بتوانیم تاثیرگذاری خود را در راستای بهبود وضعیت صنایع دستی استان داشته باشیم و به جامعه و نهادهای مرتبط که نقشی کارا در این حوزه دارند کمک کنیم.

جوان: در دنیای مدرن امروز، صنایع دستی چه جایگاهی دارد؟

اعتقاد دارم در دوره جدید و نوین که بحث خدمات و صنایع تولید نوین با استفاده از فناوری‌های روز دنیا مطرح است صنایع دستی مقداری عقب‌نشینی کرده است و جایگاه سنتی خود را از دست داده است، اگر صنایع دستی با استفاده از نوآوری نتواند خود را به روز و آپدیت کند شکست می‌خورد و کنار می‌رود و به فراموشی سپرده می‌شود و این مطمئما به ضرر اقتصاد بومی استان است.

امروز صنایع دستی استان کردستان در جایگاه اقتصادی که باید باشد نیست و ما به عنوان مرکز آموزش عالی استان باید نهایت تلاش خود را برای بهبود این وضعیت با آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص داشته باشیم.

جوان: علاوه بر رشته صنایع دستی چه رشته‌هایی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان تدریس می‌شود؟

در حال حاضر دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان دارای رشته‌های مهندسی معماری(کارشناسی و کارشناسی ارشد)، مهندسی شهرسازی(کارشناسی)، برنامه‌ریزی شهری( کارشناسی ارشد)، رشته موسیقی(کارشناسی) است و امسال هم با ایجاد رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی تعداد رشته‌های این دانشکده به 5 رشته رسید.

جوان: آیا رشته‌های دیگری در این دانشکده تاسیس می‌شود؟

بنا بر شرایط و پتاسیل‌ها و ظرفیت‌های استان کردستان، پیگیر ایجاد رشته‌های جدید در این دانشکده هستیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مجوز تاسیس رشته هنرهای نمایشی در مقطع کارشناسی را دریافت کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر