کد خبر: 920965
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
فرمانده انتظامی استان اصفهان:
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، خبرنگاران پیامبرانی هستند که با اطلاع رسانی صحیح، شفاف و دقیق به مردم زمینه هدایت و اصلاح امور را فراهم کرده و در ايجاد امنيت پایدار و جامعه امن و سالم و به دور از هرگونه جرم و ناهنجاری قدم بر می دارند.

خوب مي دانيم سعادت و خوشبختي يكي ملت در داشتن جامعه امن و سالم است. معمولاً هر جامعه اي متناسب با رشد يا انحطاط خود با انواعي از انحرافات و قانون شكني روبروست كه لازمه ترقي و تعالي آن جامعه، مواجهه صحيح و حكيمانه با آنهاست. از اين رو است که نقش خبرنگاران در آگاهي بخشي عمومي و ايجاد جامعه امن و سالم براي مديران و هدايتگران و آحاد جامعه ضرورت پيدا مي كند زيرا بكارگيري آموزش صحيح در اين زمينه ها، انسان را به موجودي كارساز و نيرويي سازنده براي ساختن جامعه مترقي و پيشرفته تبديل خواهد ساخت.

بی شک در دنياي امروز اطلاع رساني، شفاف، دقیق و سریع و ارائه آگاهي هاي لازم به مردم و بالابردن قدرت شناخت و تشخيص آنان، از مهمترين و اساسي ترين روش هاي دولت ها، سازمان ها و شركت ها براي رسيدن به اهداف مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است.

تحقيقات نشان داده است بسياري از جرايمي كه مجرمان مرتكب شده اند براثر عدم رعايت موازين ايمني و ياسهل انگاري مردم و خانواده ها رخ داده است كه خبرنگاران رسانه های گروهی با اطلاع رساني و آگاهي عمومي در اين زمينه مي توانند نقش موثري را ايفا كنند.

بنابر اين لازم است كه مردم در برابر تهديدات اخلالگران و فرصت طلبان از اصول و روش هايي آگاهي يابند كه موجب ايمني خود و خانواده هايشان در برابر مجرمان شود. واقعيت اين است كه مجرمان هدف هاي خود را براساس اطلاعات، برآورد و انتخاب مي كنند كه اين اطلاعات اغلب از طرف مردم عادي ناديده گرفته مي شود و بسياري از بزهكاران از غفلت و بي توجهي بزه ديدگان احتمالي سوء استفاده مي كنند. لذا برکسی پوشیده نیست که عدم آگاهي مردم از قوانين و مقررات مي تواند زمينه فعاليت مجرمان و بزهكاران را بيشتر كند.

اطلاع رساني خبرنگاران رسانه های گروهی در خصوص هشدارها و آگاهي دادن به عموم مردم در خصوص شيوه هاي مقابله با جرايم و پذيرش هشدارها و عمل كردن به راهكارهاي پليس از جانب مردم، همكاري و هماهنگي دو جانبه پليس و اجتماع را به وجود مي آورد كه از بهترين و موثرترين روش ها براي پيشگيري از وقوع جرايم و ايجاد جامعه امن و سالم و مترقي خواهد بود.

تاثیر اطلاع رسانی خبرنگاران به مردم بر امنيت جامعه

خبرنگاران با انجام دقیق رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی دقیق، شفاف، به موقع و بهنگام به مردم و آگاهی بخشی جامعه از خطرات، تهدیدات و آسیب های پیش رو می توانند نقش بسیار کارسازی در امنیت پایدار ایفا کنند که برخی از این نقش ها به شرح زیر است:

پيشگيري از وقوع جرايم و تخلفات اجتماعي؛

تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از جرايم و حوادث مانند جعل، كلاهبرداري، سرقت، اخاذي و ... ناشي از عدم آگاهي هاي عمومي، عدم رعايت اصول ايمني و يا بعضاً سهل انگاري در برابر تهديدات مي باشد. لذا كاهش جرايم در هر جامعه ای در گرو شناخت عوامل مؤثر بر بروز جرايم مربوط به آن جامعه و دست يافتن به راه حل هاي صحيح و آموزش آن به مردم است.

بدون شناخت اين عوامل و عدم آموزش عمومي نمي توان در سالم سازي يا نوسازي اجتماع، نقشه صحيح را ترسيم کرد. لذا بين آگاهي هاي عمومي و پيشگيري از وقوع جرايم يك رابطه قوي وجود دارد. پس هرچه آموزش بيشتر باشد درصد بزه و بزهكاري و نا امني ها نیز به مراتب كمتر خواهد شد. با توجه به اين كه"پيشگيري در همه امور، آسانتر، كم هزينه تر و مطمئن تر است".

ايجاد اعتماد عمومي و مشاركت همگاني:

اگر به مردم در زمينه نحوه همكاري با پليس،اطلاع رساني و آگاهي مناسبي ارائه شود و نسبت به آن باور مثبت پيدا كنند. قطعاً در عرصه مشاركت قدم مؤثری بر مي دارند. مهمترين جلوه هاي مشاركت مردم نيز عبارتند از:

*جامعه، خواست ها و انتظارات نيروي انتظامي را درك كرده و در جهت آن قرار مي گيرد و در راستاي اهدافش آن را ياري مي دهد، نظم و امنيت و آسايش فردي و اجتاعي وقتي با همكاري و هماهنگي مردم همراه باشد، به مراتب علمي تر و سودمندتر خواهد بود.

*جامعه بخاطر شناخت و فهمي كه از موقعيت بدست مي آورد مانع از حركت نيروي انتظامي و سرعت آن نمي شود.

* اگر مشاركت به خوبي انجام شود، در امر پيشگيري و كشف جرم و تعميم نظم و امنيت نيز توفيق خوبي حاصل خواهد شد.

افزايش سطح رفتارهاي بهداشتي و انتظامي و سطح سلامت:

بارز ترين مثال در اين مورد اهميت اطلاع رساني و ارائه آگاهي هاي عمومي در خصوص پيشگيري از سرايت بيماري خطرناك ايدز است. اگر متصديان امور در ارائه آموزش لازم قصور نمايند، روز بروز بر تعداد مبتلايان به اين بلاي خانمانسوز كه اكثراً ناشي از عدم رعايت اصول بهداشتي و ايمني است، افزوده خواهد شد.

از اين مثال اهميت اطلاع رساني و ارائه آگاهي عمومي در امور راهنمايي و رانندگي، جلوگيري از اعتياد به مواد مخدر ، پیشگیری از سرقت ، کلاهبرداری و نظير آن بيش از پيش معلوم و مشخص مي شود زيرا كه اين گونه آگاهي ها در تأمين سلامت جامعه نقش تعيين كننده اي خواهند داشت.

آشنايي و آگاهي نسبت به قوانين و مقررات كشور

هرچقد سطح شناخت و آگاهي عمومي مردم نسبت به قوانين و مقررات بيشتر شود به همان نسبت، ميزان التزام به قانون گرايي هم بيشتر شده و از سطح جرايم و تخلفات كاسته خواهد شد.

رفع ابهام، شايعه و خنثي سازي عمليات رواني دشمن و تقويت حس اعتماد نسبت به عملكرد مسئولان كشور

يكي از نقش هاي مهم خبرنگاران رسانه های گروهی، خنثي سازي تبليغات دشمن و ايجاد حس اعتماد در بین افراد جامعه نسبت به نيروهاي خودي است. به يقين اگر در بيان واقيعت هاي موجود ، با تحليل درست و ارائه اطلاع رساني و آگاهي هاي مناسب به مردم وارد عمل شويم، تا حد زيادي امكان تحليل هاي غلط و بهره برداري سوء از دشمن سلب و موجبات تقويت حس اعتماد نسبت به نيروهاي خودي فراهم خواهد شد.

ايجاد آسايش عمومي و تضمين بهداشت رواني

ارائه آگاهي هاي مناسب به مردم از مسايل امنيتي و انتظامي به همه كساني كه به نوعي در پديد آوردن نظم و امنيت اجتماعي سهيم هستند و هم چنين علاقمند كردن آنان به اين امور، بدون شك مي تواند در نيل به آسايش فردي و عمومي و ايجاد بهداشت رواني در جامعه تاثير بسزايي داشته باشد و از طرفي هم آموزش همگاني، رابطه بين پليس و مردم با جامعه را تنظيم مي كند.

رشد بينش و استحكام كانون خانواده ها

نخستين و مؤثرترين مجموعه تربيتي و رشد فكري انسان، محيط خانواده او است. خانواده به مثابه هسته اصلي و اوليه جامعه محسوب مي شود. همچنين خانواده در ارتقاي سطح آگاهي و بنيش فرزندان عهده دار يك مسئوليت الهي است. در واقع رمز سلامت جامعه در سلامت خانواده نهفته است. از اين رو، هرچه خبرنگاران در خصوص پيام هاي هشداري پليس اطلاع رسانی کنند مي توانند در جهت تحكيم كانون خانواده و رشد و بينش و آگاهي آنان اثربخشي بيشتري داشته باشد و به همان نسبت هم فرزندان اين خانواده از امنيت و مصونيت بالاتري در ابعاد مختلف برخوردار خواهند شد.

افزايش سطح دانش اجتماعي؛

افراد جامعه بخصوص جوانان، داراي نيازهاي مختلفي هستند، نياز به استقلال، نياز به قابليت و احترام، نياز به مذهب و فلسفه حيات، نياز به احساس هويت و شناخت خود، نياز به بيان ابراز خود، نياز به احساس رشد، كمال، خودشكوفايي و ... لذا دستگاه هاي برنامه ريز و هدايتگر بايد بتوانند با برنامه ريزي و آموزش هاي مناسب، جوانان را در دستيابي و اشباع مشروع نيازهاي فوق ياري دهند كه در اين صورت به رشد اجتماعي آنان كمك كرده ايم.

همچنين براي اينكه جوانان و نوجوانان به گروه هاي منحرف و ناسالم روي نياورند مي بايست دانش اجتماعي انان را بالا برد و چگونگي برقراري روابط اجتماعي و انتخاب گروهاي سالم و خوب را به آنها آموخت. پس رشد دانش اجتماعي از طريق ارائه آگاهي هاي عمومي ميسر خواهد شد و خبرنگاران در این امر مهم نقش بسزایی دارند .

از سقراط حكيم پرسيدند: چرا بيشتر با جوانان مجالست و همنشيني مي كني؟ پاسخ داد: شاخه هاي نازك و تر را مي توان راست كرد، ولي چوب هاي سخت كه طراوت آن رفته باشد به استقامت نگرايد.

نتيجه گيري؛

با توجه به گفتمان حاضر نتيجه مي گيريم كه خبرنگاران با اطلاع رسانی صحیح، شفاف و بی طرفانه و آگاهی بخشی به مردم از حقایق و واقعیت های جامعه و همچنین نشان دادن پشت پرده های رسانه های بیگانه و توطئه های دشمنان قطع مسلم در ايجاد امنيت پایدار و جامعه امن و سالم ، ايمن، پاك، به دور از هنجارهاي اجتماعي، عاري از جرم و جنايت مؤثر بوده و در يك كلمه آحاد جامعه به مدينه فاضله اي كه تمام انسان ها آرزوي آن را دارند رهنمون مي سازند.

خبرنگاران همچون پیامبران رسالت بزرگی بر عهده دارند و با انجام وظیفه خطیر خود می توانند رفتارهاي عاطفي و اجتماعي افراد را هدايت کرده، روابط بين زوجين را در خانواده استحكام بخشيده، فرزندان را مورد تربيت صحيح قرار داده، افراد جامعه را به شيوه هاي اسلام همچون امربه معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه اجتماعي عادت داده و مردم را به نظم و انضباط در مناسبات فردي و اجتماعي فرا بخوانند.

نباید از یاد برد که با اطلاع رساني و آگاهي صيحح به مردم مي توان روحيه عدالت خواهي و نفي هرگونه تعدي و تجاوز و بهره كشی ظالمانه و مراعات كامل قسط و عدالت در روابط اجتماعي را پرورش داد، روحيه ستيز در برخورد با ستمكاران در حد عدل اسلامي و برخورد با ظالم و حمايت از مظلوم را ايجاد كرد، از وقوع جرم و جنايت و تخلفات جلوگيري كرد، امنيت اجتماعي را توسعه دادو در منابع انساني و تجهيزات پليسي صرفه جويي نمود.

اما نكته حائز اهميتي كه در پايان اين مقاله لازم به يادآوري است حقي است كه مردم براي آگاهي پيداكردن از مسايل اطراف خود دارند است، مردم به عنوان مصرف كننده اطلاع رسانی در جامعه حق دارند از كليه مسايل سياسي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي ، امنيتي و انتظامي جامعه خود اطلاع يافته و آگاه شوند. زيرا همين آگاهي عمومي و اطلاع رساني صحيح ، شفاف و دقيق است كه باعث مي شود تا آنان وارد ميدان شده و با مسئولان كشور مشارکت کرده و خود در ساختن جامعه به دور از كشمكش ها و تنش هاي سياسي، داراي اقتصادي پويا، پاك ، امن و به دور از جرم و تخلف همراه شوند.

تهیه و تنظیم :سرتیپ دوم پاسدار "مهدی معصوم بیگی"- فرمانده انتظامی استان اصفهان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار